ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou tlačeny do extrémních investic ke snižování emisí a nezbývá jim nic jiného než elektrifikovat svou nabídku. Hrozí kolaps celého trhu.

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta | foto: Volkswagen

Šéfové automobilek už se přestávají schovávat za diplomatická prohlášení. Tlak Evropské komise na snižování emisí aut nabral absurdních rozměrů. Euroúředníci by chtěli dopravu elektrifikovat, nejen tu osobní, ale i nákladní. Ke kamionům do zásuvky je ovšem ještě dlouhá cesta (čtěte více) a k nabíjecím osobákům zas velmi drahá.

Úředníci stanovili automobilkám velmi přísné limity CO2. V roce 2025 budou muset být u osobních aut o 15 procent nižší než dnes a v roce 2030 o dalších 37,5 %. Volkswagen už naplno pojmenoval, co to bude znamenat: výrazné zdražení aut pro lidi.

Na autosalonu v Detroitu to připustil šéf prodeje VW Christian Dahlheim. Nejvíc se zdražení projeví u menších aut a přispějí k tomu také rostoucí nároky na bezpečnost, zejména různé elektronické asistenty. „Společnost Volkswagen se snaží využívat různé zdroje ke snižování nákladů, nicméně je jasné, že tím nepůjde kompenzovat rostoucí požadavky na investice spojené se snižováním limitům CO2,“ citoval Christiana Dahlheima magazín Automotive News Europe.

Nová auta s konvenčním pohonem budou vyžadovat velmi drahé technologie čištění výfukových plynů. Zdeněk Petzl, ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP varuje, že to může zcela vymazat nabídku některých kategorií aut, především v nejnižších cenových kategoriích. „Nové normy snižují průměrné flotilové emise na úroveň, které dnes dosahují jen ty nejmenší modely s konvenčními technologiemi pohonu. Po roce 2020 budou pak automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových plynů či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži u těchto vozidel a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná. V konečném důsledku tak hrozí, že tato kategorie vozidel na trhu zcela vymizí,“ vysvětlil Petzl pro iDNES.cz loni na podzim.

„Obecně se očekává, že rostoucí nároky na čistější pohony a vyšší bezpečnost vozů spolu s rozšiřováním asistenčních prvků povedou k vyšším výrobním nákladům,“ říká Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor ve společnosti EY. „Automobilky budou navíc v nejbližších letech potřebovat umístit na trh elektromobily s nulovými emisemi a předpokládáme, že marže na nich budou velmi nízké až nulové. Cenová konkurence s dalšími výrobci, kteří budou potřebovat uvádět bezemisní vozy na trh v kombinaci s hrozbou pokut za neplnění emisních limitů bude představovat velký tlak na marže,“ popisuje.

Automobilky podle Knapa přitom potřebují generovat zdroje na ohromné investice do nových produktů, výrobních zařízení a testování nových technologií a obchodních modelů. „Nemohou si tedy dovolit významněji snižovat marže na tradičních produktech,“ říká pro iDNES.cz.

Automobilky a trh s vozy se promění, shodují se odborníci. Výrobci budou platit pokuty za nadměrné emise a musí investovat do nových technologií -elektromobilů, ze kterých trh nadšený není. Výdělky poklesnou a nastane doba racionalizace, šetření a propouštění. Koncern Volkswagen už varoval, že propustí až 100 tisíc lidí, to je pětina všech zaměstnanců. To povede ke snížení kupní síly, na trhu navíc budou auta, která zdražila, a elektromobily, po kterých masy zrovna netouží a jejich ceny jsou mimo možnosti kupců. A laciná a malá auta budou chybět. Hrozí tak zadrhnutí trhu s novými vozy a lidé budou udržovat při životě stará auta (analýzu poklesu prodejů aut čtěte zde).

Tažení proti autům ohrožuje Evropu

Do role posla masové elektromobility byl dotlačen koncern Volkswagen v rámci pokání za aféru Dieselgate. Herbert Diess, šéf největší automobilky světa, které patří také Škoda, je tak ve schizofrenní situaci: nejprve se stylizoval do role vizionářského posla elektromobility, ale vedruhé půlce loňského roku už ztratil nervy: „Současné tažení proti individuální mobilitě, a tedy obecně proti autům, nabývá rozměrů existenčního ohrožení,“ prohlásil.

