Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roztržka mezi pneumatikáři. Zimní gumy nejsou třeba, říká šéf Michelinu

aktualizováno 
Dlouhou dobu vládla mezi výrobci pneumatik tichá dohoda: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Nesmysl!“ tvrdí nově Michelin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Rozhovor, který poskytl serveru FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John, vzbudil velký rozruch: „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru, řekl tehdy. A řidičům doporučil: „Pokud nejsou gumy poškozené, je možné na nich jezdit až do zákonem stanovené minimální hloubky profilu (v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry). Výrobci obecně doporučují měnit letní gumy, když hloubka dezénu klesne pod tři milimetry.

Tím francouzský výrobce pneumatik prolomil tabu, což mnozí další výrobci pneumatik chápali jako zradu. Šéf Michelinu Jean Dominique Senard si před pár týdny ještě přisadil, když v jednom rozhovoru řekl, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují.

Celoroční gumy jsou podle testu nouzové řešení pro specifické uživatele

Ilustrační snímek

Od října do Velikonoc by mělo auto jezdit na zimních gumách. Předpis to není, ale mezi řidiči se tohle pravidlo úspěšně rozšířilo a ujalo. Proto všechny překvapilo, že právě šéf výrobce pneumatik Michelin Jean-Dominique Senard nyní německé řidiče od koupě zimních pneumatik zrazuje.

V rozhovoru pro nedělník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung vysvětluje, že zimní gumy jsou zapotřebí nanejvýš v horách, pro ostatní řidiče má jiné doporučení. Němečtí řidiči by podle něj měli raději kupovat celoroční pneumatiky – samozřejmě od značky Michelin. Jaká v tom je výhoda? „Můžete s nimi jezdit skutečně všude a navíc ušetříte spoustu času a peněz, protože nemusíte pneumatiky každý půlrok měnit,“ vysvětlil Senard. Sluší se připomenout, že Michelin od roku 2015 mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

Výrobci pneumatik se bojí o miliardové zisky

Po těchto výrocích zůstali výrobci pneumatik v šoku. Mnozí experti nadále doporučují hloubku profilu u zimních gum 4 milimetry. A řidiči se těchto doporučení striktně drží: v průměru mění němečtí řidiči letní gumy už v okamžiku, kdy mají profil 2,8 až 3 milimetry, zimní gumy putují na skládku již s profilem 3,5 milimetrů. Což je skutečnost, která přináší výrobcům a prodejcům pneumatik miliardy eur ročně.

V rozhovoru šéf Michelinu svým konkurentům předhazuje, že vyrábějí pláště, které se velmi brzy ničí. Pneumatika se skládá z několika vrstev gumy. Někteří výrobci podle Senarda používají vysoce kvalitní materiál pouze pro nejsvrchnější vrstvu, aby gumy obstály v odpovídajících testech. Kvalita se ovšem výrazně zhorší poté, co se první milimetry gumy sjedou. Problém prý tak trochu připomíná Dieselgate: výrobky se prokážou jako naprosto špičkové při testování, ovšem nejsou navržené tak, aby dlouhodobě vydržely.

Senard srovnává tyto gumy s elektrickými přístroji a jejich programovanou obsolescencí, tedy plánovaným zastaráváním. Příslušné výrobky se údajně vyrábějí tak, aby se zkrátila jejich životnost – údajně se rozbijí vždy krátce po uplynutí záruční lhůty. Jednoznačně prokázané ovšem takové případy dosud nejsou. Senard je ale o domněle špatných produktech konkurence přesvědčen, jelikož je prý Michelin ve svých laboratořích testoval.

Odborníci odrazují od koupě levných pneumatik

Ale pozor: v Německu jsou zimní gumy (označené písmeny M+S) v podstatě povinné: vůz je musí mít při „zimním počasí“, jako je náledí, sněhová pokrývka či tající sníh. Předpis je tedy podobný tomu českému.

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Jako orientační poznávací znamení slouží u těchto pneumatik nápis M+S nebo sněhová vločka se symbolem tří vrcholků hor na pneumatice. Od 1. 1. 2018 ovšem už označení M+S nebude stačit – od tohoto data bude přípustné pouze označení sněhovou vločkou, neboť podléhá přísnějším kritériím při testování. Až do 30. 9. 2024 ovšem budou ještě pneumatiky M+S dostačující, takže je jejich stávající majitelé nebudou muset měnit.

V jednom se odborníci s šéfem Michelinu Senardem shodnou: nekupujte v žádném případě pneumatiky levných značek. Senard radí, abyste při koupi gum hleděli na údaj cena/kilometr. Podle tohoto parametru se dá snadno zjistit, že prémiové pneumatiky vydrží znatelně déle a vyšší cena se vyplatí.

Dalším argumentem proti koupi levných pneumatik je navíc to, že pravidelně propadávají v nezávislých testech. Na to mají v pneuservisech ovšem taky varování: testy gum se musí provádět na speciálních polygonech, které ovšem patří výrobcům pneumatik, a ti je pro takové testy propůjčují (známý je například německý Contidrom nedaleko Hannoveru). Když tedy nezávislá organizace testuje pneumatiku v „domácím“ prostředí na polygonu, kde byla vyvíjena, je pravděpodobné, že dopadne dobře.

Měníte pneumatiky zimní za letní (a obráceně)?

celkem hlasů: 10909

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Měním 8708
Mám celoroční 1208
Neměním 993
Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz