Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální hmotností. Ohroženější jsou při dopravní nehodě ženy. Smutný fakt potvrzují i čeští hasiči a záchranáři. S obézními se jim těžce pracuje a záchrana trvá déle.

Nepříznivou statistiku zhoršuje i fakt, že obézní lidé v autě častěji nepoužijí bezpečnostní pásy. Ilustrační foto

Denně zasahují u stovek nehod a čas od času se u práce zapotí mnohem více, než by museli. Loni zasahovali pražští hasiči u 1 056 dopravních nehod a zhruba třikrát ročně řeší problém při vyprošťování obézního člověka.

„Jeden z našich hasičů vzpomíná, že zasahoval na hradecké dálnici. Byla to dopravní nehoda, kdy obézní řidič dostal smyk a havaroval. Tehdy byl na místě i vrtulník. Při vyprošťování dalo hasičům hodně práce řidiče naložit a manipulovat s ním jak v autě, tak v sanitce,“ uvedla mluvčí pražské Hasičské záchranné služby Pavlína Adamcová.

Záchranné složky se shodují, že lidé s nadváhou dají hodně zabrat jak při vyprošťování, tak při samotné manipulaci. „Problémem je velká hmotnost, hůře se s osobou manipuluje, nemá pevné tělo. Tělesná schránka je slabší a více náchylná k poranění. Většinou má obézní člověk i další nemoci, například diabetes nebo slabé srdce,“ přiznává Adamcová.

Z vraku automobilu, kdy by mnohdy stačilo zraněného vytáhnout okýnkem, se musí lidé s nadváhou složitě vystřihávat. A cenné minuty ubíhají. „K vytažení řidiče či spolujezdce je třeba více rukou hasičů a přitom je tam mnohem méně místa. Při zásahu spolupracujeme se záchranáři, kteří většinou raněného stabilizují přímo ve voze ještě před začátkem vyprošťování pomocí hydraulického vyprošťovacího nářadí,“ dodala mluvčí.

Spousta tlouštíků v ohrožení

Denní realitu na českých silnicích potvrzují i odborné výzkumy, ze kterých nevycházíme dobře. Více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. A dá se tedy říci, že i šesté nejohroženější při dopravních nehodách.

Crash test Dacie Lodgy

Testovací figuríny odpovídají běžným rozměrům dospělých- Obézní řidiči i spolujezdci tak musejí počítat s tím, že jejich ochrana je v případě autonehody výrazně nižší.

Ty mívají pro silné řidiče a spolujezdce fatální následky: při obezitě 1. stupně (BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 %, při obezitě 2. stupně (BMI od 35 do 39,9) je riziko vyšší o 51 %, a řidiči s obezitou 3. stupně, označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji. Uvádí to průzkum Kalifornské univerzity.

Jakou roli hraje BMI?

Index tělesné hmotnosti (Body Mass Index - BMI) je údaj celosvětově používaný pro definici těžké podvýživy, podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity. Vypočítá se vydělením hmotnosti daného člověka v kilogramech druhou mocninou jeho výšky v metrech. Je to statistický nástroj. Skutečný klinický stav se může výrazně lišit od významu naměřené hodnoty BMI, a to například u sportovců, u nichž je vysoká hodnota indexu dána nadprůměrným množstvím svalové hmoty.
Odborníci z Kalifornské univerzity se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž BMI je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9 umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností. Pak už riziko strmě stoupá.

Vypočítejte si své BMI s online kalkulačkou na OnaDnes.cz

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Proč tomu tak je? Pasivní bezpečnost aut je nastavená tak, aby ochránila co největší skupinu lidí. Tedy mimo jiné ty s normální hmotností, případně lidi s lehkou nadváhou, kteří jsou v populaci Evropské unie zastoupeni zhruba 82 procenty.

Testovací figuríny proto odpovídají běžným rozměrům dospělých a dětí, a obézní řidiči i spolujezdci tak musejí počítat s tím, že jejich ochrana je v případě autonehody výrazně nižší. Testování těch „nadrozměrných“ je totiž velmi drahé a pro automobilky nepovinné. Už se ovšem vážně uvažuje o zavedení crashtestů s více vypasenými figurínami (více čtěte zde).

Podle odborníků hraje roli i to, že obézní lidé v autě častěji nepoužijí bezpečnostní pásy. Z průzkumu provedeného v roce 2014 na americké University of Buffalo vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou.

„Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností. To s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ doplnil Budský.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...