Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový český elektromobil koupíte jako stavebnici a smontujete v garáži

aktualizováno 
Vrnící, pískající, ale spíš tiše předoucí elektromobily se chystají vyrazit do měst. Auta bez výfuku budeme potkávat stále častěji. Právě teď pracuje jeden z nejznámějších českých elektromobilistů na miniatuře do města, kterou si postavíte doma v garáži.

Vozidla na elektřinu jsou vlastně od začátku elektromobilismu vymyšlená a čeká se jen na ty "správné" baterky, které rychle nabijete a ujedete s nimi daleko. Zatím se zdá, že aspoň zpočátku bude elektromobilům nejlíp ve městech. Malá obratná auta do zástrčky začíná nabízet Peugeot, Citroën nebo třeba Smart (jak elektrosmart jezdí čtěte ZDE).

S novým projektem chce v Česku uspět neúnavný propagátor elektromobilů Jaromír Vegr, který kdysi stál třeba u projektu elektrické Škody Favorit. On sám už v ničem jiném než elektromobilu nejezdí a chce k tomu nalákat i ostatní řidiče.

Ekolo Mini

V současné době pracuje na autě, které budete tankovat ze zásuvky a v přecpaných městech zaparkujete mezi ostatními "po smartovsku" - kolmo k chodníku. Ekolo Mini, jak se vozítko jmenuje, je 2,5 metru dlouhé a široké 140 centimetrů. Poprvé k vidění bylo na pražském autosalonu Autoshow.

Prototyp se účastnil soutěže o nejlepší český elektromobil, ve které se bojovalo o milion korun. Vegr ho postavil z toho, co našel doma. Teď pracuje na homologaci stavebnice, kterou by si zájemci mohli sestavit sami v garáži.

Ekolo MiniEkolo Mini

"Nejčastěji stejně jezdí řidič sám," řekl si konstruktér a umístil sedačku doprostřed. Je to bezpečnější i pohodlnější. "Proč by se musel řidič v malém autě mačkat na nějaké dveře," komentuje.

Mini má jen dva pedály a každý se obsluhuje jednou nohou. Chce to trochu zvyku, protože klasické "dvoupedálové" vozy s automatem se běžně ovládají jen pravačkou. "Takhle jsou ty pedály správně," říká Vegr.

Vzadu zůstalo dost místa na další dvě sedačky, nebo na ložný prostor, na který se vejde i typizovaná europaleta. "Za řidiče se vejdou bez potíží dva dospělí nebo maminka se dvěma dětmi," popisuje tvůrce.

Ekolo Mini

Třisetpadesátikilové vozítko zrychlí z nuly na 40 km/h za méně než 4 sekundy. "Kdybych tu na to šlápl, tak sroluju koberec, na kterém to stojí," chlubil se s nadsázkou Vegr na autosalonu v pražských Holešovicích, kde svůj nový projekt prezentoval.

Maximální rychlost jediného existujícího prototypu je 50 km/h. Tvůrce chce mini zhomologovat pro kategorii vozidel L6, na která stačí řidičák na malou motorku. Jaromír Vegr ale plánuje i silnější verzi, která pojede až stovkou.

"Použité materiály jsou voleny z hlediska plné recyklovatelnosti, cenové dostupnosti a hmotnosti," popisuje. Bezpečnostní rám, který vidíte zvenčí, je z nerezové oceli. Zbytek je sestavený z ocelových profilů a duralu, na podlahu a prahy konstruktér použil také speciální sendvičový materiál používaný ve stavebnictví. S podobným materiálem kombinujícím polypropylen s plechem se teď v autoprůmyslu snaží prorazit britští konstruktéři. Český stavitel elektromobilů tedy vynálezce Inrekoru předběhl...

Prozatím elektrického mrňouse pohání jeden elektromotor, v případě výroby má ale dostat koncepčně odlišné řešení s motory přímo v kolech.

Ekolo Mini

Nejmodernější akumulátory LiFeYPO4, o kterých se sériovým elektromobilům velkých značek zatím jen zdá, zvládnou i rychlé nabíjení, plné jsou asi za půlhodinu. Stavitel je zakomponoval do podlahy, jak je dnes u elektromobilů běžné. "V základním osazení umožňují dojezd až 120 km," uvádí Vegr. Má v záloze ale i verzi s dojezdem 200 km, která je o sedmdesát kilogramů těžší.

Jaromír Vegr plánuje cenu městského přibližovadla na baterky do tří set tisíc. Prvního zájemce už prý má.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Corbellati chce jet 500 km/h, ale nejsilnější auto Ženevy budí rozpaky

Corbellati

Nejsilnější automobil letošního ženevského autosalonu nenajdete na perfektně nasvíceném stánku Bugatti, Ferrari,...

První skici SUV Kamiq. Podoba nové škody určené jen pro Čínu je venku

Škoda Kamiq

Škoda zveřejnila skici nového městského SUV vyvinutého speciálně pro čínské zákazníky. Po modelech Kodiaq a Karoq...

Nissan vytvořil auto pro Evropany. Ti ho nechtěli, a tak definitivně končí

Nissan Pulsar

Nissan si na prodeje v Evropě nemůže stěžovat, meziročně mu rostou. Prodeje táhnou hlavní modely Qashqai, Juke a...

Renault Talisman GRANDTOUR 1.5dCi LIFE...
Renault Talisman GRANDTOUR 1.5dCi LIFE...

r.v. 2017, naj. 16 457 km, diesel, 1. majitel
499 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz