Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

aktualizováno 
Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90 na 80 km/h. Nařízení se bude týkat 400 tisíc kilometrů silnic. Je to jedno z opatření, jejichž cílem je snížit úmrtnost v dopravě. V roce 2016 zemřelo na francouzských silnicích 3 477 osob.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Počítá se například s tím, že do vozů osob, u nichž bude při řízení zjištěna zvýšená hladina alkoholu (více než 0,8 promile), bude instalován imobilizér, který opilému řidiči zamezí nastartovat. Používání mobilního telefonu při řízení bude nově trestáno přísněji. V kombinaci s jiným přestupkem může vést až k odejmutí řidičského průkazu.

Hlavním opatřením je ovšem snížení maximální rychlosti na obousměrných silnicích bez středního dělícího pásu z 90 na 80 kilometrů za hodinu.

„Má-li záchrana lidských životů vést k poklesu popularity, s klidem to podstoupím,“ uvedl v nedělním rozhovoru francouzský premiér Édouard Philippe. Proti rozhodnutí rychlost snížit se totiž staví šest z deseti Francouzů, přesněji 59 procent z nich. Vyplývá to průzkumu, který zveřejnila společnost Harris Interactive.

V roce 2016 se na vedlejších komunikacích mimo aglomerace stalo 55 procent ze všech smrtelných silničních havárií (1 911 mrtvých). Snížení rychlosti by podle odhadu vlády mohlo zachránit 350 až 400 životů ročně.

Francouzská komise pro bezpečnost v dopravě argumentuje především snížením nehodovosti. Podle ní nepomůže ani tak samotná nižší rychlost jako sjednocení povoleného maxima pro všechna vozidla. Zatímco osobní auta a motorky dnes mohou jezdit po okreskách devadesát, kamiony a autobusy musí dodržovat osmdesátku. Nižší limit platí i pro řidiče osobních aut, kteří mají řidičák kratší dobu než dva roky. To podle komise ponouká „rychlejší“ řidiče k předjíždění.

Dva roky testování, utajené výsledky

Francie snížení rychlosti prověřovala dva roky. Ve hře byl ještě jeden návrh: na nebezpečných úsecích by se rychlost snížila na osmdesátku, naopak na přehledných a bezpečných úsecích by stoupla na stovku, ale tento plán padl pod stůl. Znamenal by totiž vyhodnocení a přeznačení více než milionu kilometrů silnic.

Nižší ministerstvo poslední dva roky testovalo na několika úsecích francouzských národních silnic. Osmdesátka platila celkem na 81 kilometrech silnic, na nichž francouzské centrum dopravního výzkumu sledovalo nehodovost i plynulost provozu. „Pět měsíců po skončení testu nevydalo centrum dopravního výzkumu žádnou zprávu. Alespoň ne veřejně,“ stojí v prohlášení Ligy na obranu řidičů (LDC). Ta iniciovala petici proti snížení rychlosti, kterou podepsalo přes jeden a půl milionu Francouzů.

Limity na okreskách

Ve většině Evropy platí devadesátky, extrémní jsou Švédové

Pokud Francie nižší rychlost zavede, rozšíří současnou čtveřici zemí Evropské unie, kde nižší limit platí – Dánsko, Finsko, Irsko a Nizozemsko. Čtěte více zde.

Představitelé LDC zpochybňují, že by snížení rychlosti vedlo k nižší nehodovosti. Upozorňují například na to, že ve Velké Británii, kde platí mimo obec limit 60 mil v hodině (tedy asi 96 kilometrů za hodinu), je nehodovost nižší než ve Francii. A napadají i další studii, kterou argumentuje vláda. Podle ní snížení rychlosti o jedno procento odpovídá snížení počtu vážných nehod o čtyři procenta.

Vláda naopak plánuje kampaň, která má snížení rychlosti Francouzům vysvětlit. „Bude nezbytné řidičům vysvětlit, proč toto opatření zavádíme,“ konstatoval koncem loňského roku francouzský premiér Édouard Phillipe.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem, tvrdí studie magistrátu

Ilustrační foto

Aut s poškozeným nebo odmontovaným filtrem, který při jízdě Prahou do okolí vypouští škodlivé prachové částice, je...

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Najdete na iDNES.cz