Značka, 130, dopravní značka

Značka, 130, dopravní značka

Omezení rychlosti: v Německu neprojde, v Paříži ano

  • 67
Omezení rychlosti na německých dálnicích chce prosazovat vládní sociální demokracie. Návrh ovšem narazil na tuhý odpor, proti je i kancléřka Merkelová. Pařížský starosta si však snížení rychlosti na velkých bulvárech prosadil.

Bertrand Delanoe nařídil snížit na 50 km/h stávající sedmdesátikilometrový limit, který do nynějška platil v některých úsecích pařížských bulvárů. Snížení rychlosti je součástí projektu na zmenšování zátěže pro životní prostředí.

Automobilisté mají v Paříži těžký život. Nejprve přišlo drastické omezení pro velká terénně zaměřená auta typu SUV, která byla vytlačena z některých částí města. Nařízení, které sníží maximálku na pařížských bulvárech na padesátku, vstoupí v platnost ve chvíli, kdy bude změněno dopravní značení.

Podle pařížské prefektury je padesátikilometrová rychlost optimální pro zajištění plynulosti dopravy. Velké množství dopravních nehod ve městě prý padá na vrub rozdílným rychlostem v provozu.

Po vnějším pařížském okruhu se bude jezdit i nadále osmdesátkou.

Na německé dálnici stále neomezeně
Německá sociální demokracie (SPD) navrhuje plošně omezit rychlost na dálnicích. Pouze doporučená maximální rychlost na dálnicích v Německu je světovým unikátem. Prosazování omezení této výsady německých řidičů si SPD odsouhlasila na svém sjezdu. Podle ohlasů však straníci nejsou jednotní ani uvnitř strany.

Německá kancléřka Angela Merkelová (CDU) tento návrh radikálně odmítá: "Je to slepá ulička." Němci se přiklánějí spíše k lokálním omezením rychlosti.

Odborníci prosazují inteligentní řešení, která budou reagovat na aktuální dopravní situaci a počasí. Německý autoklub ADAC dodává, že tak jako tak je na polovině německých dálnic rychlost omezena. A uvádí, že 80 % všech jízd se odehrává pod hranicí 130 kilometrů v hodině.

ADAC návrh vládní strany odmítá s tím, že by takové opatření nemělo přínos pro bezpečnost. Německý autoklub cituje statistiky, podle kterých jsou německé dálnice třikrát bezpečnější než ostatní silnice. Jsou prý také bezpečnější než dálnice v zemích, kde je maximální rychlost plošně omezena, jako například v Rakousku či USA.

Podle studie vydané minulý týden italským provozovatelem dálnic je vysoká rychlost příčinou 60 % smrtelných nehod na dálnicích. VÍCE ZDE

Argumentem pro omezení rychlosti má být také snížení objemu škodlivých emisí. Podle výpočtu ADACU se doprava na produkci CO2 v Německu podílí 12 %, zavedení rychlostního limitu by pak vedlo ke snížení o méně než půl procenta.

"Zavedení rychlostního limitu by nemělo přínos ani v otázce bezpečnosti, ani v otázce životního prostředí," říká prezident ADACu Peter Meyer.

ADAC dodává: "Pokud máme udělat něco pro životní prostředí, je především třeba vyrábět úspornější auta, zavést ekologický daňový systém a zvyšovat plynulost provozu."