Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

aktualizováno 
Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru 1968 založil Giorgetto Giugiaro studio Italdesign. Navrhl podobu dvou stovek aut, po silnicích světa jezdilo na šedesát milionů vozů nesoucích jeho podpis.

Škoda 720 | foto: Škoda Auto

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ říká o Giugiarovi Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, šéfdesignér studia SVOTT, které dnes pracuje mimo jiné pro Škodu a jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Kačmár tam stavěl koncepty, které Italdesign vyrábí pro různé značky, mimo jiné Vision D, studii, která představila světu dnešní krystalický design značky Škoda. „Musel jsem se naučit italsky. To byla specialita Italdesignu, tým ve kterém, jsem pracoval, bylo deset Italů a jen dva z nich mluvili anglicky,“ vzpomíná.

Giorgetto Giugiaro se studií Alfa Romeo Brera

Giorgetto Giugiaro se studií Alfa Romeo Brera

Říká, že ke své kariéře přišel náhodou. Jako sedmnáctiletého mladíka zakoukaného do letadel si ho vyhlédli u Fiatu. Vzápětí ho přetáhl slovutný karosář Bertone. „Sliboval mi, že když k němu půjde, nenechá ho odvést na vojnu,“ líčil Giugiaro při exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz v roce 2015 (rozhovor čtěte zde).

„Tak jsem k němu šel, jenže za tři měsíce mi i přesto přišel povolávací rozkaz, že mám jít na vojnu do Alp. „Ale já bych chtěl k letectvu!“ namítl jsem. On na to, že takhle budu blízko Turína. Pronajal mi pokoj v hotelu vedle kasáren a já tam chodil navrhovat.“ A hned udělal obrovskou kariéru, pak odešel do Ghie, další ikoně italského a světového autodesignu.

V roce 1967 Giugiara a Alda, konstruktéra Mantovaniho, pozval do jednoho turínského baru Rudolf Hruska, Vídeňan a šéfkonstruktér Alfy Romeo, který pracoval na důležitém úkolu - v rámci industrializace jižní Itálie stavěl u Neapole novou fabriku na zcela nový model a Giugiaro ho měl obléci. S návrhem modelu Alfasud tak vzniklo studio Italdesign.

Mnohá auta Italdesignu patří mezi legendy. Z jeho skicáku je DeLorean DMC-12, všechny generace Fiatu Punta i slavné letos třicetileté Uno. Ale i SsangYong Korando, Daewoo Lacetti, De Tomaso Mangusta, Fiat Croma, Hyundai Sonata, Isuzu Piazza, Lancia Delta, Lexus GS, Lotus Esprit, Maserati Ghibli, Quattroporte, 3200 GT, Renaulty 21 a 19, Saab 9000, Seaty Ibiza, Toledo a Córdoba, Volkswageny Passat, Scirocco, Jetta...

Fotogalerie

Italská hvězda mezi prvními navrhovala auta japonským a korejským automobilkám. Maloval tak první auto značky Hyundai, podpis Italdesignu nesou dnes auta čínských automobilek a z jeho hlavy je třeba i zapomenutý polský Polonez.

V úplných začátcích Italdesignu pracoval i pro mladoboleslavskou automobilku. Přesně si pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Rukopisem studia jsou hranaté tvary. Giugiaro má totiž také technické myšlení: „Forma musí sledovat obsah,“ říká. „Nikdy jsem nepostavil auto z ničeho, na čistém papíře. Protože v tu chvíli je to umění, ne design.“

Studio sídlící v Moncalieri na předměstí Turína se neomezuje jen na navrhování aut, ze skicáků jeho designérů jsou profesionální zrcadlovky Nikon, vlaky, pračky, jachty, traktory, lahve, hodinky nebo interiéry letadel.

Italdesign je od roku 2010 součástí německého koncernu Volkswagen. V července 2015 Giugiaro studio opustil. Dnes je šéfdesignérem Italdesignu Filippo Perini

Kromě designstudia se Italdesign chlubí obrovským zázemím, kde je protytypová dílna a vývojové centrum. Kanceláře má v Německu a Barceloně. Dnes v rámci nově vytvořené značky Automobili Speciali staví limitované edice aut pro sběratele, prvním modelem, který vznikne v pěti kusech, je Italdesign Zerouno.

Pětatřicet let před Teslou

Uno se představilo na základně NASA, původně to měla být lancia

Aby těch zajímavých výročí souvisejících s Giugiarem nebylo málo, připomeňme ještě jedno z jeho nejslavnějších aut: Fiat Uno

Geniálně řešený a na svou dobu nesmírně moderní vůz se představul před pětatřiceti lety na mysu Canaveral. Ano, na té kosmické základně NASA, ze které před několika dny odstartoval na svou vesmírnou pouť elektrický sporťák Tesla. Uno tam bylo mnohem dřív a startovalo také, ovšem pozemskou hvězdnou kariéru.

Na Floridu tehdy na premiéru nástupce Fiatu 127 v lednu 1983 automobilka vypravila několik letadel s šesti sty evropskými novináři. Protože, slovy tehdejšího šéfa Fiatu Vittoria Ghidelly, „mimořádné auto si žádá mimořádné prostředí“. Ve stínu Disneyho parku v americkém Orlandu se pak přítomní od Ghidelly dozví, že „Uno je pro Fiat víc než jen auto“. Má to být „prostředek vítězství nad krizí automobilu“.

Málo se ovšem ví, že Uno původně Giugiaro maloval jako Lancii. Slavnou značku vedl koncem sedmdesátých let Gian Mario Rossignolo, který pak prošel mnoha vrcholovými manažerskými posty několika firem a nakonec si vylámal zuby na pokusu zachránit automobilku De Tomaso.

Rossignolo si u Giugiara objednal návrh malého modelu, musel však po neshodách právě s Ghidellou Lancii opustit. Šéf Fiatu byl z projektu nadšený a rozhodl se ho převzít. Obrázky prototyu Una ovšem s tváří Lancie zveřejnil italský automagazín Quattroruote v prosinci 2010 (fotky jsou k vidění zde).

Dobový prospekt vozu FIAT Uno z roku 1986

Dobový prospekt vozu FIAT Uno z roku 1986

Fiat Uno měl novinářskou premiéru na Floridě, auta pózují vedle raket na mysu...

Fiat Uno měl novinářskou premiéru na Floridě, auta pózují vedle raket na mysu Canaveral.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Najdete na iDNES.cz