Vozidla řízená důmyslným robotizovaným softwarem dala vědcům naději, že možná už v nepříliš vzdálené budoucnosti se vojenské operace obejdou bez vojáků.
Není tedy divu, že akci, v níž šlo o dva miliony dolarů, sponzorovalo americké ministerstvo obrany. Na start závodu se postavilo 23 vozidel, které namísto řidiče ovládaly počítače.
Jako první projel cílem modifikovaný volkswagen jménem Stanley hájící barvy Stanfordské univerzity. Svého největšího soupeře, červeného hummera nazvaného H1ghlander překonal již na 164. kilometru. Prý díky technické závadě hummera.
Přečtěte si o VW Touareg Stanley ...VÍCE |
V sázce byly dva miliony dolarů, které Pentagon slíbil v rámci svého výzkumného obranného projektu DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) tvůrcům nejrychlejšího robotizovaného vozidla. Vítěz musel překonat náročnou trasu pod deset hodin; Stanley to dokázal zhruba za sedm a půl hodiny.
Každé ze soutěžících aut doprovázeli po celou dobu technici DARPy ze země i ze vzduchu, aby zabránili podvádění. V pravidlech závodu je totiž řečeno, že auta musí dojet do cíle bez zásahu lidské ruky. Pořadatelé autům cestu samozřejmě co nejvíce ztížili. Na trase tak autům postavili umělé překážky. Lahůdkou byly tunely, ve kterých počítače závodních speciálů nezachytily signál GPS, potřebný k navigaci.
Pentagon si od závodu slibuje, že podpoří zájem o vývoj robotů, které bude možné nasazovat do bojových operací. A to bez nutnosti dálkového ovládání. Grand Challenge spadá do projektu, na jehož konci je rok 2015, kdy má mít americká armáda třetinu pozemních vozidel bez lidské posádky.
Loňský první ročník závodu dopadl fiaskem, stupně vítězů nakonec zůstaly neobsazené ...VÍCE