Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Mercedes S, nositel pokroku, dal světu ABS

aktualizováno 
Automobilovou událostí letoška je představení nového mercedesu třídy S. Nejprodávanější luxusní auto světa není jen symbolem úspěchu, je také nositelem pokroku. Právě vlajková loď značky uváděla novinky, které se časem dostaly do všech aut. Třeba ABS, které testovaly prototypy už na konci šedesátých let.

Nejznámější jsou bezpečnostní prvky, bez kterých si dnes moderní auto ani neumíme představit. Právě "esko" je často představilo světu. Jedním z vůbec nejznámějších je protiblokovací systém brzd ABS.

Jen těžko se hledá moderní auto, které by jej nemělo. Pro přesnost je třeba říci, že není vynálezem Mercedesu. Stuttgartská značka má však velkou zásluhu na tom, že ABS doputovalo do masové produkce. Však ho velké mercedesy testovaly deset let, než ho před pětatřiceti lety uvedli do prodeje.

Testování v Alpách na Großglockneru. Na fotce z roku 1970 je auto, které má v...

Testování v Alpách na Großglockneru. Na fotce z roku 1970 je auto, které má v kufru generátor živící měřicí zařízení.

ABS (tedy protiblokovací systém brzd, Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System) zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou. To umožňuje zachování stability, ovladatelnosti vozidla i v mezních situacích, například při prudkém brzdění. Že ABS pracuje poznáte podle pulzů do brzdového pedálu při brzdění.

Fotogalerie

Systém zabraňuje zablokování kol tím, že automaticky reguluje (ubírá) brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. U aut bez ABS se podobného efektu dosahuje přerušovaným brzděním. Zablokované klouzající se kolo totiž nepřenese boční sílu a auto pak nezatáčí. Tomu ABS zabrání.

Od letadel k mercedesům

Protiblokovací systém brzd vymysleli původně ve dvacátých letech minulého století pro letadla, na reálné použití došlo ovšem až začátkem padesátých let.

Asi první auto s ABS byl v šedesátých letech Jensen FF (systém Maxaret-Dunlop), ten ještě fungoval na mechanickém principu. První elektronické ABS předvedly různé firmy koncem šedesátých let.

Mercedes-Benz se pochlubil první generací ABS světovému tisku už v roce 1970,...

Mercedes-Benz se pochlubil první generací ABS světovému tisku už v roce 1970, trvalo však dalších osm let, než systém doputoval do sériového vozu. Mezitím už se představila (v roce 1972) nová generace mercedesu třídy S.

Mercedes na systému pracoval od roku 1967 s firmou Teldix a 12. prosince 1970 představil ABS novinářům na testovací trati v Untertürkheimu. 

Další vývoj a ladění trvalo však ještě osm let, třeba vývoj řídicí jednotky zabral pět let. ABS se tedy představilo v sériově vyráběném Mercedesu S (W 116) až v srpnu 1978. To už bylo výsledkem spolupráce s firmou Bosch, která označovala systém jako ABS druhé generace. Příplatek za ABS byl pro třídu S tehdy přes 2 200 marek (základní provedení 280S stálo necelých 24 tisíc marek). Od roku 1984 mohou mít ABS všechny mercedesy a od roku 1992 jej mají v základní výbavě.

Velmi známá fotografie ukazující srovnání vozu s ABS a bez něj. Na mokré ploše...

Velmi známá fotografie ukazující srovnání vozu s ABS a bez něj. Na mokré ploše to ukazují právě Mercedesy W 116.

Mercedes, a samozřejmě "eskový", také představil světu stabilizační systém ESP, to se psal rok 1994 a vyráběla se legendární generace W 140 známá jako mamut a milovaná ruskými boháči.

A v roce 1998 přivezla generace W 220 systém Distronic, to je pokročilá verze tempomatu, která umí udržovat konstantní odstup od předjedoucího auta. Nutno dodat, že podobně fungující systémy představily ještě před Mercedesem Mitsubishi s Toyotou. Dnes se takovému systému, který je schopen sám zrychlovat podle situace před vozem, říká adaptivní tempomat (ACC). Radar, který je klíčovou součástí systému, dnes vozí vetknutý v předním nárazníku i nová Škoda Octavia.

Béla Barényi, vynálezce bezpečných mercedesů

"Eskový" model W111 z padesátých let byl z hlediska bezpečnosti posádky převratem. Do té doby se na podobné věci nepomýšlelo. Slavný konstruktér Béla Barényi však přišel s myšlenkami, které se rozvíjejí dodnes. Pro auto navrhl bezpečnostní schránku v karoserii, která měla zajistit prostor pro přežití posádky při nehodě, tu ještě chránily zóny s programovanou deformací. Dalším vynálezem byl sloupek řízení, který při nehodě neohrozil řidiče.

Mercedes S (W111) v crash testu, který se uskutečnil 10. září 1959.

Mercedes S (W111) v crash testu, který se uskutečnil 10. září 1959.






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.