Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo urychluje vývoj aut. Chtějí trumfnout Škodu a jejich Favorita

aktualizováno 
Švédská automobilka Volvo připravuje novou platformu pro kompaktní modely. Firma si od ní slibuje, že díky ní vyvine zbrusu nový model za pouhých 20 měsíců, což představuje oproti dosavadním schopnostem zkrácení vývojového času na méně než polovinu. Šibeniční termíny Volva připomínají někdejší shon při vývoji Škody Favorit.

Nové Volvo XC90 | foto: Volvo

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Jen 20 měsíců má trvat vývoj nových automobilů Volvo po příchodu zbrusu nové platformy CMA (Compact modular architecture). Platforma bude určena pro modely jako je Volvo V40 a další kompaktní vozy, větší auta značky budou nadále používat také relativně čerstvou platformu SPA, kterou Volvo poprvé uvedlo s modelem XC90. I u modelů postavených na SPA postupně dojde ke zrychlení vývoje na pouhých 20 měsíců.

Doba vývoje automobilů se běžně pohybuje na úrovni řady let, už u Volva XC90 přitom dovedla automobilka stlačit vývoj na pouhých 30 měsíců. I to je skvělý výkon, třeba současné Volvo V40 uvedené v roce 2012 vyvíjeli ve Švédsku 42 měsíců. A za rekordmany jsou dnes považovány automobilky Mazda a Toyota, kterým trvá vývoj nového modelu 26 měsíců, tedy jen něco málo přes dva roky.

Fotogalerie

Volvo teď chce poprvé v novodobé automobilové historii srazit dobu vývoje pod dva roky. Automobilka toho chce dosáhnout mimo jiné i tím, že kompletně vymění stávající techniku vyvinutou za éry vlastnictví Fordem. Platformy zůstanou jen dvě - SPA a CMA. Volvo bude používat pouze jednu rodinu motorů (VEA), ve které budou kompresorem nebo turbodmychadlem přeplňované tří- a čtyřválce. A k dispozici bude jen čtveřice převodovek – manuální, osmistupňový a šestistupňový automat a nová sedmistupňová dvouspojková převodovka, která se objeví právě v některém z menších modelů.

Favorit také vznikl za 2,5 roku a bez počítačů

Extrémní rychlost vývoje není pouze znakem moderních automobilek. Šibeniční termín museli dodržet například i vývojáři tehdejšího AZNP Mladá Boleslav při vývoji modelu Škoda Favorit. Auto i s novou továrnou muselo vzniknout za dva a půl roku, samotný technický vývoj přitom trval dokonce jen rok. Vše odstartovalo v březnu roku 1983, kdy odjel tehdy čerstvě pověřený šéf vývoje Petr Hrdlička hledat designéra nového vozu na autosalon do Ženevy.

Jak VW kupoval Škodovku

Kontakt německého koncernu s českou vládou obstaral tajemný muž v pozadí, jmenuje se Hanuš Holzer. Čtěte vzpomínky obou aktérů, exkluzivně na iDNES.cz.

Škoda Favorit

Škoda Favorit

Tím se stal Nuccio Bertone, který přijel 1. června podepsat do Mladé Boleslavi smlouvu, přitom už několik měsíců na voze pracoval. Přivezl s sebou dokonce první skici a ještě ve stejném měsíci odcestovala do Itálie podlahová plošina pro stavbu sádrového modelu. V prosinci dorazila do Boleslavi první maketa a o rok později už probíhaly intenzivní jízdní zkoušky prvního prototypu.

Jistě, že byl favorit technicky jednodušší než dnešní komplikované vozy, jenže je nutné si uvědomit, že favorit byl tehdy zcela novou konstrukcí a nic, jako dnešní modulární platformy, které urychlují vývoj, tehdy neexistovalo. Navíc nebyly konstruktérům k ruce dnešní moderní vývojové prostředky, výkonné počítače a další nástroje urychlující a zjednodušující vývoj. Výrobci dnes také přenášejí stále větší díl vývoje na dodavatelské firmy. Škoda s favoritem zcela změnila koncepci vozu oproti předchozímu modelu, od vozů s motorem vzadu a pohonem zadních kol přešla k uspořádání „vše vpředu“.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz