Pneumatikáři v podezření. Podle testu ojetá guma brzdí na suchu lépe

aktualizováno 
Pokud nekoupíte očividný šmejd, fungují nové pneumatiky dobře snad vždy. Rozdíly se odhalí až s opotřebením. Magazín AutoBild z testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Šéf Michelinu rozpoutal aféru mezi pneumatikáři. Prohlásil, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují. Dlouhou dobu táhli výrobci za jeden provaz: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky často za nové a důsledně přezouvali na zimní.

Německý magazín AutoBild otestoval pneumatiky ve třech různých stádiích opotřebení: zcela nové, se čtyřmi milimetry profilu a se dvěma milimetry. Otázka zní zcela jasně: je nutné pneumatiky měnit už při poloviční čtyřmilimetrové hloubce profilu? Výrobci to řidičům doporučují.

Finský výrobce pneumatik Nokian si na to dokonce nechal patentovat indikátor bezpečnosti jízdy v zimě (Winter Safety Indicator, WSI) a indikátor bezpečné jízdy (Driving Safety Indicator, DSI) na běhounu pneumatiky. Jde o ukazatele opotřebení, které jsou viditelné pouze u hloubky profilu do čtyř milimetrů. Poté, co ukazatel zmizí, měly by se pneumatiky vyměnit, aby zajistily dostatečnou bezpečnost při jízdě v zimě a při aquaplaningu.

Z toho plyne, že gumy je třeba měnit už při poloviční hloubce profilu – v tom jsou výrobci pneumatik překvapivě zajedno. Ovšem s jednou výjimkou: Michelin nově hlasitě prohlašuje, že jeho pláště vydrží déle (více čtěte zde). „Všechny naše pneumatiky lze bez problému používat až do zákonem stanovené hranice opotřebení 1,6 mm,“ uvádí v prohlášení francouzská značka. Je třeba vysvětlit, že v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry.

Michelin teď své zákazníky vyzývá, aby jeho pneumatiky používali, jak dlouho to jen lze, aniž by se u toho měli obávat o bezpečnost. Poukazuje navíc na to, že tím prospějí životnímu prostředí i své kapse. Sluší se ovšem připomenout, že Michelin od roku 2015 takto mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

To žene ostatní výrobce na barikády. Prohlašují totiž, že u profilu nižšího než 4 mm vzniká výrazné bezpečnostní riziko za jízdy na mokré a zasněžené vozovce. Zasazují se dokonce o to, aby byla zákonná hranice v Německu po vzoru ostatních evropských zemí zvýšena na minimálně tři milimetry.

AutoBild celoroční pneumatiky rozměru 185/65 R 15 vyzkoušel na sněhu, mokru i suché vozovce. Přiznal také zároveň, že na testu spolupracoval se dvěma výrobci pneumatik, společnostmi Goodyear a Michelin. Do testu zařadili pouze značkové pneumatiky, diskontní gumy, ani pláště vyrobené v Číně nebyly do testu zařazeny.

Různé stupně opotřebení zajistí speciální stroj, který obrousí nové profily na požadované hloubky pro účely testu. Stejný postup byl zvolen i u letních a zimních gum, které byly testovány pro srovnání. Výsledek? „Požadavek, aby se pneumatiky měnily už při poloviční hloubce profilu, lze jednoznačně zamítnout,“ shrnuje AutoBild.

Drahé pneumatiky zklamaly v dlouhodobém užívání

Výsledky jsou mimořádně zajímavé. Ukazují, jak se které vlastnosti pneumatik v průběhu jejich užívání mění. Test například ukázal, že brzdná dráha se u silně ojetých pneumatik na suché silnici zkrátí. Záleží na druhu pneumatiky, ale u dvoumilimetrového profilu je až o 14 procent kratší. Nejmenší rozdíly byly zjištěny u pneumatik Michelin: ve všech kategoriích opotřebení měly stejnou, srovnatelně krátkou brzdnou dráhu.

