Jízda v Indii: kráva má přednost, v busu je bezpečnější sedět na střeše

aktualizováno 
Na světě je spousta míst, kde je doprava zcela chaotická, jízdní pruhy neznamenají vůbec nic a červené si nikdo nevšímá. Kdo první dorazí na křižovatku, jede. To všechno a mnohem víc zažijete na cestách Indií.

Jen tady je možné, aby dálnice protínala vesnice – jednou takovou je například dálnice spojující hlavní město Dillí s Rádžasthánem. Ženy v pestrobarevných šatech po ní běhají, nabízejí a prodávají své výrobky nebo plodiny ze svých zahrádek.

„Z boční ulice se přiřítí obrovský náklaďák, a aniž by se řidič podíval, píchne to na dálnici přímo před vás. A o kousek dál přechází dálnici stádo krav a míří na pastvu na druhé straně,“ vypráví Pavel Fellner z cestovní kanceláře SEN.

Fotogalerie

Na všechno se dá zvyknout. Třeba i na to, že některé krávy odpočívají přímo uprostřed cesty. A nehnou se, ani když na ně zatroubíte. „My jsme tady doma,“ podívají se na vás líně.

Dálniční dopravu ovšem může zablokovat také obrovský slon kráčející pomalým krokem v protisměru a zrovna vám naproti. I když sedíte v malém mikrobusu, srazit byste se s ním nechtěli, a tak řidič raději zpomalí a objede ho. To však ještě netušíte, že na druhé straně ve středovém pruhu se elegantně nese velbloud. Nedá se jinak, než opět zastavit, pustit všechny domácí, a pak se pomalu rozjet po dálnici dál.

Statistika

V Indii v průměru zahyne 350 lidí denně. Z toho je 40 procent cyklistů a chodců.

Když například přijedete do Džajpuru a projíždíte centrem města, obchodníci jsou rozprostřeni tak nešťastně, že ve městě vzniká zácpa a neskutečný chaos. A do toho zmatku se míchá nádherné svatební procesí. Musíte jednoduše zastavit a přidat se ke svatebčanům, stejně nemáte šanci projet.

Neuvěřitelné je v Indii troubení. Každý náklaďák má vzadu na korbě nápis: HORN PLEASE nebo BLOW, oba znamenají (klidně si) ZATRUB. Když zatroubíte dvakrát krátce, znamená to, že ho chcete předjet. Pokud jednou dlouze, znamená to: dej pozor, ...ať je to na cokoli.

Však taky evropský klakson v Indii vydrží jeden dva týdny. Za den toho v Bombaji natroubíte, co v Německu za rok. A tak automobilky do vozů pro indický trh montují speciální klaksony, které časté používání vydrží (čtěte více).

Řidiči kamionů používají dva druhy troubení: jeden je klakson, který někdy zní, jako by měl řidič v kabině klavír či dechový umělecký soubor. Kamion je jejich život, pečlivě si ho zdobí vlaječkami, nápisy a svastikami pro štěstí. Jsou to nejkrásněji zdobené kamiony na celém světě.

Doprava autobusem

Řidiči autobusů jsou samozřejmě zodpovědní za množství projeté nafty, a tak když někde stojí pumpa s dobrou cenou či jejich oblíbené občerstvení na druhé straně dálnice, otočí to častokrát do protisměru i o pár kilometrů dříve a po krajnici se k ní v protisměru pomalu blíží. Je to úspornější a časově rychlejší, než počkat na mezeru mezi svodidly pár kilometrů za pumpou, tam udělat otočku a zbytečně projet palivo navíc.

Doprava v Indii: místo, kde najdete ty nejbarevnější kamiony i ovce naložené v...

Doprava v Indii: místo, kde najdete ty nejbarevnější kamiony i ovce naložené v autobusu.

Cena za jízdenku v autobusu také bývá často pro Evropana vyšší než pro Inda. „Indové jsou totiž mnohem menší než my, a tak řidiči chtějí namísto šesti jízdenek zaplatit osm, protože prý Indů se do dvou zadních řad mikrobusu vejde i deset. A neváhají dodat, ať jsme rádi, že nám naúčtovali jen osm lístků,“ dodává Pavel Fellner.

Na severu Indie

Zcela jiná je doprava na dalekém severu Indie, kde jsou vysoké hory. Sedla v nadmořské výšce nad pět tisíc metrů a průsmyky ve státě Kašmír - Džammú a v Ladaku, ze kterých se vám točí hlava, jsou proslulé. Mimo jiné také nehodami.

Na severu Indie jezdí řidiči s jointem marihuany v puse.

Na severu Indie jezdí řidiči s jointem marihuany v puse.

Auto se pomalu šplhá nahoru a pod ním jsou rokle hluboké více než kilometr. Šofér má do pusy vraženou cigaretu marihuany, je vysmátý od ucha k uchu a zatáčky řeže jako Niki Lauda v Monte Carlu.

Část Indů sedí na střeše a nám brzy dochází, proč. Když se bude autobus řítit do propasti, mohou rychle vyskočit. „Jednou jsem se rozhodl, že budu řidiče hlídat a sedl jsem si vedle něho. Perfektně zvládal pouze pravé zatáčky a v každé levé musel zpomalit a měl problémy ji projet,“ vypráví Fellner a popisuje, jak vždy řidič přijel až k okraji, a protože měl kola o asi dva metry dál, příď autobusu už se lehce houpala nad propastí. Potom asi metr couvl, stočil volant na maximum a jelo se dál. Místní se jen smáli, pokuřovali, byli na to zvyklí. „Trvalo mi to přesně tři zatáčky, než jsem si v klidu zvykl dívat se do propasti pode mnou,“ dodává.

Indické řidiče naštěstí chrání hinduističtí bohové, ale také cedule stojící u silnice, kde jsou nápisy jako: „Better later than never“ (Lepší později, než vůbec), „Drink whisky, drive is risky“ (Piješ-li whisky, řízení je riskantní), „Somebody at home is waiting for you“ (Doma na tebe někdo čeká).

Co ještě vědět o dopravě v Indii

Indie má 65 států a v každém platí trochu jiná dopravní pravidla. Jezdí se nalevo, řidiči moc neberou ohledy na chodce, ve městech a vesnicích bývá rychlost omezená na 40 nebo 50 km/h (nákladní auta a autobusy jen 30-40 km/h). U škol je rychlost snížená na 25-35 km/h.

Nejlepší dálnice v Indii je mezi Dillí a Agrou, kde je maximální rychlost 100 km/h (pro motorky 80 km/h). Jezdí se po ní ovšem i dvoustovkou. Pravidla zde dodržuje jen málokdo. To nejzákladnější zní: přednost má kamion, na druhém místě jsou větší a osobní auta, potom jdou krávy a až pak motorky. Kola jsou na kraji všeho zájmu a být chodcem je o život.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Najdete na iDNES.cz