Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roztržka mezi pneumatikáři. Zimní gumy nejsou třeba, říká šéf Michelinu

aktualizováno 
Dlouhou dobu vládla mezi výrobci pneumatik tichá dohoda: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Nesmysl!“ tvrdí nově Michelin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Rozhovor, který poskytl serveru FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John, vzbudil velký rozruch: „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru, řekl tehdy. A řidičům doporučil: „Pokud nejsou gumy poškozené, je možné na nich jezdit až do zákonem stanovené minimální hloubky profilu (v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry). Výrobci obecně doporučují měnit letní gumy, když hloubka dezénu klesne pod tři milimetry.

Tím francouzský výrobce pneumatik prolomil tabu, což mnozí další výrobci pneumatik chápali jako zradu. Šéf Michelinu Jean Dominique Senard si před pár týdny ještě přisadil, když v jednom rozhovoru řekl, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují.

Celoroční gumy jsou podle testu nouzové řešení pro specifické uživatele

Ilustrační snímek

Od října do Velikonoc by mělo auto jezdit na zimních gumách. Předpis to není, ale mezi řidiči se tohle pravidlo úspěšně rozšířilo a ujalo. Proto všechny překvapilo, že právě šéf výrobce pneumatik Michelin Jean-Dominique Senard nyní německé řidiče od koupě zimních pneumatik zrazuje.

V rozhovoru pro nedělník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung vysvětluje, že zimní gumy jsou zapotřebí nanejvýš v horách, pro ostatní řidiče má jiné doporučení. Němečtí řidiči by podle něj měli raději kupovat celoroční pneumatiky – samozřejmě od značky Michelin. Jaká v tom je výhoda? „Můžete s nimi jezdit skutečně všude a navíc ušetříte spoustu času a peněz, protože nemusíte pneumatiky každý půlrok měnit,“ vysvětlil Senard. Sluší se připomenout, že Michelin od roku 2015 mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

Výrobci pneumatik se bojí o miliardové zisky

Po těchto výrocích zůstali výrobci pneumatik v šoku. Mnozí experti nadále doporučují hloubku profilu u zimních gum 4 milimetry. A řidiči se těchto doporučení striktně drží: v průměru mění němečtí řidiči letní gumy už v okamžiku, kdy mají profil 2,8 až 3 milimetry, zimní gumy putují na skládku již s profilem 3,5 milimetrů. Což je skutečnost, která přináší výrobcům a prodejcům pneumatik miliardy eur ročně.

V rozhovoru šéf Michelinu svým konkurentům předhazuje, že vyrábějí pláště, které se velmi brzy ničí. Pneumatika se skládá z několika vrstev gumy. Někteří výrobci podle Senarda používají vysoce kvalitní materiál pouze pro nejsvrchnější vrstvu, aby gumy obstály v odpovídajících testech. Kvalita se ovšem výrazně zhorší poté, co se první milimetry gumy sjedou. Problém prý tak trochu připomíná Dieselgate: výrobky se prokážou jako naprosto špičkové při testování, ovšem nejsou navržené tak, aby dlouhodobě vydržely.

Senard srovnává tyto gumy s elektrickými přístroji a jejich programovanou obsolescencí, tedy plánovaným zastaráváním. Příslušné výrobky se údajně vyrábějí tak, aby se zkrátila jejich životnost – údajně se rozbijí vždy krátce po uplynutí záruční lhůty. Jednoznačně prokázané ovšem takové případy dosud nejsou. Senard je ale o domněle špatných produktech konkurence přesvědčen, jelikož je prý Michelin ve svých laboratořích testoval.

Odborníci odrazují od koupě levných pneumatik

Ale pozor: v Německu jsou zimní gumy (označené písmeny M+S) v podstatě povinné: vůz je musí mít při „zimním počasí“, jako je náledí, sněhová pokrývka či tající sníh. Předpis je tedy podobný tomu českému.

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Jako orientační poznávací znamení slouží u těchto pneumatik nápis M+S nebo sněhová vločka se symbolem tří vrcholků hor na pneumatice. Od 1. 1. 2018 ovšem už označení M+S nebude stačit – od tohoto data bude přípustné pouze označení sněhovou vločkou, neboť podléhá přísnějším kritériím při testování. Až do 30. 9. 2024 ovšem budou ještě pneumatiky M+S dostačující, takže je jejich stávající majitelé nebudou muset měnit.

V jednom se odborníci s šéfem Michelinu Senardem shodnou: nekupujte v žádném případě pneumatiky levných značek. Senard radí, abyste při koupi gum hleděli na údaj cena/kilometr. Podle tohoto parametru se dá snadno zjistit, že prémiové pneumatiky vydrží znatelně déle a vyšší cena se vyplatí.

Dalším argumentem proti koupi levných pneumatik je navíc to, že pravidelně propadávají v nezávislých testech. Na to mají v pneuservisech ovšem taky varování: testy gum se musí provádět na speciálních polygonech, které ovšem patří výrobcům pneumatik, a ti je pro takové testy propůjčují (známý je například německý Contidrom nedaleko Hannoveru). Když tedy nezávislá organizace testuje pneumatiku v „domácím“ prostředí na polygonu, kde byla vyvíjena, je pravděpodobné, že dopadne dobře.

Měníte pneumatiky zimní za letní (a obráceně)?

celkem hlasů: 10909

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Měním 8708
Mám celoroční 1208
Neměním 993
Autoři:


Nejčtenější

SUV z Kvasin mají speciální tajnou funkci, neví o ní ani Škodovka

Škdoa Karoq

Slovenský čtenář iDNES.cz náhodou odhalil originální funkci svého Seatu Ateca. Auto s takzvaným virtuálním pedálem,...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

SUV z Kvasin mají speciální tajnou funkci, neví o ní ani Škodovka

Škdoa Karoq

Slovenský čtenář iDNES.cz náhodou odhalil originální funkci svého Seatu Ateca. Auto s takzvaným virtuálním pedálem,...

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším...

Najdete na iDNES.cz