Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lenina rolls-royce vozil, Brežněv s ním i boural

  17:17aktualizováno  5. prosince 14:42
Mezi nejpozoruhodnější patří vozy, ve kterých se vozí hlavy států a další výjimečné osobnosti. Tato auta mají stejně jako ostatní osobní vozy čtyři kola a jeden volant; v dalších ohledech však vynikají výjimečností. Přiměřenou tomu, koho vozí na svých zadních sedadlech: prezidenty, předsedy vlád, hlavy monarchií. Někteří státníci světových velmocí jsou věrni domácím značkám, jiní na nich nelpí.

Čtěte také: Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání

Proletáři v rolls-roycu
Pompézní přehlídkové prezidentské automobily byly léta symbolem tohoto výsostného úřadu.

Avšak sovětští komunističtí pohlaváři je velmi rádi napodobovali. Podobně jako další komunističtí potentáti, i Lenin a Brežněv kázali vodu, zatímco pili víno. Jen jim k tomu sloužily mimo jiné zily a čajky.

Vladimíra Iljiče vozil rolls-royce, který je nyní vystaven v reprezentační prodejně této britské značky na moskevském Rudém náměstí. Leonid Brežněv byl přímo pověstný zálibou v luxusních západních vozech. Některé z nich dokonce vlastnoručně naboural. Například model RollsRoyce Silver Shadow zničil o nákladní automobil. S mercedesem, který dostal při návštěvě Spolkové republiky Německo, zase skončil na stromě.

Zatímco většina světových ústavních činitelů nepoužívá vozy RollsRoyce kvůli jejich „křiklavému“ luxusu (výjimkou je brazilský prezident Da Silva), příslušníci mnohých královských rodin je přímo vyhledávají. Zejména ti z Asie.

Například sultán z Bruneje je známý svou sbírkou exkluzivních automobilů, z nichž mnohé byly postaveny speciálně pro něj známými italskými karosárnami. Také v garážích britské královské rodiny v minulosti parkovaly zejména domácí vozy Rolls-Royce se speciálními karoseriemi.

Od roku 2002 však je oficiálním automobilem královny Alžběty speciálně pro ni postavená limuzína, kterou dostala od firmy Bentley k padesátému výročí korunovace. Bentley State Limousine má vysoko položenou střechu, aby královna mohla vystupovat z vozu vzpřímeně. Zajímavostí je i možnost pohonu na propanbutan. Britští premiéři používají mnohem „obyčejnější“ automobily, Tony Blair jezdí jaguarem.

Věrní i nevěrní
Také Elysejský palác používá vozidla domácí provenience, většinou citroëny, peugeoty a renaulty. Francouzský prezident Jacques Chirac se vozí automobily dvou posledně jmenovaných značek. V minulosti většinou šlo o různé speciální verze postavené francouzskými karosářskými firmami.

Nejslavnějším francouzským prezidentským autem je nesporně Citroën DS generála De Gaulla ...VÍCE

Asi nejslavnějším francouzským prezidentským autem je Citroën DS generála a později i prezidenta De Gaulla. V roce 1962 nepancéřovaný automobil při cestě mezi Elysejským palácem a letištěm Orly zasáhl ostřelovač 140 ranami.

Prezidentovi, jeho ženě ani řidiči se však nic nestalo. Jedna kulka prolétla pouhých dva a půl centimetru od De Gaullovy hlavy. Řidič situaci bravurně zvládl a neztratil kontrolu nad vozem, který měl všechny čtyři pneumatiky prostřelené.

Věrni domácí produkci jsou i Italové. Italští prezidenti v minulosti jezdili sedany Maserati Quattroporte. Jeho novou generaci používá i současný prezident. Maserati věnovalo tento model i premiérovi Silviu Berlusconimu a využívají ho i někteří další italští vysocí ústavní činitelé.

Čtěte také: Audi S8 - Závoďák pro prezidenty má srdce Lamborghini 

Za tvary "obyčejné" A8 se může skrývat obrněnec, odolávající granátům a střelám. Co umí Audi A8 Security ...VÍCE
Japonský císař Akihito zase usedá na zadní sedadlo speciálu Nissan Prince Royal, ruský prezident Vladimir Putin údajně kromě tradičního zilu používá i automobily značek Mercedes a Chevrolet, mexický prezident jezdí lincolnem a cadillakem.

