Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro rozvojový svět má jen to nejnutnější, kupovat se bude v krabici

aktualizováno 
Pro miliony lidí je každý den víceméně bojem o přežití a pro takové je auto opravdovým luxusem. Anebo nutností. Podružnosti rozmazlených motoristů neřeší, design a výkony jsou poslední, co je zajímá. Hlavní je jednoduchost a cenová dostupnost. Právě k nim míří OX.

Gordon Murray je Ferdinand Porsche přelomu století. Stavěl formule, supersporty, auta pro jednoho, který se nechce mačkat v prostředku hromadné dopravy, a teď objevil země třetího světa.

Africar

Podnikatel a mecenáš Torquil Norman, který je hlavou celého projektu OX přiznává, že inspirací pro auto pro rozvojové země mu byl Africar.

Projekt, který v osmdesátých letech rozjel Tony Howarth, ovšem skončil fiaskem. Auto stojící na základech Citroënu 2CV mělo dřevěnou karoserii a velkou podporu veřejnosti. O cestě tří prototypů od rovníku do Arktidy vznikl pětihodinový dokument. Howarth ovšem výrobu nikdy nerozjel, po neshodách s investory vyhlásil bankrot a nakonec si odseděl patnáct měsíců ve vězení. Z projektu Africar vyšlo auto jménem Bedouin, výroba ovšem skončila po několika málo kusech.

Tony Howarth se však nevzdává, stále pracuje a věří, že projekt Africar rozjede.

Africar

A zjistil, že na bublinovité karoserie jeho výstřelků nejsou Afričané, Jihoameričané a další národy, kteří hledají náhradu za osla, krávu nebo cokoliv tažného, zrovna zvědaví. Jako hlavní výhodu svého hranatého „všudychoda“ tak vyzdvihuje, že až ho na předměstí Luandy vybalí z krabice, sestaví ho tři mechanici v běžně vybavené dílně za dvanáct hodin.

Sahat do svědomí není třeba, toto auto by prostě uvítal i mnohý Západoevropan. Jen proto, že bude podle všeho odolné a bezúdržbové. Namísto klimatizace si otevře okénko a rádio nahradí zpěv ptáků nebo asijský tranzistorák za tři stovky (často toho umí víc než originální zástavba od automobilky za dvacetinásobek).

Auto jménem OX (anglicky „vůl“) vyvinul Murray pro společnost Global Vehicle Trust. Hlavními požadavky byly jednoduchost, funkčnost, snadná sestavitelnost a údržba. Taky vám to připomíná nábytek z IKEA?

Murray myslel na všechno, třeba i na to, že se auto převáží rozložené v krabici, kterých se do standardního dvacetistopého kontejneru vejde šest.

Aby nebylo třeba vytvářet dvě provedení pro levo a pravostranný provoz, použil Murray své oblíbené řešení s řidičem sedícím uprostřed, jako to má jeho nejslavnější dílo, bájný superspoort McLaren F1.

Karoserie hranatého praktika je dlouhá 4,23 metru, široká dva a vysoká 2,4 metru, rozvor náprav je 2,56 metru. Zaměření vozu jednoznačně ilustrují velké nájezdové úhly a pětadvaceticentimetrová výška podvozku. Novodobý plechový mezek umí brodit metr třicet hlubokou vodou a naloží devatenáct metráků (sám váží 1,6 tuny).

Fotogalerie

Do auta se vejde třináct osob, ale vsaďte se, že v reálném provozu se jich tam namačká mnohem více. Při plnění nákladních úkolů odveze OX tři palety. Víko zavazadlového prostoru lze použít jako nakládací rampu. Lavice pro cestující se dají v dunách použít pro vyproštění auta zapadlého do písku.

Pod kapotou je turbodiesel 2,2 litru od Fordu s výkonem sto koní a 310 newtonmetry, který přes pětistupňovou manuální převodovku pohání přední kola.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.