Autofotka týdne: Vzácné maserati bylo na pár dnů v Praze

aktualizováno 
Maserati letos slaví sto let. Čtyři unikátní kousky se na pár dnů setkaly v pražském Národním technickém muzeu. Maserati 6C-34 ze sbírky muzea Panini bylo jedním z nich. V roce 1934 závodil se stejným modelem na brněnském Masarykově okruhu slavný Tazio Nuvolari. Rudý závodní unikát prý pojistili na milion eur.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Závodní monopost modenské značky závodil v sezonách 1934 a 1935 a vzniklo jich pouhých sedm. Maserati Squadra Corse tehdy nasadila stroj s novým kompresorem přeplňovaným šestiválcem objemu 3,7 litru a výkonem kolem 270 koní při 5 300 otáčkách.

Maximální rychlost byla 250 kilometrů v hodině, k tomu přidejte bubnové brzdy s mizernou účinností. To znamená, že pilot musel kromě řidičských schopností oplývat také nezměrnou dávkou odvahy.

Rozměry jsou v porovnání s dnešními pětimetrovými formulemi velmi malé, závodní speciál měří pouze 385 centimetrů.

Třičtvrtětunová formule s hliníkovou karoserií na ocelovém rámu jela v roce 1934 pátý ročník velké ceny formule na brněnském okruhu. Tazio Nuvolari tehdy dojel třetí za Stuckem a Fagiolim za volanty auto unionu a mercedesu.

Brněnská záhada

K závodnímu maserati, které patřilo ve své době ke špičkovým strojům, se váže tragická událost s dodnes nevysvětlenými okolnostmi. Hlavní roli v ní kromě 6C-34 má ještě mladý Čechoslovák Josef Brázdil.

Píše se o něm jako ambiciózním, ale také jako o úplně neznámém muži bez jakýchkoliv závodních zkušeností. 

S úplně novým vozem se měl postavit na start brněnské Grand Prix vedle Nuvolariho a chtěl se stát prvním domácím vítězem brněnské Grand Prix. 

Pětadvacetiletý Brázdil se ale před startem při neoficiálním tréninku v zatáčce u Ostrovačic zabil. Pravděpodobně kvůli řidičské chybě nezvládl řízení, naboural do tří stromu a zlomil si vaz. Brázdil se tak 28. září 1934 brzy ráno, ještě před startem oficiálního tréninku stal první obětí devětadvacetikilometrového velmi náročného okruhu. 

Ještě bizarnější je, že se vlastně dodnes neví, jak ke špičkovému závodnímu velmi řidičsky náročnému stroji přišel; původně měl snad startovat s alfou romeo. Prý pro něj nové, velmi drahé auto koupila neznámá bohatá Američanka přímo v Itálii. Tím ale neskutečný příběh neznámého závodníka nekončí. Brázdil měl totiž kvůli dluhům potíže se zákony a dostal se do vězení. Po přímluvě organizátorů velké ceny a Brázdilově slibu, že se po závodě do vězení vrátí, ho pustili na několik dní ven. Mladý muž, který je dnes jednou z nejzáhadnějších postav historie motorsportu se ale už do vězení nevrátil. Dokonce se mluví o tom, že Brázdil mohl kvůli tomu spáchat v zatáčce "u kříže" sebevraždu.

FOTOGALERIE

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze
Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 v NTM - podívejte se na fotky ZDE

Rudé maserati z nejvybranější sbírky Maserati muzea Panini bylo v Praze pouhé čtyři dny. Tento konkrétní exponát prý pojišťovna ocenila na milion eur (to je 27 a půl milionu korun). Expozice v Národním technickém muzeu otevřela v úterý 22. dubna a skončila v pátek 25. dubna. Další kousky, které byly k vidění, si můžete prohlédnout v reportáži na iDNES.cz.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Autonarozeniny: Corvetta měla na kahánku, ale pětašedesátky se dožila

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Patří bezesporu k ikonám amerických automobilů. Chevrolet Corvette to však neměl lehké, občas mu také hrozilo, že jeho...

Poslední šance vytáhnout kabrio. Starý seat ctí zapomenuté disciplíny

Seat 850 Spider

Stará auta jsou krásná a vrtochy jim pro jejich charisma snadno odpustíte, jak dokazuje naše svezení s nádherným...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

Najdete na iDNES.cz