Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italský macho Urus v plné parádě. SSUV Lamborghini nemá konkurenci

  22:00aktualizováno  23:53
Že bude z úplně nového lamborghini testosteron doslova odkapávat, čekali všichni. Realita je nakonec ještě šťavnatější. Je to supersport křížený s wrestlerem. Italové tvrdí, že postavili nejrychlejší SUV, podle všeho to tak opravdu je.

Nová bestie ze Sant’Agaty Bolognese je tu. A pořádně řve, poslechněte si ji na videu. Třetí model značky dnes specializované na supersporty stvořil SSUV (Super Sport Utility Vehicle), tím si vytvořil kategorii samu pro sebe. Slibovali ho od roku 2012, připomíná italský automagazín Quattroruote, v pondělí 4. prosince 2017 šéf Lamborghini Stefano Domenicali nového býka vypustil na veřejnost. První kusy vyrazí ze stájí v Sant´Agatě příští rok na jaře, základní cena je 170 tisíc eur bez daně, to jsou 4,4 milionu korun.

Designéři při tvarování lamborghini podle všeho používají hlavně mačetu a dávají si namísto prosecca energydrinky, něco tak agresivního se totiž odváží navrhnout jen v laboratořích, kde mají u vchodu logo se žlutým býkem.

Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus

Interiér je prý navržen tak, aby se tam opravdu uvelebilo pět cestujících (za příplatek budou do zadní řady místo třímístné lavice objednat dvě výrazně tvarovaná křesla), k tomu 616litrový kufr. Něco tak praktického vyráběla fabrika Lamborghini naposledy, když její zakladatel Ferruccio stavěl traktory, kterými nahradili zemědělci v poválečně Itálii motyky (více zde).

V útrobách má Urus 650koňový čtyřlitrový osmiválec biturbo, který ho rozjede až na 305 kilometrů v hodině, 850 newtonmetrů točivého momentu rozdovádí 2,2tunového býka na stovku za 3,6 sekundy. Limit otáčkoměru je na 6800 otáčkách, maximum točivého momentu mezi 2250 a 4500 otáčkami za minutu. S motorem, který v žádném jiném lamborghini nenajdeme (to spíš v audi nebo porschi), je spojený osmistupňový automat.

Technický základ Urusu je v platformě MLB EVO, na které stojí třeba nové Porsche Cayenne nebo Bentley Bentayga. Jenže to jsou atleti úplně jiných disciplin, první je v porovnání s urusem vlastně lehkonohý štírek, druhý je zas spíš zápasník sumo. 

Lamborghini Urus

To urus je 5,11 metrů dlouhý wrestler, který ledabyleji položený asfaltový koberec možná při startu sroluje. Rozvor je třímetrový, šířka je 201 cm, na výšku má 163 cm. Poháněná a řízená má urus všechna čtyři kola, zadní se natáčejí maximálně o tři stupně. O zpomalení se starají standardně montované karbonkeramické brzdy, jejichž kotouče mají vpředu průměr 440 milimetrů - ze stovky na nulu prý Urus zkrotí na 33,7 metrech.

Pohon všech kol používá uprostřed diferenciál Torsen, na zadní nápravě pak funguje systém vektorování točivého momentu. Za standardních podmínek putuje 60 procent síly na zadní nápravu, v případě potřeby ovšem dokáže systém přenést až 70 procent výkonu na předek.

Fotogalerie

Pneumatický adaptivní podvozek zajistí komfort a možnost úpravy světlé výšky v rozmezí 158 až 248 milimetrů, aktivní stabilizátory přidají drajv.

Pirelli namíchalo speciální směsi pro pneumatiky průměru 21 a 23 palců, v nabídce budou letní, zimní, terénní i celoroční pláště. U jednadvacítek jsou vpředu o rozměru 285/45 a vzadu 315/40, u třiadvacetipalcových kol 285/35 a 325/30.

Připraveno je několik jízdních módů, které upravují světlou výšku, ale také chování motoru a pohonu všech kol tak, aby přenos síly byl co nejefektivnější. Na výběr jsou režimy Neve (sníh), Sport, Corsa (závod), Strada (silniční mód), Ego (individuálně nastavitelný), Terra (offroad) a Sabbia (písek) s tím, že poslední dva budou za příplatek v příplatkovém paketu Off-Road, ve kterém Urus dostane kovem zesílené nárazníky a ochranu podvozku.

Kandidát na nejprodávanější lamborghini

Od vstupu do nového a důležitého segmentu trhu si firma slibuje zdvojnásobení ročního prodeje, který loni dosáhl 3457 automobilů. Výrobce luxusních vozů ze skupiny Volkswagen tak vstupuje na jeden z nejrychleji se rozvíjejících sektorů automobilového trhu. Světový prodej crossoverů a SUV se podle údajů společnosti IHS Markit za uplynulých deset let zvýšil ze 7,93 milionu na 26,47 milionu loni. Do roku 2020 se očekává další růst, a to na 34,34 milionu automobilů. Analytik IHS Markit Ian Fletcher předpovídá, že prodej tohoto SUV vyvrcholí v letech 2019 a 2020 na úrovni 2900 kusů a na celkovém prodeji vozů Lamborghini se bude podílet asi polovinou. Hybridní verzi SUV s elektromotorem chce automobilka uvést na trh do roku 2020, uvedla agentura Reuters.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Italský macho Urus v plné parádě. SSUV Lamborghini nemá konkurenci

Lamborghini Urus

Že bude z úplně nového lamborghini testosteron doslova odkapávat, čekali všichni. Realita je nakonec ještě šťavnatější....

Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Wey

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná...

Autofotka týdne: nejkrásnější zadek v celé Asii

Autosalon Tokio 2017

Na ten boubelatý zadeček se chodí dívat davy. Autosalon v Tokiu je plný studií aut budoucnosti, povětšinou jsou to...



Najdete na iDNES.cz