Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pneumatikáři v podezření. Podle testu ojetá guma brzdí na suchu lépe

Pokud nekoupíte očividný šmejd, fungují nové pneumatiky dobře snad vždy. Rozdíly se odhalí až s opotřebením. Magazín AutoBild z testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Šéf Michelinu rozpoutal aféru mezi pneumatikáři. Prohlásil, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují. Dlouhou dobu táhli výrobci za jeden provaz: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky často za nové a důsledně přezouvali na zimní.

Německý magazín AutoBild otestoval pneumatiky ve třech různých stádiích opotřebení: zcela nové, se čtyřmi milimetry profilu a se dvěma milimetry. Otázka zní zcela jasně: je nutné pneumatiky měnit už při poloviční čtyřmilimetrové hloubce profilu? Výrobci to řidičům doporučují.

Finský výrobce pneumatik Nokian si na to dokonce nechal patentovat indikátor bezpečnosti jízdy v zimě (Winter Safety Indicator, WSI) a indikátor bezpečné jízdy (Driving Safety Indicator, DSI) na běhounu pneumatiky. Jde o ukazatele opotřebení, které jsou viditelné pouze u hloubky profilu do čtyř milimetrů. Poté, co ukazatel zmizí, měly by se pneumatiky vyměnit, aby zajistily dostatečnou bezpečnost při jízdě v zimě a při aquaplaningu.

Z toho plyne, že gumy je třeba měnit už při poloviční hloubce profilu – v tom jsou výrobci pneumatik překvapivě zajedno. Ovšem s jednou výjimkou: Michelin nově hlasitě prohlašuje, že jeho pláště vydrží déle (více čtěte zde). „Všechny naše pneumatiky lze bez problému používat až do zákonem stanovené hranice opotřebení 1,6 mm,“ uvádí v prohlášení francouzská značka. Je třeba vysvětlit, že v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry.

Michelin teď své zákazníky vyzývá, aby jeho pneumatiky používali, jak dlouho to jen lze, aniž by se u toho měli obávat o bezpečnost. Poukazuje navíc na to, že tím prospějí životnímu prostředí i své kapse. Sluší se ovšem připomenout, že Michelin od roku 2015 takto mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

To žene ostatní výrobce na barikády. Prohlašují totiž, že u profilu nižšího než 4 mm vzniká výrazné bezpečnostní riziko za jízdy na mokré a zasněžené vozovce. Zasazují se dokonce o to, aby byla zákonná hranice v Německu po vzoru ostatních evropských zemí zvýšena na minimálně tři milimetry.

AutoBild celoroční pneumatiky rozměru 185/65 R 15 vyzkoušel na sněhu, mokru i suché vozovce. Přiznal také zároveň, že na testu spolupracoval se dvěma výrobci pneumatik, společnostmi Goodyear a Michelin. Do testu zařadili pouze značkové pneumatiky, diskontní gumy, ani pláště vyrobené v Číně nebyly do testu zařazeny.

Různé stupně opotřebení zajistí speciální stroj, který obrousí nové profily na požadované hloubky pro účely testu. Stejný postup byl zvolen i u letních a zimních gum, které byly testovány pro srovnání. Výsledek? „Požadavek, aby se pneumatiky měnily už při poloviční hloubce profilu, lze jednoznačně zamítnout,“ shrnuje AutoBild.

Drahé pneumatiky zklamaly v dlouhodobém užívání

Výsledky jsou mimořádně zajímavé. Ukazují, jak se které vlastnosti pneumatik v průběhu jejich užívání mění. Test například ukázal, že brzdná dráha se u silně ojetých pneumatik na suché silnici zkrátí. Záleží na druhu pneumatiky, ale u dvoumilimetrového profilu je až o 14 procent kratší. Nejmenší rozdíly byly zjištěny u pneumatik Michelin: ve všech kategoriích opotřebení měly stejnou, srovnatelně krátkou brzdnou dráhu.

Za mokra a na sněhu se brzdná dráha ojetých pneumatik naopak znatelně zhoršuje. I zde se prokázaly značné rozdíly mezi značkami. Především pneumatiky značek Hankook (Kinergy 4S) a Goodyear (Vector 4Seasons Gen2) jsou s narůstajícím opotřebením zřetelně horší.

Valivý odpor s opotřebením klesá a v souvislosti s tím i spotřeba paliva, která je u vysokého valivého odporu vyšší. Podle výsledků testu AutoBildu může tato výhoda činit až šest procent.

U trakce jsou mezi jednotlivými značkami velké rozdíly. Zvláště u celoročních pneumatik od Michelinu byla prokázána rovnoměrně dobrá úroveň trakce, u značek Hankook, Goodyear a Pirelli (Cinturato All Season) bylo kolísání zřetelně větší.

Negativně se míra opotřebení projevuje při aquaplaningu („plavání“ pneumatik za mokra): čím více jsou pneumatiky ojeté, tím spíše začne vozidlo plavat. Hranice ohrožující bezpečnost byla v testu definována rychlostí 65 km/hod. Jak (pro srovnání testované) letní a zimní pneumatiky, tak i mnohé celoroční pneumatiky  s dvoumilimetrovým profilem představují podle názoru testujících bezpečnostní riziko. Kromě jiných i Nokian, Hankook, Michelin, Pirelli a Vredestein (Quatrac 5)

AutoBild to shrnuje jednoznačně: očividně se potvrdila výtka společnosti Michelin, že mnozí výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, což se projevilo především za mokra a na sněhu. Toto zjištění by podle německého magazínu ještě mohlo v branži vyvolat značné pozdvižení – a mohlo by u mnohých výrobců pneumatik zároveň způsobit změnu v přístupu.

Od roku 2012 musejí výrobci pneumatik označovat každou gumu štítkem, který má motoristům usnadnit orientaci při nákupu. Nálepka poskytuje informaci o valivém odporu (a tím i o vlivu pneumatiky na spotřebu paliva), o vlastnostech za mokra a hlučnosti. První dvě kategorie jsou ohodnoceny známkou od A (nejlepší) do G (nejhorší). U spotřeby paliva jsou rozdíly mezi třídami minimální. Například vozidlo s pneumatikami třídy valivého odporu A spotřebuje jen o zhruba 0,1 litru méně pohonných hmot na 100 km než pneumatika ohodnocená známkou B. Rozdíl mezi A a G je však 0,66 litru. Původně se plánovalo, že jako jedno z kritérií bude zahrnuta i životnost pneumatik. Záměr ovšem podle AutoBildu narazil na odpor mnoha výrobců.

EU prověřuje manipulaci u tisícovek pneumatik

Pro řidiče představují testy pneumatik značnou pomoc při rozhodování o koupi. AutoBild uvádí, že přinejmenším část výrobců pneumatik dlouhá léta manipulovala testy tím způsobem, že dávala do testů jiné pneumatiky. Před časem se k tomu přiznal finský výrobce pneumatik Nokian.

Organizace jako ADAC a automobilové časopisy jako AutoBild nebo Auto Motor & Sport používají odstupňovaný kontrolní systém, jímž předcházejí manipulaci a už také několikrát vyškrtly pneumatiky z testování, což se stalo například při testu letních pneumatik ADAC v roce 2016.

S napětím lze tedy nyní očekávat výsledky šetření v roce 2015 založené organizace ProSafe, financované Evropskou unií. V projektu MSTyr15 bude až do roku 2018 testováno 15 tisíc pneumatik na osobní auta, které jsou v prodeji. Jde o podezření, že výrobci ve velkém manipulovali s údaji na štítcích na pneumatikách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...