Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto pro masy - Dacia Logan

  13:41aktualizováno  13:41
U Dacie jí nejprve říkali X90, potom L90 a nakonec slyší na jméno Logan. Pokud se opravdu podařilo rumunské automobilce s francouzským kapitálem v zádech postavit "pětitisícové auto" (s prodejní cenou kolem 5000 euro), má novinka největší předpoklady stát se nejen středo- a východoevropským bestsellerem.

Nová Dacia, která by měla východní Evropu - a možná nejen ji - postavit na kola, si dnes odbývá premiéru.

Ambiciózní projekt by totiž mohl najít uplatnění i mimo starý kontinent. V zemích, které rozvinutější svět momentálně považuje spíše za odkladiště autovraků nevyhovujících "západním" standardům.

Prozatím se nová dacia bude vyrábět v modernizovaném závodě v Rumunsku. Renault ovšem počítá také s expanzí na trhy po celém světě. Nasvědčují tomu i výrobní kapacity, do kterých bylo investováno. Dacia Logan (na některých trzích nabízená jako Renault Logan) se bude vyrábět v: Rumunsku, Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii.

I přestože na oficiálních fotografiích vypadá velmi pohledně a moderně, nejpřitažlivější na ní pravděpodobně bude cena. Nové auto za 5 700 euro = 185 000 Kč dnes dozajista nekoupíte.

Po loni představené Dacii Solenza


- test čtěte ZDE -

je logan druhým novým modelem rumunské automobilky, která povstává ze (skoro)mrtvých.

Dacii Logan si na dnešní první oficiální prezentaci v Paříži osahá management mateřské automobilky Renault.  Do prodeje půjde možná už koncem letošního roku.

Co o novince víme? Nová Dacia dostala podvozkovou platformu Nissanu Micra (stejnou dostane příští generace Renaultu Clio). Auto je dlouhé 4,25 metru, do šířky narostlo na 1,74 metru a do výšky na metr a půl. Rozvor je 2,63 metru.

Protože bude logan pravděpodobně hrát roli jediného a o to univerzálněji využívaného auta svých majitelů, je důležitý také údaj o velikosti zavazadlového prostoru - oproti předem avizovaným 480, bude mít 510 litrů.

V tomto případě bude spíše než objem nejvíce omezujícím faktorem zvolená koncepce karoserie typu sedan. Úzkým otvorem toho sice do kufru postupně naskládáte hodně, pro stěhování větších a neforemnějších zavazadel by ale byl vhodnější hatchback.

Ten v plánech automobilky nefiguruje. Zato se na rok 2007 plánuje uvedení verze kombi a přibude i malá dodávka.

Doby, kdy měli zákazníci v autosalonu Dacie na výběr z jedné pohonné jednotky, budou zapomenuty. Auto dostane rovnou dva benzinové a jeden naftový motor. Vedle zážehových osmiventilových  1,4 - 75 koní (55 kW) a 1,6 - 90 koní (68kW) bude od příštího roku v nabídce ještě 65 koňové (48 kW) "dCičko" o objemu 1,5 litru. Překvapením, kterou se podařilo do poslední chvíle utajit, je 107 koňová 1,6 16V, ta příjde společně s dieselem. Motory budou spřažené s pětistupňovými manuálními převodovkami.

Zajímavá bude výbava nové dacie. Nejchudší verze bude mít dva airbagy (řidič a spolujezdec) a ABS, čímž v kombinaci s zajímavou cenou notně zamotá hlavu konkurenci.

Nejvybavenější logan, který by měl mít na cenovce částku 7 500 euro (245 000 Kč), dostane i boční airbagy (zdroje mluví o "kompletní sadě" airbagů), ABS, elektrické stahování oken, klimatizaci a rádio s CD měničem.

Za hlavní konkurenty loganu Dacia/Renault vidí Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a naší Škodu Fabia.

***

Od roku 1998, kdy začali inženýři na "globálním autě" pracovat, stál vývoj 360 milionů euro.

***

Dacia Logan v číslech:

Délka (mm) 4250
Šířka (mm) 1735
Výška (mm) 1525
Rozvor (mm) 2630
Objem kufru (l) 510
Koeficient aerodynamického odporu Cx 0,36
Objem palivové nádrže (l) 50

Pro začátek budou v nabídce dvě pohonné jednotky:

1,4 8V 1,6 8V
Motor zážehový zážehový
Objem (ccm) 1390 1598
Počet válců/ventilů 4/8 4/8
Kompresní poměr 9,5:1 9,5:1
Max. výkon (kW/k) 55/75 při  5 500 ot./min 64/90 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 112 při 3000 ot./min 128 při 3000 ot./min
Emisní norma Euro IV Euro IV
Převodovka manuální pětistupňová manuální pětistupňová
Kola 5,5 J14 6,0 J15
Pneumatiky standardní 165/80 R14 185/65 R15
Maximální rychlost (km/h) 162 175
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13 11,5
Kilometr s pevnám startem (s) 34,9 33,5
Emise CO2 (g/km) 134 175
Spotřeba
Město (l/100 km) 9,2 10,0
Mimo město (l/100 km) 5,5 5,8
Kombinace (l/100 km) 6,8 7,3
Hmotnost (kg) 975 980

2/6/2004 8:00
Nově:

Schweitzer logan podražil
Podle původních informací měla cena nové dacie startovat na ceně 5 000 euro. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že vládce Renaultu Louis Schweitzer cenu zvedl na 5 700 eur, tedy 185 tisíc korun.

Co na to konkurence?
Na letošním autosalonu v Ženevě se jeden z kapitánů evropského automobilového průmyslu Bernd Pischetsrieder (VW) nechal slyšet, že má-li auto stát 5000 euro, pak nebude odpovídat standardům EU (bezpečnost, emise...) a nebude je tedy možné prodávat v západní Evropě.

V PRODEJI OD LISTOPADU Novinka rumunské Dacie se na našem trhu začne prodávat už za měsíc a půl. Kromě nízké ceny zaujme i osobitým designem.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Ford Transit 2.4 L3H3 115L350...
Ford Transit 2.4 L3H3 115L350...

r.v. 2011, naj. 91 000 km, diesel, 1. majitel
422 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.