Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování elektromobilů. Automobilkám nepomáhá ani celková atmosféra: hon na motorismus dosahuje v Evropě absurdních rozměrů. Jako první to vzdává Ford a jeho bývalá divize Jaguar Land Rover, automobilky ohlásily propouštění.
Range Rover Velar

Range Rover Velar | foto: Land Rover

Ford prodal britské stříbro, Jaguar s Land Roverem indickému koncernu Tata před jedenácti lety, podepsáno to bylo v lednu 2008. Jaguar vlastnil Ford od roku 1989, Land Rover od roku 2000, úplně spojené jsou tyto dvě tradiční britské značky od roku 2013.

Kdo mohl před jedenácti lety tušit, že se cesty všech protnou. Ford je v problémech a největší starosti mu dělá právě evropská divize. Ostrovní nóbl značky se mají pod indickým vedením dobře jako nikdy v historii, z nejistoty kolem brexitu ovšem ztrácejí nervy i britští gentlemani. A do toho hlásí mohutný propad Čína.

Prodej nových osobních automobilů v západní Evropě se v loňském roce snížil o 0,7 procenta na 14,19 milionu vozů. Zaznamenal tak první celoroční pokles za pět let. Poptávku po automobilech v západní Evropě v loňském roce podkopaly komplikace spojené s novými pravidly pro testování emisí, nejistota kolem připravovaného odchodu Británie z Evropské unie a obavy z negativních důsledků obchodních sporů. Podle LMC Automotive by se v letošním roce se měl prodej automobilů v západní Evropě zvýšit o 0,8 procenta na 14,31 milionu vozů. Upozornila však, že pokud by Británie odešla z EU bez příslušné dohody, mohl by prodej opět klesnout.

Elektromobil Jaguar I-Pace

Jaguar F-Pace

Poprvé za 20 let klesl prodej osobních aut také v Číně. Loni se tam prodalo 22,7 milionu aut, to je oproti roku 2017 propad o šest procent. Na největší automobilový trh světa má negativní vliv zejména zpomalování růstu čínské ekonomiky, což zasáhlo produkci automobilek po celém světě. Pokles prodeje v posledních měsících hlásí řada zahraničních výrobců, jako je Ford, Volkswagen, Jaguar Land Rover nebo General Motors. Výrobci v posledních desetiletích vložili do montážních závodů v Číně miliardy dolarů a teď si nejsou jisti, kdy - a zda vůbec - se růst v tomto sektoru obnoví. To, co se děje v Číně, je odrazem situace v celém světě. Ceny se zvyšují, nafta je v nelibosti a poptávku po nových autech snižují některé nové služby, například sdílení automobilů. V Evropě se přidává vyhánění aut z měst a prosazování elektromobility.

Jaguar Land Rover v uplynulém týdnu oznámil, že zruší zhruba 4500 pracovních míst (čtěte zde). Propouštět bude převážně v Británii, kde má kolem 40 000 zaměstnanců. Reaguje tak na pokles prodeje v Číně, poptávky po autech s naftovým motorem a obavy z konkurenceschopnosti po odchodu Británie z Evropské unie. Loni již automobilka propustila 1500 zaměstnanců. Rušení pracovních míst se nejvíce dotkne kancelářských pozic, protože firma chce zjednodušit svoji strukturu řízení. Chce hlavně ušetřit, v následujících 18 měsících to mají být dvě a půl miliardy liber (přes 70 miliard korun). Za rok 2015 se britský výrobce chlubil výdělkem, (74 miliard korun), za první loňský půlrok hlásil deset miliard korun ztráty.

Šéf automobilky Ralf Speth rozhodnutí odůvodnil „pokračující nejistotou ohledně brexitu“. Nyní čelí výtkám, že používá odchod Británie z EU jako výmluvu pro špatné vedení společnosti, která se příliš spoléhá na čínský trh a dál vyrábí dieselové vozy.

Největším a také nejziskovějším trhem britské automobilky je právě Čína. V posledních měsících zde Jaguaru s Land Roverem prodej klesl o téměř 50 procent (za celý rok je propad 21,6 procenta) a Číňané jsou kvůli globálnímu obchodnímu napětí (dohadech s Trumpem o clech) obezřetnější při nákupu nákladných položek, jako jsou právě auta. „Také vztahy mezi JLR a prodejci v Číně nejsou nejlepší, protože prodejci požadují lepší podmínky a pobídky k prodeji,“ upozornila BBC.

Ještě na začátku nového tisíciletí prodávaly Jaguar s Land Roverem ani ne čtvrt milionu aut ročně, dnes je na víc než dvojnásobku, za loňský rok to bylo 604 tisíc aut a do přelomu desetiletí hodlá zvýšit výrobu na jeden milion vozů ročně, za loňských 11 měsíců se však její výroba snížila o 4,4 procenta.

