Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Už žádné odřeniny. Toto auto nejde nabourat, pokud sami nechcete

aktualizováno 
Výhled z moderních aut není nic moc, a tak nebývá parkování zrovna příjemná kratochvíle. Tu se sice snaží zjednodušit parkovací senzory nebo kamery, ale i tak k ťukancům při parkování stále dochází. Vylepšení parkovacího asistentu od firmy Bosch znamená, že se auto v podstatě odmítne nabourat.

Bosch se pochlubil svými novinkami v oblasti parkování. Jednou z nich je vylepšený parkovací asistent, který zabrání střetu s jiným automobilem nebo třeba se sloupem v podzemních garážích (o další zajímavosti v podobě samoparkovacího asistenta čtěte zde).

Jde vlastně o evoluci stávajících systémů, které spoléhají na známé ultrazvukové parkovací senzory. Nový systém od Bosche výstup z nich prožene chytrým softwarem, který při parkování v podstatě sleduje a „pamatuje si“ pozici překážek kolem auta. Díky tomu tak parkovací asistent například ví, že hrozí poškrábání dveří nebo blatníku o sloup, pokud si zrovna řidič špatně najel. A pokud takto situaci vyhodnotí, systém jednoduše auto zabrzdí.

Může se hodit

Auto-BMW

Vyberte si nové auto z pohodlí domova. Širokou nabídku nových i ojetých aut naleznete na Automodul.cz

Novinku jsme si mohli sami vyzkoušet, obyčejné starší trojkové BMW jsme zkoušeli nabourat do sloupu z molitanu. Při klasických manévrech opravdu lze takto vybavené auto prohlásit za nenabouratelné. Ale systém samozřejmě nefunguje stoprocentně, respektive stále dává prostor pro určité uživatelské chyby. Když například auto napoprvé před překážkou zabrzdí, může mu řidič dát znovu pokyn k rozjezdu. Někdy v takovém případě systém na brzdu sáhne znovu, ale někdy to již nestihne. Případný třetí pokyn pak znamená kontakt s překážkou. Ale to už by musela být osoba a volantem zralá na odevzdání řidičáku.

Druhý případ vyplývá z toho, že systém pozici překážky v podstatě odhaduje a pamatuje si ji z údajů ze senzorů, úhlu natočení kol a ujeté vzdálenosti. Třeba sloup v úrovni dveří totiž parkovací senzory nedetekují, jednoduše sem „nevidí“. Ale systém ví, že když sloup auto míjelo třeba předkem, že byl v určité pozici a jeho pozici dopočítává. To však znamená, že pokud například bude řidič takto neustále manévrovat v blízkosti překážky, kterou senzory přímo nedetekují, ale systém ji má v paměti a pozici odhaduje, ke kontaktu s ní nakonec dojít může, protože odhad už nemusí na výpočet správné polohy stačit.

Dovedli jsme takto systém zmást, ale opět jde o extrémní případ, který znamená, že když řidič při parkování opravdu své auto nabourat chce, nakonec toho dosáhne. Ale v běžných situacích parkovací asistent střetu zabrání a řidiče dostatečně upozorní na to, že něco dělá špatně.

Novinka pomůže především v situacích, které mnozí řidiči znají. Je potřeba se vejít do místa sotva většího než auto a parkovací senzory v tom případě pískají neustále, až příliš úzkostlivě. Toto parkování „na centimetry“ pak má za následek různé ťukance a odřeniny. Systém v tomto případě střetu na poslední chvíli zabrání, ale dovede nechat prostor pro opravdu těsné manévrování.



Témata: kamera, parkování


Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.