Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový český elektromobil koupíte jako stavebnici a smontujete v garáži

aktualizováno 
Vrnící, pískající, ale spíš tiše předoucí elektromobily se chystají vyrazit do měst. Auta bez výfuku budeme potkávat stále častěji. Právě teď pracuje jeden z nejznámějších českých elektromobilistů na miniatuře do města, kterou si postavíte doma v garáži.

Vozidla na elektřinu jsou vlastně od začátku elektromobilismu vymyšlená a čeká se jen na ty "správné" baterky, které rychle nabijete a ujedete s nimi daleko. Zatím se zdá, že aspoň zpočátku bude elektromobilům nejlíp ve městech. Malá obratná auta do zástrčky začíná nabízet Peugeot, Citroën nebo třeba Smart (jak elektrosmart jezdí čtěte ZDE).

S novým projektem chce v Česku uspět neúnavný propagátor elektromobilů Jaromír Vegr, který kdysi stál třeba u projektu elektrické Škody Favorit. On sám už v ničem jiném než elektromobilu nejezdí a chce k tomu nalákat i ostatní řidiče.

Ekolo Mini

V současné době pracuje na autě, které budete tankovat ze zásuvky a v přecpaných městech zaparkujete mezi ostatními "po smartovsku" - kolmo k chodníku. Ekolo Mini, jak se vozítko jmenuje, je 2,5 metru dlouhé a široké 140 centimetrů. Poprvé k vidění bylo na pražském autosalonu Autoshow.

Prototyp se účastnil soutěže o nejlepší český elektromobil, ve které se bojovalo o milion korun. Vegr ho postavil z toho, co našel doma. Teď pracuje na homologaci stavebnice, kterou by si zájemci mohli sestavit sami v garáži.

Ekolo MiniEkolo Mini

"Nejčastěji stejně jezdí řidič sám," řekl si konstruktér a umístil sedačku doprostřed. Je to bezpečnější i pohodlnější. "Proč by se musel řidič v malém autě mačkat na nějaké dveře," komentuje.

Mini má jen dva pedály a každý se obsluhuje jednou nohou. Chce to trochu zvyku, protože klasické "dvoupedálové" vozy s automatem se běžně ovládají jen pravačkou. "Takhle jsou ty pedály správně," říká Vegr.

Vzadu zůstalo dost místa na další dvě sedačky, nebo na ložný prostor, na který se vejde i typizovaná europaleta. "Za řidiče se vejdou bez potíží dva dospělí nebo maminka se dvěma dětmi," popisuje tvůrce.

Ekolo Mini

Třisetpadesátikilové vozítko zrychlí z nuly na 40 km/h za méně než 4 sekundy. "Kdybych tu na to šlápl, tak sroluju koberec, na kterém to stojí," chlubil se s nadsázkou Vegr na autosalonu v pražských Holešovicích, kde svůj nový projekt prezentoval.

Maximální rychlost jediného existujícího prototypu je 50 km/h. Tvůrce chce mini zhomologovat pro kategorii vozidel L6, na která stačí řidičák na malou motorku. Jaromír Vegr ale plánuje i silnější verzi, která pojede až stovkou.

"Použité materiály jsou voleny z hlediska plné recyklovatelnosti, cenové dostupnosti a hmotnosti," popisuje. Bezpečnostní rám, který vidíte zvenčí, je z nerezové oceli. Zbytek je sestavený z ocelových profilů a duralu, na podlahu a prahy konstruktér použil také speciální sendvičový materiál používaný ve stavebnictví. S podobným materiálem kombinujícím polypropylen s plechem se teď v autoprůmyslu snaží prorazit britští konstruktéři. Český stavitel elektromobilů tedy vynálezce Inrekoru předběhl...

Prozatím elektrického mrňouse pohání jeden elektromotor, v případě výroby má ale dostat koncepčně odlišné řešení s motory přímo v kolech.

Ekolo Mini

Nejmodernější akumulátory LiFeYPO4, o kterých se sériovým elektromobilům velkých značek zatím jen zdá, zvládnou i rychlé nabíjení, plné jsou asi za půlhodinu. Stavitel je zakomponoval do podlahy, jak je dnes u elektromobilů běžné. "V základním osazení umožňují dojezd až 120 km," uvádí Vegr. Má v záloze ale i verzi s dojezdem 200 km, která je o sedmdesát kilogramů těžší.

Jaromír Vegr plánuje cenu městského přibližovadla na baterky do tří set tisíc. Prvního zájemce už prý má.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.