Automobilka má také problémy kvůli poklesu zájmu spotřebitelů o vozy s naftovým motorem po emisním skandálu Volkswagenu. Pětačtyřicet procent prodaných Land Roverů má naftový motor (v Británii dokonce 90 procent). Společnost tak nyní silně investuje do nových elektrických a hybridních modelů. To má být úkol hlavně pro Jaguar, ze kterého by měl být podle zatím nevyřčených plánů Taty vlastně velký konkurent pro americkou Teslu. Jaguar i-Pace, sériově vyráběné elektrické SUV sklízí uznání, ovšem zatím značce kvůli specifické a drahé technologii moc nevydělává.

Na druhé straně však automobilka najímá nové zaměstnance v jiných zemích. V Číně od roku 2014 přijala 4000 zaměstnanců a v nově otevřené továrně na Slovensku, kam se přesouvá výroba modelu Land Rover Discovery, chce najmout 3000 zaměstnanců. Britové nový závod s výrobní kapacitou 150 000 aut ročně slavnostně otevřeli v říjnu, výroba začala už v září. Slovenská subvence 110 milionů liber (3,1 miliardy Kč) britské automobilce, kterou loni schválila Evropská komise (EK), se tak stává jedním z argumentů zastánců brexitu. Vadí jim ztráta tisíců pracovních míst, které se tak - podle nich kvůli Bruselu - přesouvají z britského Solihullu do Nitry na Slovensku, píše britský tisk. Z Nitry by podle neoficiálních zpráv měla od vyjíždět také nová generace modelu Defender a také nové sedany Jaguaru. Vzhledem k Brexitu se z Nitry stává jeden ze stěžejních závodů značky, minimálně pro Evropu určitě.

Ford potřebuje v Evropě začít vydělávat

Propouštění a velkou restrukturalizaci svých evropských aktivit ohlásil v uplynulém týdnu také Ford. Americká automobilka nevylučuje ani úplné zavírání fabrik. Také Ford mezi důvody útlumu uvádí evropské tažení proti dieselům. „Podnikáme rozhodující kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě,“ uvedl ve čtvrtek ve svém prohlášení Steven Armstrong, viceprezident skupiny pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Automobilka chce nyní investovat jen do výdělečných projektů.

Ford, který v Evropě zaměstnává 53 000 lidí (v Turecku a Rusku dalších 15 tisíc), podle Armstronga na starém kontinentu prodělává peníze již léta, tlak na restrukturalizaci se ovšem v posledním roce výrazně zvýšil. Stojí za pozornost, že podobně mluvil konkurent Fordu, americký koncern GM o značce Opel, když ji prodával francouzskému PSA.

Ford Europe zaznamenal ve třetím čtvrtletí ztrátu před zdaněním a daněmi ve výši 245 milionů eur, což odpovídá záporné marži EBIT ve výši 3,3%.

Adam Jonas, analytik Morgan Stanley odhaduje, že by se mohl Ford v Evropě chtít zbavit až třetiny zaměstnanců. Armstrong nechtěl počty propuštěných specifikovat, uvedl, že jakákoli propouštění a uzavírání závodů budou předmětem jednání s odbory.

Ford už ohlásil, že opustí segment rodinných velkoprostorových MPV, přezkoumá své aktivity v Rusku a zracionalizuje své působení v Británii (evropské centrály a vývojová střediska značky jsou právě ve Spojeném království a v Německu). Mluví se o uzavření továrny na automatické převodovky v Bordeaux a ukončení výroby modelů C-Max v německém Saarlouis.

Armstrong to vysvětluje tak, že tlak na výrobu elektrických a hybridních automobilů přiměl automobilku, aby se rozhodla, kam investovat. Každý nový model Fordu by měl dostat elektrifikovanou verzi, ať hybridní, nebo výhradně bateriovou. „Je nepravděpodobné, že budeme dále vyvíjet malé dieselové motory pro menší osobní automobily,“ řekl Armstrong.

Ford Focus
Ford Fiesta ST

Podle šéfa evropské divize značky nově představené plány nezohledňují odchod Británie z Evropské unie. Pokud by brexit šel špatným směrem, museli by podle Armstronga přijmout další opatření, aby dopad zmírnili. Automobilka v současné době předpokládá, že bude zachován bezcelní obchod mezi Británií a Evropou.

Ford má dnes (v pondělí 14. ledna) oznámit podrobnosti o partnerství s Volkswagenem. Automobilky v loňském roce ohlásily společný vývoj užitkových vozů. Nově se má spolupráce rozšířit, především na poli elektromobility, ve které Ford zaostává a naopak Volkswagen do ní mohutně investuje. Ford je zas o krůček dál než jeho německý partner ve vývoji systémů autonomního řízení a hlavně má Volkswagenu pomoci s expanzí na severoamerických trzích. Více čtěte zde 

Nejextrémnější vize expertů mluví o tom, že by Ford Evropu opustil a auta by tu vyráběl v rámci joint-venture partnerství, třeba právě s Volkswagenem.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...