Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Projeli jsme nové kupé Škody pro Čínu. Kodiaq GT by Evropě slušel

Exkluzivně
Kodiaq je neuvěřitelně úspěšná škodovka. Za rok a půl od uvedení se jich na celém světě prodalo čtvrt milionu, z toho od ledna do srpna 2018 sto tisíc. Tak se neprodával ani model Yeti za polovic. K oceňované praktičnosti chce teď česká značka přidat víc emocí. Zatím jen pro Čínu.

Křížence kupé a SUV zpopularizovaly prémiové značky, agresivněji a líbivěji tvarované modely na zvýšeném podvozku se však začínají šířit i v nižších patrech. Škodovka jde na to ve velkém stylu a veleúspěšný Kodiaq si takový přístup zaslouží.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Na čínském trhu má Škoda pevnou pozici a největší trh světa plný motoristů ochotných bez okolků utrácet za módní auta je pro takové moderní křížence ideální. Česká automobilka za pár let přestavěla nabídku a SUV v ní hrají stále významnější roli. Původní Kodiaq je klasický outdoorový model, který může být až sedmimístný, na diváky ovšem může působit občas trochu unyle. Nové provedení GT má šťávu.

Dvě písmena zkracující označení Gran Turismo kdysi patřila klasickým velkým komfortním kupé určeným pro suverénní vysokorychlostní přejezdy napříč Evropou v maximálním pohodlí. Dnes se kupé kříží často právě s SUV. GT v podání Škody je tedy přesně takové - rychlé, pohodlné a módně si stojí na velkých kolech.

Jako možná první lidé na světě mimo Škodováky jsme se s Kodiaqem GT svezli. Vyrábí ho jen v Šanghaji a už přes rok vymýšlejí, jak ho dostat do Evropy. Zájem by o něj určitě byl, jenže ho není kde vyrábět, výrobní kapacity značky jsou totálně zahlcené.

Po B sloupek (to je ten co má řidič vedle ucha), je Kodiak shodný s dlouhým praktičtějším provedením. Záď je ovšem jiná a vypadá velmi dobře. Pozvolna klesající linka střechy v kupé stylu je zakončena velkým spojlerem. Jiná jsou také zadní světla: jsou užší, plastičtější a o moc hezčí. Rozdílný je i horní rám zadních dveří. Ovšem plechový díl spodku je také převzatý z dlouhé verze. Ta má spodní plastové panely na dveřích z černého plastu, u GT jsou lakované v barvě karoserie a černá lišta naspod je tenčí. To auto opticky tlačí k zemi, i když je výška střechy a podvozku stejná; z délky ubrala přestavba na svalnaté kupé 63 milimetrů.

Výrazný prolis na víku kufru přidává vozu silácký dojem. Nad ním je pod výrazně skloněným oknem obří nápis Škoda: to teď bude poznávací znak nových škodovek, do evropské nabídky ho přiveze příští rok nástupce Rapidu.

Upravený je také design přídě a vypadá lépe než klasické provedení. Pod maskou chladiče má GT nově černý plastový pruh s texturou plástve. Přemodelovaný je i nárazník s doširoka protaženou mřížkou, ta je na stranách zakončena funkčními průduchy, které vylepšují aerodynamiku v podbězích kol.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Hlavní barvou na čínském trhu je speciálně namíchaná tlumená červená, v ní ovšem zanikne tvar zadních světel. Bílá mu pasuje lépe a zvýrazní zajímavé detaily; opticky také auto snižuje.

Místa je stále dost

Místa na zadních sedadlech je dost do všech směrů, praktičnost kráse za oběť nepadla. Střecha nad hlavami cestujících vzadu klesá jen pozvolna a i v provedení se střešním oknem je tam vybrání v čalounění střechy, které přidá další centimetry. S metrem v ruce zjistíte stejnou míru jako v dlouhém Kodiaqu, za tím je ovšem malý fígl v tom, že opěradla jsou více skloněná vzad.

Kodiaq GT dostal do obou řad nová sedadla, zadní lavice (tři samostatná sedadla z klasického Kodiaqa dostat nemůže a třetí řadu přirozeně taky ne) je lehce přepracovaná, přední výrazně tvarované anatomy s integrovanou opěrkou hlavy jsou převzaté z Kodiaqu RS; mají vyhřívání i ventilaci. A jak se tam sedí? Vzadu pohodlně, vysoko, s nohama dolů a příjemně podepřenými stehny. Do předních křesel zapadnete a výrazné bočnice podrží tělo v zatáčkách.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Interiér a sedadla nové Škody Kodiaq GT

Čínský Kodiaq RS se totiž naklání a houpe víc než evropský. Podvozek nemůže dostat adaptivní tlumiče, které má evropská verze, konstruktéři mu dali měkčí charakteristiku. Příjemnou a uklidňující plavnost jen občas naruší ráz od velkých devatenáctipalcových kol. Na základních sedmnáctkách (k mání jsou i osmnáctky) bude ještě komfortnější.

