Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Česku se válí 300 tisíc autovraků

  18:05aktualizováno  18:05
Češi svá nepojízdná auta často nechávají jen tak stát na ulici. Ekologicky své vozy nechá zlikvidovat jen menšina řidičů. Podle odborníků na českých ulicích stojí asi 300 tisíc anonymních vraků, které je nutno zlikvidovat, vyplývá z informací Sdružení automobilového průmyslu i provozovatelů vrakovišť. O vraky se pak musí postarat města.
Kam pro nejlepší chladič? Na vrakoviště

Kam pro nejlepší chladič? Na vrakoviště

Přimět majitele, aby se postaral o svůj odstavený vůz, však není podle měst snadné. Pardubická městská policie ročně objeví na území města desítky opuštěných aut, další odtáhne při pravidelném čištění ulic. Letošní první právě v mnoha městech začíná.

"Je s tím problém. Nález opuštěného auta oznamujeme městským obvodům, ty musí vydat veřejnou vyhláškou (oznámením), že se jedná o vrak. To se často vleče několik měsíců a někdy lidé vůz rozeberou dřív, než dojde k rozhodnutí," uvádí ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš.

Města se snaží nejdřív majitele najít. "Majitele vraků hledáme i podle čísla karoserie či motoru a zatím se nám to daří. Daří se nám je i donutit k odstranění auta," řekl zástupce ředitele trutnovských strážníků Roman Kyncl. Pokud si vlastník auto neodtáhne, začne mu radnice účtovat poplatek za zábor veřejného prostranství.

Šetrně končí jen pětina aut
K ekologické likvidaci na specializovaných autovrakovištích lidé předají jen asi pětinu odhlášených vozů. Zbytek skončí například ve sběrnách nebo je jejich majitelé rozprodají na náhradní díly.

Zbavit se autovraku není složité ...VÍCE


Zájem o likvidaci však roste a s tím se zvyšuje i počet firem, které službu nabízejí. V Česku je již 247 takových podniků. Poplatky se pohybují zhruba od několika set korun až ke 2000 korun.

Ve Zlínském kraji nebo na Vysočině se mohou majitelé vysloužilých automobilů zbavit někdy zcela zdarma. Platí to však pouze v případě, že je automobil kompletní. Při možnosti využití většiny částí vozu k dalšímu zpracování je to pro firmy ziskové. Pokud vozu něco chybí, musí si majitel připlatit.

"Pokud nám člověk předá vůz kompletní, nepožadujeme nic," potvrdil jednatel firmy Kovosteel ze Starého Města na Uherskohradišťsku Radomír Bureš. "Jsme schopni zpracovat k dalšímu využití takřka všechny části automobilu, doslova od ventilku až po karoserii," dodal.

Aby majitelé mohli staré automobily odhlásit z evidence, potřebují právě doklad o tom, že auto odevzdali k likvidaci odborné firmě. Lidé se zbavují hlavně starých škodovek, žigulíků, wartburgů, přibývají i favority nebo starší zahraniční auta, která se nevyplatí opravovat.

***

KAM ODEVZDAT AUTOVRAK? ...přehled

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.