Ve své kritice nerealistických požadavků na snižování emisí nových aut pranýřoval podle jeho názoru „téměř hysterické diskuze týkající se oxidů dusíku v několika málo problematických zónách v německých městech“. „Pokud musíme do roku 2030 snížit emise CO2 naší automobilové flotily o 30 procent, lze to provést pouze s třetinou čistě elektrických aut v ulicích. Bude-li automobilový průmysl tlačen ke snížení o 40 procent, musela by v roce 2030 být polovina vozů elektrických,“ vypočítal šéf Volkswagenu. „Pro naši společnost budou náklady na uvedení elektrických vozidel na trh vyšší, než se předpokládalo,“ prohlásil. „Elektrická auta, která budou v prodeji v nadcházejících letech, budou alespoň zpočátku méně výdělečná, než jak se původně předpokládalo.“ To samé říká třeba také Daimler, výrobce mercedesů. A Škoda začíná kvůli investicím do elektromobilů šetřit a škrtat modely (čtěte více).

Nástup elektromobility se však nekoná, na vině je jednak vysoká cena vozů, jednak nedostatečná infrastruktura nabíjení. Volkswagen loni prodal zhruba 100 tisíc elektrifikovaných vozů, což je jedno procento všech prodaných aut.

Automobilky po několika letech postupného růstu prodejů a zisku čeká nová doba. Růst prodejů v Evropě se zastavil a v Číně, nejvýznamnějším trhu pro řadu značek, po dvou desetiletích dokonce klesl. K tomu automobilky neví, jak dopadne brexit. Ford a Jaguar Land Rover už oznámily v Evropě rozsáhlé propouštění, Ford se dohodl na globální alianci s Volkswagenem kvůli úspoře nákladů na vývoj (čtěte zde).

Ceny už rostou

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových, vyplývá to z analýzy českého trhu, kterou vytvořila společnost Cebia. Zatímco nové vozy zdražily o 3,6 procenta, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,1 procenta. V případě ojetých vozů však ceny v posledních týdnech stagnují či mírně klesají, uvádí Cebia.

„Na růstu cen nových vozidel se vedle zvyšující se spotřeby domácností a vzrůstající prosperity firem podílí rovněž nové legislativní požadavky na homologaci vozů z hlediska emisí a bezpečnosti provozu,“ uvádí analýza. Naopak stagnace až mírný pokles cen ojetin je do značné míry způsoben jejich zvýšenou nabídkou a prodloužením průměrné doby prodeje v autobazarech, která loni vzrostla na 99 dnů z průměrných 76 dnů v roce 2017.

Stále přitom platí, že trh s novými i ojetými osobními vozidly je v České republice výrazně ovlivněný dominancí značky Škoda téměř ve všech segmentech a cenová politika této značky je pro trh významným indikátorem.

Ve třetím čtvrtletí loňského roku se u nových vozů obměnily nejprodávanější modely v jednotlivých segmentech, kdy se do popředí oproti předchozím kvartálům více prosadily modely s benzinovými motory. Ale popularita naftových motorů výrazně neklesla. Například cena nejprodávanějšího vozidla Škoda Octavia s benzinovým motorem meziročně stoupla o 9,9 procenta, zatímco cena stejného modelu v dieselovém provedení s motorem 1.6 TDI už mírně klesá téměř dva roky v řadě a za poslední rok klesla o 3,1 procenta.

Aféra Dieselgate, od jejíhož odhalení loni uplynuly tři roky, se na tuzemském trhu ojetých automobilů na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila, a to jak z hlediska poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozidel. Na mírně klesající ceny ojetých vozidel s naftovými motory má vliv zejména velké množství vozidel z ukončených operativních leasingů. Aféra Dieselgate však začíná hrát významnější roli v dovozech ojetin. V sousedních zemích se začíná projevovat snížená poptávka po ojetých vozidlech s naftovými motory, která se tak stávají zajímavá pro dovozce ojetin do České republiky, a to zejména u dražších modelů.

Růst prodeje aut v EU se loni téměř zastavil

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v loňském roce zvýšil o 0,1 procenta na 15,16 milionu vozů. Oznámilo to dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Upozornilo nicméně, že automobilový trh EU rostl již pátým rokem za sebou. Předloni se prodej aut v EU podle dřívějších údajů sdružení zvýšil o více než tři procenta.

V samotném loňském prosinci se prodej aut v EU meziročně propadl o 8,4 procenta na 998 503 vozů. Pokles podle sdružení zaznamenaly všechny velké evropské automobilové trhy s výjimkou Itálie.

Poptávku po automobilech v Evropě v loňském roce podkopaly komplikace spojené s novými pravidly pro testování emisí, nejistota kolem připravovaného odchodu Británie z Evropské unie a obavy z negativních důsledků obchodních sporů.

Český Svaz dovozců automobilů již minulý týden oznámil, že prodej nových osobních automobilů na českém trhu se v loňském roce snížil o 3,7 procenta na 261 437 vozů. Český automobilový trh tak zaznamenal první pokles od roku 2013.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...