Elektromotory zavírané víko kufru odhalí poměrně vysokou nákladovou hranu a za ní 463litrový kufr. Pravda, je to o dost méně než má klasický Kodiaq, ale na běžné potřeby to stačí i tak s přehledem.

Pro Čínu jen benzin

Mechanika je stejná jako u Kodiaqa, kterého známe: čtyřválec vpředu napříč a pohon předních nebo všech kol. Kodiaq patří do rodiny aut postavených na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen, v případě Škody ji využívá většina aktuální modelové řady. Za zmínku stojí, že na čínských cestách se bude Kodiaq GT potkávat s Volkswagenem Terramont, který na opačné straně Pacifiku kupují Američané pod jménem Atlas; a to je úplně největší auto stojící na platformě MQB.

Kodiaq GT

  • Oficiální premiéru v Číně měl Kodiaq GT na autosalonu Guangzhou Motor Show v půlce listopadu 2018.
  • Evropští inženýři a evropská auta mají v Číně obrovský zvuk. Kodiaq tak Škoda prezentuje jako auto vyvinuté v Evropě. A je to pravda, technický vývoj a design vznikal v Mladé Boleslavi. Finální vzhled se ovšem ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4634 x 1883 x 1649 x 2791
  • kufr: 463 - 1607 litrů

Pod kapotu dostávají čínské kodiaqy vyráběné v šanghajské fabrice SAIC výhradně benzinové motory. Jádrem nabídky jsou dvoulitry TSI ve dvou výkonových verzích. Ještě při předpremiéře před pár týdny na ekonomickém fóru za účasti českého prezidenta to měla být jediná varianta. Nakonec se ovšem rozhodlo, že do ceníku přibude ještě základní provedení se čtrnáctistovkou.

My vyzkoušeli vrcholovou variantu s 220 koňmi (162 kW) a 350 newtonmetry přenášenými mezinápravovou spojkou (Haldex 5) na všechna kola. Sedmistupňový dvouspojkový automat DSG mají v Číně všechna GT povinně. Motor upravený pro splnění nové čínské ekonormy C6 (někde mezi evropskými Euro 5 a Euro 6) je vlastně stejný, jak jej znají řidiči předfaceliftových Octavií RS. Paradoxně je taky GT nejsilnější benzinový kodiaq, který je dnes vůbec k mání, v Evropě můžete pořídit tento model nejvýš se 150 koňovou patnáctistovkou. A provedení RS má pod kapotou turbodiesel (více o Kodiaqu RS, který je nejdražší škodovkou v historii, čtěte zde).

Škoda Kodiaq GT

Se sedmnácti metráky pohotovostní hmotnosti si přeplňovaný dvoulitr poradí lehce, upíjí při tom kolem osmi a půl až devíti litrů benzinu a má čiperné reakce na plyn. Slabší provedení stejného motoru má 137 kW (186 k) a 320 newtonmetry pohání kola přední nápravy, stejně jako čtrnáctistovka s výkonem 110 kW (160 koní) a 250 newtonmetry.

Skladba výbavy není tak variabilní jako jsme u evropských aut zvyklí. A nic na tom nemění, že se škodovky pro Čínu vyrábí přímo na místě. Kodiaq GT tak má u všech dvoulitrů bohatou výbavu včetně digitálního displeje v kapličce přístrojů nebo střešní okno. S analogovými ukazateli a celoplechovou střechou naopak budou muset vystačit majitelé provedení s jedna-čtyřkou, automobilka sama ovšem předpokládá, že ta bude tvořit jen zlomek prodejů.

GT má být v Číně vlajkovou lodí Škody, ceny jsou ovšem nastavené stejně jako u dlouhého kodiaqa. Na místním trhu hrají prim SUV, česká značka tam má v nabídce už tři plus právě nové SUV-kupé. Škoda se na čínský trh vrátila v roce 2007, už v roce 2010 se pro ní stal největším a tedy nejdůležitějším odbytištěm. V roce 2017 dodala značka zákazníkům v Číně 325 tisíc vozů – v celosvětovém měřítku tedy každý čtvrtý vůz české automobilky. Kodiaq GT by ovšem evropské nabídce značky moc slušel taky.

Finální vzhled se ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...