Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fordům zachutnala elektřina. V Evropě už se prodává nabíjecí dodávka

aktualizováno 
Ford přestává elektromobily jen ukazovat po autosalonech. Elektrické dodávky Transit Connect nejdřív testovaly dvě evropská města, teď míří do prodeje. V příštím roce dorazí focus na baterky a v roce 2013 hybrid C-MAX, u kterého půjde dobít li-ion baterie ze zásuvky.

Bez zásuvky se za pár let na žádném parkovacím místě neobejdeme, tuší většina automobilek. Ty prozíravější už testují elektromobily v provozu. Rozmáhají se hybridy, které jsou jakousi přestupní stanicí k čistokrevným elektrickým autům.

Kdo hybridní technologii zvládne, bude lépe připravený na zavedení ekonormy Euro 6 v roce 2014, která řádně pročistí hlavně nabídku naftových motorů. Už dnes jezdí na elektřinu s fordy Američané a třeba i norská pošta. Do roku 2013 chce automobilka uvést na trh hned pět hybridních aut nebo elektromobilů.

Díky malé spotřebě při rozumném, hlavně městském ježdění dnes prodeje hybridů pozvolna rostou. Ví to i Ford, který patří k důležitým hráčům na evropském trhu. Na právě skončeném autosalonu ve Frankfurtu ukázal koncept Evos, který právě hybridní technologii představil. Stejnou dostanou první evropští zákazníci za dva roky v rodinném c-maxu.

Ford Escape Plug-in Hybrid

Amerika je napřed

Evropa je v elektrifikaci aut pozadu za Amerikou, kde se Ford dokonce profiluje jako druhý největší výrobce aut jezdících na elektřinu. Od roku 2004 tam prodal 170 tisíc hybridních aut. Nyní je tam k mání sedan fusion (na americké poměry středně velký, na Evropu obrovský, jen na baterky umí jet až 75 km/h) a už osmým rokem SUV escape.

Ford Fusion Hybrid
Ford Fusion Hybrid

Elektrifikaci se věnuje mimo jiné vývojové centrum Fordu v Cáchách. Cíl je jasný, srazit emise, jezdit ekologicky a lacině. "Nechceme nabídnout jedno elektrické auto, ale víc různých modelů na výběr," říká Bill Ford, prezident automobilky. Na některých evropských trzích (český mezi ně zatím nepatří) je od léta letošního roku k mání elektrická dodávka Transit Connect, kterou si mohou už od loňska pořídit Američané. Prvních 20 kousků zařadila do flotily norská pošta. A příští rok dorazí do Evropy elektrický focus, ten má být v Americe k mání ještě letos.

Elektromobily pro město

Právě connect vybral Ford proto, že se jeho provoz v barvách rozvážkových firem blíží elektromobilnímu ideálu. Jezdí většinou po městě a okolí, na krátké vzdálenosti, na pravidelných trasách s častými zastávkami.

Kromě Norska je k mání ve Velké Británii a u dvou německých dealerů. Do konce roku bude ke koupi v Nizozemsku, Francii a Itálii.  "V Česku zatím nemáme datum zahájení prodeje," uvádí Martin Linhart, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky. "Současná prodejní cena je 43 995 eur bez DPH," dodává, to je v korunách něco přes milion bez daně.

Elektrický Transit Connect vychází z prodloužené verze oblíbené malé dodávky. Pobere 3,8 kubíku nákladu a baterky má schované pod podlahou. K plnému nabití potřebuje šest až osm hodin, a pak ujede 130 km, maximálka je 120 km/h.

Ford Focus Electric

Elektrofocus, který bude ke koupi od příštího roku, nabídne ještě o třicet kilometrů delší dojezd než malý transit. Výkon elektromotoru je 123 koní a li-ion baterie naplní v nejlepším případě u rychlonabíječky za tři až čtyři hodiny. Peter Schmitz, který má u Fordu elektromobilní budoucnost na starosti ale upozorňuje, že dojezd je závislý na více faktorech. "Ovlivňuje ho styl řízení, používání elektrické výbavy, povětrnostní podmínky, použití klimatizace nebo topení." To všechno může srazit dojezd klidně o 40 až 60 procent.

"Většina lidí je zvyklá nabíjet své elektronické přístroje, které používá každý den," tvrdí Nancy Gioia, šéfka programu elektrifikace Fordu. "Jsme si tedy jisti, že si zákazníci lehce zvyknou na nabíjení. I proto, že je jednoduché."

Stejně jako všechny ostatní automobilky, které chtějí prodávat elektromobily, se i Ford ohání statistikou. V 90 procentech případů podle ní neujedeme každý den víc než 100 kilometrů. Těm, kdo jezdí delší štreky a nechtějí se stresovat hledáním, a pak čekáním u zásuvky, nabídne Ford přespříští rok hybridní c-max. Jeho akční rádius má být 800 kilometrů, protože když dojdou baterky, nastartuje spalovací motor. Pod kapotou bude benzinový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který je u konstruktérů hybridů velmi oblíbený.

S rukou na klaksonu

V provozu se elektrické fordy chovají stejně jako všechny další elektromobily. Kdo má zkušenosti s autem s automatickou převodovkou, nebude mít potíže.

Největší strach máte z chodců, kteří kvůli neslyšné jízdě na tichý elektromotor neregistrují blížící se auto. Před vyjetím si tedy ozkoušejte klakson. Zalíbí se vám mohutný točivý moment, který zajistí rázné rozjezdy.

Ford Transit Connect Electric
Ford Transit Connect Electric

 

V tranzitu se vyplatí naučit se jezdit podle budíku, který nahradil otáčkoměr. Je to jednoduché: ručka ukazující do červeného pole značí vybíjení, v zeleném poli nabíjíte. Propracovanější palubní systém nabízí americké hybridy: zobrazují různé statistiky, ukazují, co se právě v týmu elektromotoru a benziňáku děje a další informace.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.