Zbrojař Janeček se narodil před 140 lety, Jawu založil náhodou

  18:00aktualizováno  18:00
Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel firmy Jawa. Ta se stala jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století a její motocykly kdysi patřily ke světové špičce.

Janeček, nadaný a prozíravý technik, se k jejich výrobě dostal přes prodej a vývoj zbraní (do konce první světové války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní - čtěte více). Později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou. 

Po první světové válce založil v Praze - Nuslích zbrojovku, která zaměstnávala přes 1 100 pracovníků. Potýkala se ovšem s klesajícím odbytem, a tak Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů od německého výrobce Wanderer. Název Jawa Janeček složil z počátečních písmen svého jména a právě této německé firmy.

První stroje příliš spolehlivé nebyly, obrat k lepšímu nastal až s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Kývačka, pérák, panelka i bizon

Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 350/354, které se na základě zadní kyvné vidlice přezdívá „Kývačka“.
Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“
Velo Stadion S22 z roku 1961
Minor 2 byl vyvinut během 2.světové války v továrně Jawa jako Jawa Minor II,...

Janeček se narodil ve východočeské vsi Klášter nad Dědinou. Vzdělání získal na technice v Praze a Berlíně. Jako zaměstnanec Kolbenovy továrny pobýval také v Nizozemsku, kde se začal více věnovat své celoživotní vášni - vynalézání. Zdokonalil například obloukovou lampu a přihlásil na 60 patentů v oboru zbraní. 

Zemřel 4. června 1941 ve svém pražském závodě. „Pracujte, já odcházím...“ byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT. 

Může se hodit

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic a výroba motorů přešla do Strakonic. Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově.

Stále vyrábí v Týnci

Pokračovatelem firmy je dnes jediný tuzemský výrobce motocyklů Jawa Moto, jehož majitelem je nyní Jihostroj Velešín. Jawa loni vyrobila 1 331 strojů, z toho 1 157 motocyklů vyvezla.

Fotogalerie

Firma nedávno zrekonstruovala svůj výrobní areál v Týnci nad Sázavou a loni uvedla na český trh novou čtyřtaktní třistapadesátkou s rozvodem OHC. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

Vedle toho vyrábí Jawa ještě čtyřdobý stroj s motorem Minarelli o obsahu 660 ccm a několik let chystá velkoobjemový čtyřtakt s motorem 1000/1200 ccm. Na mimoevropské trhy stále vyváží letitou dvoudobou třistapadesátku.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v Kolíně nad Rýnem....

Harley umí i na závodní trati, inspiroval se u dragsterů

Harley-Davidson FXDR 114 j

Tradiční americký výrobce motocyklů poslední dobou tradice spíše boří. Před pár týdny oznámil rozšíření záběru od...

Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

Čechie

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...



Najdete na iDNES.cz