Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zbrojař Janeček se narodil před 140 lety, Jawu založil náhodou

  18:00aktualizováno  18:00
Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel firmy Jawa. Ta se stala jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století a její motocykly kdysi patřily ke světové špičce.

Janeček, nadaný a prozíravý technik, se k jejich výrobě dostal přes prodej a vývoj zbraní (do konce první světové války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní - čtěte více). Později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou. 

Po první světové válce založil v Praze - Nuslích zbrojovku, která zaměstnávala přes 1 100 pracovníků. Potýkala se ovšem s klesajícím odbytem, a tak Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů od německého výrobce Wanderer. Název Jawa Janeček složil z počátečních písmen svého jména a právě této německé firmy.

První stroje příliš spolehlivé nebyly, obrat k lepšímu nastal až s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Kývačka, pérák, panelka i bizon

Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 350/354, které se na základě zadní kyvné vidlice přezdívá „Kývačka“.
Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“
Velo Stadion S22 z roku 1961
Minor 2 byl vyvinut během 2.světové války v továrně Jawa jako Jawa Minor II,...

Janeček se narodil ve východočeské vsi Klášter nad Dědinou. Vzdělání získal na technice v Praze a Berlíně. Jako zaměstnanec Kolbenovy továrny pobýval také v Nizozemsku, kde se začal více věnovat své celoživotní vášni - vynalézání. Zdokonalil například obloukovou lampu a přihlásil na 60 patentů v oboru zbraní. 

Zemřel 4. června 1941 ve svém pražském závodě. „Pracujte, já odcházím...“ byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT. 

Může se hodit

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic a výroba motorů přešla do Strakonic. Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově.

Stále vyrábí v Týnci

Pokračovatelem firmy je dnes jediný tuzemský výrobce motocyklů Jawa Moto, jehož majitelem je nyní Jihostroj Velešín. Jawa loni vyrobila 1 331 strojů, z toho 1 157 motocyklů vyvezla.

Fotogalerie

Firma nedávno zrekonstruovala svůj výrobní areál v Týnci nad Sázavou a loni uvedla na český trh novou čtyřtaktní třistapadesátkou s rozvodem OHC. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

Vedle toho vyrábí Jawa ještě čtyřdobý stroj s motorem Minarelli o obsahu 660 ccm a několik let chystá velkoobjemový čtyřtakt s motorem 1000/1200 ccm. Na mimoevropské trhy stále vyváží letitou dvoudobou třistapadesátku.

Autoři: ,


Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

OBRAZEM: Nejstarší klub harleyářů je ten pražský, právě slaví 90 let

Výstava 90 let Harley-Davidson Clubu Praha

Nejstarší bez přestávky fungující Harley-Davidson klub na světě letos slaví 90 let existence. Dějiny pražského klubu...

Test pojízdné kavárny. Legendu italských cest jsme opatrně projeli

Podoba kabinky pochází od velmistra automobilového designu Giorgetto Giugiaro a...

Na základě italských skútrů Vespa („vosa“) vznikly hned po válce i malé tříkolové křížence mezi skútrem a náklaďákem. A...

Najdete na iDNES.cz