Za mokra a na sněhu se brzdná dráha ojetých pneumatik naopak znatelně zhoršuje. I zde se prokázaly značné rozdíly mezi značkami. Především pneumatiky značek Hankook (Kinergy 4S) a Goodyear (Vector 4Seasons Gen2) jsou s narůstajícím opotřebením zřetelně horší.

Valivý odpor s opotřebením klesá a v souvislosti s tím i spotřeba paliva, která je u vysokého valivého odporu vyšší. Podle výsledků testu AutoBildu může tato výhoda činit až šest procent.

U trakce jsou mezi jednotlivými značkami velké rozdíly. Zvláště u celoročních pneumatik od Michelinu byla prokázána rovnoměrně dobrá úroveň trakce, u značek Hankook, Goodyear a Pirelli (Cinturato All Season) bylo kolísání zřetelně větší.

Negativně se míra opotřebení projevuje při aquaplaningu („plavání“ pneumatik za mokra): čím více jsou pneumatiky ojeté, tím spíše začne vozidlo plavat. Hranice ohrožující bezpečnost byla v testu definována rychlostí 65 km/hod. Jak (pro srovnání testované) letní a zimní pneumatiky, tak i mnohé celoroční pneumatiky  s dvoumilimetrovým profilem představují podle názoru testujících bezpečnostní riziko. Kromě jiných i Nokian, Hankook, Michelin, Pirelli a Vredestein (Quatrac 5)

AutoBild to shrnuje jednoznačně: očividně se potvrdila výtka společnosti Michelin, že mnozí výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, což se projevilo především za mokra a na sněhu. Toto zjištění by podle německého magazínu ještě mohlo v branži vyvolat značné pozdvižení – a mohlo by u mnohých výrobců pneumatik zároveň způsobit změnu v přístupu.

Od roku 2012 musejí výrobci pneumatik označovat každou gumu štítkem, který má motoristům usnadnit orientaci při nákupu. Nálepka poskytuje informaci o valivém odporu (a tím i o vlivu pneumatiky na spotřebu paliva), o vlastnostech za mokra a hlučnosti. První dvě kategorie jsou ohodnoceny známkou od A (nejlepší) do G (nejhorší). U spotřeby paliva jsou rozdíly mezi třídami minimální. Například vozidlo s pneumatikami třídy valivého odporu A spotřebuje jen o zhruba 0,1 litru méně pohonných hmot na 100 km než pneumatika ohodnocená známkou B. Rozdíl mezi A a G je však 0,66 litru. Původně se plánovalo, že jako jedno z kritérií bude zahrnuta i životnost pneumatik. Záměr ovšem podle AutoBildu narazil na odpor mnoha výrobců.

EU prověřuje manipulaci u tisícovek pneumatik

Pro řidiče představují testy pneumatik značnou pomoc při rozhodování o koupi. AutoBild uvádí, že přinejmenším část výrobců pneumatik dlouhá léta manipulovala testy tím způsobem, že dávala do testů jiné pneumatiky. Před časem se k tomu přiznal finský výrobce pneumatik Nokian.

Organizace jako ADAC a automobilové časopisy jako AutoBild nebo Auto Motor & Sport používají odstupňovaný kontrolní systém, jímž předcházejí manipulaci a už také několikrát vyškrtly pneumatiky z testování, což se stalo například při testu letních pneumatik ADAC v roce 2016.

S napětím lze tedy nyní očekávat výsledky šetření v roce 2015 založené organizace ProSafe, financované Evropskou unií. V projektu MSTyr15 bude až do roku 2018 testováno 15 tisíc pneumatik na osobní auta, které jsou v prodeji. Jde o podezření, že výrobci ve velkém manipulovali s údaji na štítcích na pneumatikách.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Dálniční známky pro rok 2019 už platí. Roční jsou modré

Dálniční kupony pro rok 2019

Dálniční známky pro rok 2019 jsou již v prodeji - platí od prvního prosince 2018 do konce ledna 2020. Využijete je tedy...

Najdete na iDNES.cz