Němečtí politici včetně spolkového kancléře Gerharda Schrödera jezdí, jak jinak, pancéřovanými dvanáctiválcovými verzemi Audi A8, BMW řady 7, Mercedesu třídy S a Volkswagenu Phaeton. Vgaráži spolkového prezidenta Horsta Köhlera je možné nalézt BMW a mercedes, tedy vozy značek, které ostatně patří u mnoha vrcholných světových politiků a diplomatů k nejoblíbenějším.

V garážích Vatikánu
Používání aut vysokými státními činiteli a významnými osobnostmi je pro automobilky dobrou reklamou. Platí to i v případě Vatikánu, v jehož garážích většinou parkovaly speciálně upravené vozy značky Mercedes-Benz. Tradice papežských automobilů sahá do 30. let minulého století.

Od roku 1979 používal papež Jan Pavel II. speciálně postavený model na podvozku Mercedesu 230 G ...VÍCE O PAPAMOBILECH ZDE

V roce 1979 dostal papež Jan Pavel II. poprvé speciálně postavený model na bázi Mercedesu 230 G, jehož klimatizovaný „skleník“ byl po atentátu v květnu 1981 opatřen neprůstřelným sklem. Ve skleněné nástavbě bylo instalováno velké křeslo.

Právě pro tento automobil Svatého otce se vžilo v současné době již téměř oficiální pojmenování papamobil. Nový papež bude mít svůj papamobil pro změnu postaven na základě VW Touareg.

Nejen světoví politici, ale i hvězdy showbyznysu a ti, jejichž jména zaplňují přehled „Kdo je kdo mezi světovými miliardáři“, jezdí v luxusních a často i pancéřovaných limuzínách. Ale to je již jiná kapitola…

Obchod se strachem: pancéřované automobily zažívají boom

V březnu útočníci napadli v Prištině mercedes, kterým cestoval kosovský prezident Ibrahim Rugova. Vůz byl vážně poškozen, prezidentovi se nic nestalo. Vůz byl pancéřovaný.

Útoky na politiky, vysoce postavené či majetné osoby nejsou v dnešní době výjimkou. Z toho těží mnoho firem, které se výrobou pancéřovaných automobilů či úpravami běžných sériových modelů zabývají.

Ukázka, co musí vydržet pancéřovaný vůz - v tomto případě mercedes
Ceny pancéřování se odvíjejí od stupně balistické odolnosti (existují na to Evropské standardy) a většinou několikanásobně převyšují cenu vozidla. Úprava obvykle znamená nemalý zásah do konstrukce vozidla. K posílení odolnosti se používají různé druhy materiálů. Čím jsou lehčí, tím jsou dražší. K pancéřování většinou slouží ocel a kevlar, standardní okna se nahrazují vícevrstevnými skly. Podvozek je chráněn proti granátům a pěchotním minám a vždy se provádí i ochrana palivové nádrže.

Takto upravená vozidla odrazí střelbu z pistolí, samopalů i útok granáty a otravnými plyny. Zabudovat lze i vnější rozprašovače s pepřovým sprejem nebo zamlžovací zařízení. Bezpečnostní výbavu lze doplnit o zařízení pro komunikaci mezi vnějškem a vnitřkem vozidla či o speciální obruče do kol, které zajistí dojezd na desítky kilometrů po průstřelu pneumatiky.

Většina modelů je v tzv. diskrétním provedení, na první pohled nejsou provedené úpravy znát. Kromě relativně malé skupiny automobilek (BMW, Audi, Volvo, Mercedes-Benz, Lincoln), které už nabízejí tovární pancéřované verze u svých vybraných modelů, existuje řada specializovaných firem v USA, Německu, Belgii a Itálii. V České republice je nejznámější společnost SVOS Přelouč. Velké odbytiště opancéřovaných automobilů představuje Latinská Amerika, hodně zákazníků pochází také z Evropy, Ruska a Blízkého východu.

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem časopisu ,
z něhož byl materiál převzat a upraven), upravil hm

BRITSKÁ KLASIKA Oficiálním automobilem královny Alžběty je speciálně pro ni postavený Bentley State Limousine, který dostala darem k 50. výročí korunovace





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.