Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vzduch lze prý jezdit každým autem, tvrdí britští vědci

aktualizováno 
Osobní automobily se spalovacím motorem by brzy částečně mohl pohánět stlačený vzduch. Umožní to vynález britské univerzity. Je prý jednoduchý a levný, a na vzduchové hybridy by se tak už daly přestavět i současné vozy.

Ilustrační foto. | foto: Porsche

Jednoduchý systém vynalezený týmem pod vedením profesora Hua Zhao z Brunel University je založen na principu vlastní komprese motoru. Při brzdění motorem jsou kliková hřídel a následně písty poháněny koly auta a vy jedete "zadarmo". Kvůli zpřevodování a vlastní kompresi motoru tak auto zpomaluje. Píst ve válci stlačuje vzduch a do válce v tu chvíli neproudí žádné palivo. Stlačený vzduch ale následně válec opouští bez užitku v klasické fázi výfuku.

To se právě britští vývojáři rozhodli změnit. Stlačovaný vzduch se v jejich systému dodává do nádrže umístěné v automobilu. Stlačený vzduch lze později v případě potřeby použít k dodatečnému přeplňování motoru nebo dokonce k pohonu vozu bez potřeby paliva.

Jednoduše je v takovém případě stlačený vzduch vstřikován do válce a vlastní expanzí pohání motor. Princip pohonu je tak v tu chvíli zcela stejný jako u automobilu na vzduch vynálezce Guye Négreho. (Čtěte – Auto na vzduch vyjede ještě letos, stát bude 165 tisíc)

Vývojáři z britské univerzity zatím nezveřejnili žádná konkrétní data o tom, jak velkým přínosem by technologie mohla být. Tým hodlá nový vynález zkoušet ve spolupráci s výrobci motorů a automobilů. Konkrétně momentálně univerzita hledá partnery z oblasti výroby autobusů a lehkých užitkových vozidel.

Profesor Hua Zhao

Profesor Hua Zhao



Témata: hybrid, Písty, Porsche


Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.