Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari Enzo: Auto, ze kterého má Ital zástavu srdce

  10:40aktualizováno  10:40
Na silnicích našich lze zahlédnout opravdové automobilové skvosty. Loni vybuchla motoristická bomba: vyjel vzpínající se černý koník v erbu největšího kalibru - Ferrari Enzo. Vůz s šestilitrovým dvanáctiválcovým motorem, postavený na počest zakladatele firmy, už nepočítá zrychlení na desetiny sekundy.

Automobilka uvádí obvyklý údaj z 0 na 100 km/h přesně takto: 3,65 s.

A maximální rychlost? Diplomaticky: přes 350 km/h.

Takový vůz nemá obvyklou ani celkovou konstrukci; jak šasi, tak karoserie prakticky neznají kov, vše je provedeno z uhlíkových kompozitů. Tedy z materiálu mechanicky odolnějšího než dosud užívané kovové. A především z materiálu nepoměrně lehčího... Ale i podstatně dražšího.

Ďábelská věc na kolech je určena jen pro vybraný okruh zákazníků. Ferrari je značka nejvíc dbající na pověst výlučnosti. Proto má přesně naplánovanou roční produkci.

POZOR! 42 Ferrari Enzo je k mání!

Italští novináři chvíli hledali a našli na internetovém trhu "ojetin" 42 Ferrari Enzo. Výběr je bohatý, v seznamu figurují kousky s nulou na počítadle ujetých kilometrů, ale i ty, které už mají něco za sebou. Nejlevnější je za 593 tisíc euro, nejdražší za 1,3 milionu, ostatní ceny jsou k jednání ...čtěte VÍCE

Ta se pohybuje kolem 4000 vozů všech modelů. A i kdyby o navýšení prosily třeba filmové hvězdy, v italském Maranellu, kde firma sídlí, to s nikým ani nehne. Proto se na některé modely čeká i tři roky. A to ještě zájemce musí napřed vyplnit dotazník, který do značné míry rozhodne, zda toužebné přání ferrari bude naplněno.

***

Skvost Enzo Ferrari si již nikdo nekoupí. Jeho výroba byla ukončena v září loňského roku a montážní linka, na které vznikal, byla dokonce rozebrána. Další zájemce si může vůz koupit pouze "z druhé ruky". Bude si však muset výrazně připlatit proti původní ceně  645 000 eur.

***

Svou podstatnou roli hraje například již předchozí vlastnictví auta této značky nebo společenské postavení dotyčného. Zdeněk Holubovský, ředitel firmy HP Exclusiv, která v Česku značky Ferrari a Maserati zastupuje, si diskrétně nechává pro sebe příběhy o odmítnutých zájemcích, kteří žili v představě, že cestu k ferrari stačí vydláždit jen hromadou peněz.

"Omyl," říká Holubovský. "Šance zákazníka neovlivní ani třeba intervence z nejvyšších vládních míst, ani konto s řadou nul."

Ferrari Enzo v číslech

Maximální rychlost

přes 350 km/h

Zrychlení 0-100 km/h  

3,65 s

0-400 m

11,0 s

0-1000 m

19,6 s

Technické údaje

 

Délka / výška / šířka

4 702/1 147/2 035 mm  

Motor 

dvanáctiválec do V, úhel válců 65°

Vrtání x zdvih

92 x 75,2 mm 

Zdvihový objem

5 998 cm3 

Zdvihový objem jednoho válce

499,8 cm3 

Kompresní poměr

11,2 : 1

Maximální výkon

660 koní/485 kW při 7800 ot./min

Max. krouticí moment

657 Nm při 5500 ot./min

Sen z těch těžko splnitelných
Na jediný supermodel Enzo určený pro Českou republiku z celkově vyrobených 399 vozů bylo dokonce pět zájemců. Přitom cena hodně přesahuje 23 milionů korun. To pak je český reprezentant značky ve značně těžké pozici, komu vyhovět a koho zklamat.

Nakonec padla volba na advokáta Roberta Pergla, který již má s vozy této značky zkušenosti. Mimo jiné je i aktivním závodníkem a má za sebou desítky úspěšných startů na závodních okruzích. Samozřejmě s ferrari.

Sám Pergl o topmodelu Enzo říká: "Je jasné, že vůz postavený konstrukčně po vzoru aut formule 1 by každého za volantem zaskočil. Především neskutečným, raketovým zrychlením. Sám jsem s ním zatím jel jen několikrát po silnici, dosud jsem nemohl vyzkoušet, co dovede na uzavřeném okruhu, ale i tak je to úžasný zážitek."

Enzo není samo
Ne že by Ferrari, značka proslulá svými úspěchy ze závodních drah, nemělo v minulosti podobné automobilové giganty. Třeba jen z poslední doby: v polovině 90. let minulého století vzbuzoval model F50 mezi automobilovými fandy nadšení, u mnohých až na pomezí extáze.

Dvanáctiválcový motor objemu 4,7 litru dával 112 centimetrů vysokému dvousedadlovému vozu (existoval nejen jako uzavřené kupé, ale i jako otevřený spider; jízdní hodnoty: zrychlení z 0 na 100 km za 3,9 s a maximální rychlost 325 km/h.

O každém voze Ferrari se tvrdí, že typickému Italovi se při náhodném setkání s autem na ulici zrychlí tep. Těm nemnoha majitelům modelu Enzo se pak doporučuje vozit s sebou na veřejnost lékaře. Kolemjdoucím Italům prý hrozí srdeční zástava.

"Auto udělané podle vozu formule 1 zaskočí lidi, kteří nezávodí, především neskutečným zrychlením."

S vozem jezdí: Robert Pergl, advokát

Čtěte také: Čím jezdím? Autem za 10 milionů  ...ZDE

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo - čelní pohled

Ferrari Enzo - interiér

Ferrari Enzo - volant

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.