ČTĚTE TAKÉ:
Letní čas opět zkrátil jednu z březnových nocí
Nastává zajímavá situace - od povinnosti svítit celý den budou čeští řidiči doma osvobozeni jen na dobu, o málo přesahující tři měsíce, a navíc velmi pravděpodobně historicky naposledy.
1. července 2006 totiž vstupuje v platnost novela zákona o silničním provozu, která kromě obávaného bodového systému a přísnějších postihů za přestupky také nově stanoví povinnost jezdit s rozsvícenými světly celý den a celý rok.
Pro ty, kteří nemají vůz vybavený tzv. denními světly, to tedy bude znamenat před každou cestou automaticky rozsvěcet potkávací světlomety celý rok.
I když má toto opatření stále dost odpůrců, přínos k bezpečnosti je neoddiskutovatelný. Brzy bude téměř neplatný i argument o vyšší spotřebě a emisích CO2, protože čím dál více nových modelů už energeticky úsporná denní světla nabízí.
Podle Autoklubu České Republiky už nestojí za to na dotyčné tři měsíce přestávat s celodenním svícením - i za "pouhý" čtvrtrok se může ušetřit několik ztrát na životech, zdraví i majetku. Řidiči motocyklů a tramvají, kteří tuto povinnost již několik let mají, vědí, že to není samoúčelné - statistiky hovoří jasně.
***
Celodenní svícení v Evropě
Povinné na všech silnicích
Celoročně: Dánsko, Estonsko, Finsko, Lotyšsko, Rakousko, Slovinsko, Švédsko, Chorvatsko, Island, Norsko, Rusko, Švýcarsko (doporučeno)
V zimě: Litva, Polsko, Slovensko
Povinné mimo obec
Celoročně: Maďarsko, Portugalsko, Itálie (pouze na dálnicích)
V zimě: Francie (doporučeno)
Automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který při jízdě ve dne osvětlen je. Až k 25 % všech smrtelných nehod a k 35 % čelních srážek vozidel by tedy nemuselo dojít, kdyby řidiči svítili po celý den. |
CDV Brno |