Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Shelby GR-1 Concept: americký pit bull

  19:13aktualizováno  19:13
Má sice postaršího, ale o to slavnějšího a váženého kmotra. Jméno Carolla Shelbyho - legendy závodních aut - je už samo o sobě zárukou, že se na soutěži automobilové krásy Pebble Beach Concours d´Elegance představilo něco kromobyčejného.
Ford Shelby GR-1 Concept

Ford Shelby GR-1 Concept | foto: Ford

Osmdesátiletá žijící legenda má ještě stále co naučit "zelenáče" upřeně hledící do monitorů počítačů. 

Narozdíl od počítačových mágů auto umí vymyslet s tužkou nad kusem papíru a následně ho i postavit.

Ford ho tedy rád přizve k "okouknutí" a zhodnocení nejnovějších kreací inženýrů v kategorii superaut.

Legenda jménem Caroll Shelby není známa jen za oceánem. Mimo jiné vyhrál v roce 1959 čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Podílel se na vývoji legendárního Fordu GT 40, jehož nástupce nesoucí stejné jméno a téměř totožné tvary před nedávnem pokořil 330 kilometrovou rychlost. Vynechat nelze ani otcovství americké ikony jménem AC Cobra. Zapomenout nesmíme na Shelbyho "zabijácké" mustangy. 

V ohni kalifornského slunce se protentokrát předvedl výtvor George Sarkidise: Ford Shelby GR-1 Concept. Spíše než oku lahodících křivek a tvarů je Shelby GR-1 plný rázných ostře řezaných linií a ploch. Namísto ladných svalů vládne autu technoretro styl. Inspiraci hledal mladý designér, který u Fordu působí teprve od roku 2000,  u "nadupaných sporťáků" 60. a 70. let, kdy byly výkony a sportovní vlastnosti nadřazeny komfortu a luxusu.

Pod dlouhatánskou kapotu uložit 6,4 litrový desetiválec a za ní vyhradit něco málo místa pro posádku... žádné ústupky rozmazleným řidičům 21. století.

Stísněný prostor pro řidiče a spolujezdce je usazen co nejdále, oba tak sedí téměř na zadní nápravě. Dovnitř se budou soukat dveřmi, které se otvírají směrem vzhůru.

Pod víkem motoru se schovává 605 hlavé stádo (444 kW), které řidič kočíruje s pomocí šestistupňové převodovky. Maximálního výkonu motor dosahuje při 6750 otáčkách. Při 5550 otáčkách je k dispozici 679 Nm maximálního kroutícího momentu přenášeného na zadní kola. Omezovač utne rozlet pilota v 7500 otáčkách.

Devatenáctipalcová kola, která se do blatníků taktak vejdou mají vpředu rozměr 275/40, vzadu pak 345/35.

Ford Shelby GR-1 Concept by pouhým konceptem zůstat nemusel. Vzhledem k tomu, že vyrostl na architektuře výše zmiňovaného supersportu GT40, který už v limitované sérii míří za prvními zákazníky, nemuselo by zůstat u jediného kusu.

Ford Shelby GR-1 Concept v číslech 

Délka (mm)

4413

Šířka (mm)

1834

Výška (mm)

1168

Rozvor (mm)

2540

Přední rozchod (mm)

1598

Zadní rozchod (mm)

1558

Pneumatiky vpředu

275/40/R19

Pneumatiky vzadu

345/35/R19

Motor

Ford 6,4l V10

Maximální otáčky (1/min)

7500

Max. výkon (kW/k)

444/605 při 6750 ot./min

Max. točivý moment (Nm)

679 při 5500 ot./min

Převodovka

6 rychlostní (transaxle)

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Volkswagen Caddy 1.9 č.67.
Volkswagen Caddy 1.9 č.67.

r.v. 2002, naj. 262 000 km, diesel
69 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.