Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Ford Mondeo dorazí příští rok s bezpečnostními pásy s airbagem

aktualizováno  16. ledna 2015 15:08
V Americe už je fordisté znají dva roky, do Evropy dorazí bezpečnostní pásy s airbagem na zadních sedadlech v novém mondeu, které se představí v září na autosalonu v Paříži.

Nové mondeo se představí po šesti letech od uvedení stávající generace. Do Paříže má dorazit auto nabité technologiemi s čumákem podobným konceptu Evos, který se představil loni na autosalonu ve Frankfurtu. Amerika už podobu mondea zná, začátkem letoška se tam představil a brzy se i začne prodávat model Fusion, což je stejné auto, ovšem s odlišným naladěním a jinou nabídkou motorů.

Čeští zákazníci si budou muset na nové mondeo počkat. Martin Linhart, tiskový mluvčí českého zastoupení značky, odhaduje uvedení do prodeje na březen příštího roku.

Ford Fusion (Mondeo 2013)

Zajímavostí, kterou se bude mondeo chlubit a kterou nikdo jiný nemá, je nafukovací bezpečnostní pás. "Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky. Za netradičním novým airbagem stojí americké vývojové centrum.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.
 
"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlovala automobilka v roce 2010, když novinku uváděla do příplatkové výbavy Fordu Explorer. Dnes si za něj podle statistik automobilky připlácí 40 procent kupců modelu.

Podle výzkumu Fordu devadesát procent uživatelů nevidí rozdíl v jejich používání v porovnání s obyčejnými bezpečnostními pásy. Navrch jsou díky látce airbagu, kterým je vycpaný, ještě měkčí a komfortnější.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem. "Bez omezení je mohou používat i těhotné ženy," ubezpečuje Mark Heitplatz z vývojového střediska značky v Cáchách.

Nafouknout – vyfouknout

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z patrony uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího. To vše za čtyřicet milisekund, což je přibližně doba, za kterou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Bezpečnostní pás s integrovaným airbagem

Díky použití stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po šest sekund nafouknutý, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v nylonovém materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Původně jsme zkoušeli i jednodušší řešení s širším bezpečnostním pásem, ale nebylo to pohodlné pro cestující," vysvětluje pro iDNES.cz Jörg Doering, bezpečnostní specialista evropského vývojového centra Fordu v Cáchách, který se bezpečnostními pásy zabývá.

Vynález století

Nový vylepšený bezpečnostní pás se díky Fordu představuje v Evropě poprvé. Právě americká automobilka je v tomto oboru průkopníkem. V roce 1955 uvedl Ford bezpečnostní pásy do seznamu příplatkové výbavy, byl to jednoduchý dvoubodový pás se sponou podobnou té, kterou znají cestující letadel. Diagonální pás se zapínal šikmo přes hrudník. Tříbodový bezpečnostní pás v podobě, v jaké ho známe dnes vymyslel švédský konstruktér Nils Bohlin pro Volvo. To si ho v roce 1958 nechalo patentovat. Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Více o bezpečnostních pásech čtěte zde

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...