Plnit nádržku ostřikovačů spadlou dešťovou vodou napadlo dvě německé děti Daniela a Laru, když cestovaly s rodiči loni v létě průtrží mračen. Otec chtěl umýt čelní sklo, ale nádržka na vodu do ostřikovačů byla prázdná a okna se špinila čím dál víc.
„Lilo jako z konve. Voda byla všude. Všude kromě nádržky ostřikovačů. Sestře i mně to přišlo vtipné a řešení se najednou zdálo docela zřejmé. Stačí využít dešťovou vodu,“ řekl jedenáctiletý Daniel Krohn z německého Jülichu.
Děti napadlo, že by se dešťové kapky nestíraly, ale naopak by se mohly sbírat a následně používat při ostřikování skel. Nápad, který nepotřebuje žádné složité technologické řešení, se ihned ujal: získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce a nyní se dočkal i realizace na skutečném autě - testovacím modelu Fordu S-MAX.
„Já ani bratr jsme nemohli uvěřit, že to ještě nikoho nenapadlo,“ řekla devítiletá Lara. „Abychom to vyzkoušeli, rozebrali jsme naše hasičské auto a čerpadlo z něj jsme namontovali na model auta v akváriu. Potom jsme přidali filtrační systém, aby byla voda čistá. Fungovalo to fakt dobře,“ dodali sourozenci.
Když se o nápadu dozvěděli inženýři Fordu, zaujal je natolik, že se nabídli nainstalovat takové zařízení v plné velikosti do Fordu S-MAX. Vodu sbírají gumové hadice upevněné u spodního okraje čelního okna.
V současnosti řidiči na ostřikování skel spotřebují v průměru 20 litrů vody ročně. Podle Fordu přitom jezdí na evropských silnicích 291 milionů aut. Vynález sourozenců Krohnových by tak mohl ročně ušetřit téměř 6 miliard litrů vody.
A také peněženky řidičů - pět litrů kvalitnější vody do ostřikovačů stojí ke stovce korun. A pro benzinky jsou zvláště zimní kapaliny do ostřikovačů královský artikl. Když u nich vezme řidič plnou nádrž, vydělají na tom zhruba stejně, jako když si koupí pětilitrový kanystr s kapalinou.
Kdyby na palivu měli stejnou marži jako na nemrznoucí směsi, stál by litr benzinu šedesát korun. Litrové balení kapaliny do -20 °C stojí na frekventovaných benzinkách zcela běžně padesátikorunu, pětilitrový kanystr klidně 230 Kč - test nemrznoucích směsí do ostřikovačů čtěte zde.
Auta budou navíc spotřebovávat čím dál více vody než doposud, protože s jejich vývojem bude třeba udržovat v čistotě také kamery a snímače. Konstruktéři Fordu už pracují na různých způsobech recyklace vody včetně zachycování vlhkosti ze vzduchu. Poradit si budou muset s čištěním špinavé vody a především s jejím mrznutím v zimních měsících.