Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Už žádné odřeniny. Toto auto nejde nabourat, pokud sami nechcete

aktualizováno 
Výhled z moderních aut není nic moc, a tak nebývá parkování zrovna příjemná kratochvíle. Tu se sice snaží zjednodušit parkovací senzory nebo kamery, ale i tak k ťukancům při parkování stále dochází. Vylepšení parkovacího asistentu od firmy Bosch znamená, že se auto v podstatě odmítne nabourat.

Bosch se pochlubil svými novinkami v oblasti parkování. Jednou z nich je vylepšený parkovací asistent, který zabrání střetu s jiným automobilem nebo třeba se sloupem v podzemních garážích (o další zajímavosti v podobě samoparkovacího asistenta čtěte zde).

Jde vlastně o evoluci stávajících systémů, které spoléhají na známé ultrazvukové parkovací senzory. Nový systém od Bosche výstup z nich prožene chytrým softwarem, který při parkování v podstatě sleduje a „pamatuje si“ pozici překážek kolem auta. Díky tomu tak parkovací asistent například ví, že hrozí poškrábání dveří nebo blatníku o sloup, pokud si zrovna řidič špatně najel. A pokud takto situaci vyhodnotí, systém jednoduše auto zabrzdí.

Může se hodit

Auto-BMW

Vyberte si nové auto z pohodlí domova. Širokou nabídku nových i ojetých aut naleznete na Automodul.cz

Novinku jsme si mohli sami vyzkoušet, obyčejné starší trojkové BMW jsme zkoušeli nabourat do sloupu z molitanu. Při klasických manévrech opravdu lze takto vybavené auto prohlásit za nenabouratelné. Ale systém samozřejmě nefunguje stoprocentně, respektive stále dává prostor pro určité uživatelské chyby. Když například auto napoprvé před překážkou zabrzdí, může mu řidič dát znovu pokyn k rozjezdu. Někdy v takovém případě systém na brzdu sáhne znovu, ale někdy to již nestihne. Případný třetí pokyn pak znamená kontakt s překážkou. Ale to už by musela být osoba a volantem zralá na odevzdání řidičáku.

Druhý případ vyplývá z toho, že systém pozici překážky v podstatě odhaduje a pamatuje si ji z údajů ze senzorů, úhlu natočení kol a ujeté vzdálenosti. Třeba sloup v úrovni dveří totiž parkovací senzory nedetekují, jednoduše sem „nevidí“. Ale systém ví, že když sloup auto míjelo třeba předkem, že byl v určité pozici a jeho pozici dopočítává. To však znamená, že pokud například bude řidič takto neustále manévrovat v blízkosti překážky, kterou senzory přímo nedetekují, ale systém ji má v paměti a pozici odhaduje, ke kontaktu s ní nakonec dojít může, protože odhad už nemusí na výpočet správné polohy stačit.

Dovedli jsme takto systém zmást, ale opět jde o extrémní případ, který znamená, že když řidič při parkování opravdu své auto nabourat chce, nakonec toho dosáhne. Ale v běžných situacích parkovací asistent střetu zabrání a řidiče dostatečně upozorní na to, že něco dělá špatně.

Novinka pomůže především v situacích, které mnozí řidiči znají. Je potřeba se vejít do místa sotva většího než auto a parkovací senzory v tom případě pískají neustále, až příliš úzkostlivě. Toto parkování „na centimetry“ pak má za následek různé ťukance a odřeniny. Systém v tomto případě střetu na poslední chvíli zabrání, ale dovede nechat prostor pro opravdu těsné manévrování.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz