Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejspolehlivější auta: nadvláda Japonců pokračuje

aktualizováno 
Pojišťovna umí pojistit i to, aby vaše auto bylo pořád pojízdné – a když není, zaplatí opravy. Vše zanese do tabulek, z nichž je vidět, jak často který vůz potřebuje servis. Podle indexu spolehlivosti si lze ověřit, zda jste vsadili na dobrého koně.

Mitsubishi Lancer vede v kategorii malý rodinný vůz. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Auta na britských ostrovech sice jezdí po opačné straně silnice, technicky jsou však stejná jako ta na českých cestách. A taky je trápí stejné technické problémy. Na rozdíl od Česka si však britští šoféři v mnohem větší míře auta po skončení tovární (nejčastěji dvou až tříleté) záruky pojišťují proti závadám, které je mohou na cestě potkat.

Jedna z největších takových pojišťoven se jmenuje Warranty Direct (WD) a za deset let působení pojistila statisíce aut do maximálního stáří 12 let a 190 tisíc najetých km. Všechny své záznamy o proplacených servisních úkonech pak přetavuje v jedinečné tabulky, které sama nazývá „žebříčky spolehlivosti“, a nabádá motoristy, aby k nim přihlíželi při výběru vozu.

TABULKA: Spolehlivost aut

TABULKA: Spolehlivost aut

Jednou z velkých výhod oproti například průzkumům spokojenosti zákazníků J. D. Power je, že tabulky pojišťovny nejsou ovlivněny lidským faktorem. Prostě jen bez emocí - na rozdíl od nadšených či naštvaných uživatelů - ukazují, v čem jsou slabiny konkrétních modelů.

Japonci vedou

Do tabulek jsou započítávány pouze modely aut, kterých WD pojistila více než 50 kusů, aby vzorek byl reprezentativní. Průměrné stáří pojištěných vozů je 5,5 roku, pojišťovna sama upozorňuje, že u starších modelů je třeba počítat s nárůstem problémů.

„Index spolehlivosti“, podle nějž pojišťovna žebříčky sestavuje, umí ukázat, které části auta mívají nejvíc problémů - jestli klimatizace, nápravy a zavěšení kol, brzdy, elektrická výstroj, motor, palivový systém nebo třeba převodovka. Naopak se do něj nezapočítávají výměny „spotřebních“ věcí, jako jsou brzdové destičky, baterie, filtry, svíčky, pneumatiky nebo výfuky.

Která jsou nej?

MALÝ RODINNÝ: Mitsubishi Lancer
Při průměrném stáří pěti let a s 69 tisíci najetými kilometry jej trápí banální závady na nápravách nebo elektroinstalaci. Naopak žádné závady nemají převodovky, brzdy, řízení, řazení ani klimatizace.

MPV: Nissan Almera
Modely s přídomkem Tino jsou u pojišťovny téměř 6 let staré, najeto mají průměrně 76 tisíc km. Trápí je pouze elektroinstalace (50 %) a klimatizace (25 %), jinak vůbec nic.

MINIVOZY: Toyota IQ
Maličké autíčko trápí výhradně závady motoru, ovšem jen drobné - ve všem ostatním je neprůstřelné. Průměrné stáří 4,4 roku, najeto pouze 51 tisíc km.

VELKÁ SUV: Lexus RX
V průměrném stáří přes 5 let a s 87 tisíci najetými km trpí lexusy nejvíc na poruchy topení (28 %) a podvozku (21 %). Drobné závady se nevyhýbají žádné z částí auta, i tak je RX nejlepší.

MALÁ SUV: Audi A4 Allroad
Pojištěné audiny jsou staré jen 3,7 roku, najeto už mají 80 tisíc km. Problémy: zavěšení kol (26 %), topení (16 %), motory (16 %) a elektrika (21 %).

STŘEDNÍ TŘÍDA: Honda Accord
Zde je průměrné stáří 4,2 roku, najeto 91 tisíc km. Problémy jsou jen s brzdami, klimatizací (obojí 25 %) a elektroinstalací (50 %). Jinak je vše včetně motorů na jedničku.

Sleduje se také, jak dlouho auto stojí a jak drahá oprava je. Příklad: auto se může pokazit pětkrát, přičemž každá oprava bude stát 2 000 korun, nebo jen jednou „za čtyřicet“.

Například Toyota IQ je v žebříčku vysoko, i když má průměrnou opravu hodně drahou - jenže „kleká“ velmi zřídka. Celkově je to však podle pojišťovny auto, které se vyplatí koupit. Naopak vítězný Mitsubishi Lancer boduje spolehlivostí i levnými opravami. A japonské značky jsou vůbec jasným vítězem tabulek Warranty Direct.

Škoda a Hyundai

Zajímavé věci vyplavou na povrch při detailním porovnání konkurentů. Třeba největší rivalové na českém trhu, Škoda Octavia a Hyundai i30, jsou na tom dost podobně, co se týče ujetých km i průměrného stáří (i30 5,6 roku a 82 tisíc km; octavia 4,9 r. a 87 tis. km), podobnou mají oba i průměrnou cenu opravy (v přepočtu 11 tisíc Kč).

Celkově v žebříčku je na tom ovšem hyundai z Nošovic výrazně lépe: má index spolehlivosti 28, octavia 98. Vůbec (v tabulce je opravdu nula) nemívá problém s brzdovým a palivovým systémem ani s převodovkami, u motorů je na tom také lépe než octavia (14,2 vs. 18,7 %). U převodovek si troufneme odhadovat, že škodovce zhoršují skóre dvouspojkové automaty DSG, které hyundai donedávna neměl, a jejich typické závady se ještě nestihly v žebříčku objevit.

TABULKA: Žebříček značek

TABULKA: Žebříček značek

Přesto korejský vůz jednu výraznou slabinu má: nápravy a odpružení mají poruchovost 48 %, zatímco u octavie jen 16 %. Ukázalo se také, že téměř 30 % majitelů i30 má problémy s klimatizací, u škodovky to je pouze deset procent.

Podobné detailní rozbory si můžete na stránkách Indexu spolehlivosti zadat i vy sami. Pokud vybíráte auto a chcete se řídit výhradně rozumem, můžeme tento zdroj jenom doporučit.

Mitsubishi Lancer Sportback testovala redakce iDNES.cz už v roce 2008:


TABULKA: Žebříček značek

TABULKA: Žebříček značek





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Dobrá zpráva: Škoda radikálně zlevňuje filtry pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Značky koncernu Volkswagen v Česku přistupují k úpravám cen. Pro nejběžnější modely...  celý článek

Automyčka
Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky nezvládli? Připravíme vás na to, co vás v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.