Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Vozový park má omladit, stát proto auta vymaže z registru

  13:21
Ministerstvo dopravy rozjelo další kolo kampaně, která připomíná, že se začátkem července vyřadí statisíce aut z registru. Prostě je vymaže, napořád. A o to jde především.

V registru je přes sedm set tisíc aut v takzvaném polopřevodu. | foto: Škoda

Leoš je veteránista, sbírá Mini. Dalšího koupil k výročí svatby pro manželku s tím, že ho zrenovuje. Auto na sebe nedohlásil proto, že ho před rokem koupil ve stavu, ve kterém by ani nedojelo k evidenční kontrole, která je podmínkou převodu. Ten chtěl dokončit až bude auto hotové s novým lakem a v perfektním stavu. Ale protože ho novela zákona zastihla před dokončením, musel auto seskládat tak, jak bylo, na přívěsu miníka odvezl na STK, auto „dopřevedl“ a pak ho zase rozebral, aby mohl pokračovat v renovaci. Zabralo to asi týden práce navíc. Leoš na to měl čas a energii. Je to ten šťastnější případ.

Ano, tím, že u auta nedokončil převod a nechal ho v takzvaném „polopřevodu“ porušoval předpisy. Nová úprava platící od začátku letoška už takovou situaci nepovoluje. Stávající podoba zákona upravujícího převádění aut je ovšem paskvil, který od Nového roku ztrpčuje život lidem, kteří kupují ojetinu. Více čtěte zde.

Do loňska bylo nedohlášení auta z polopřevodu přestupek, nebyla za něj stanovena sankce. Zastánci zrušení statusu polopřevodu, ve kterém je teď přes sedm set tisíc aut, tvrdí, že se nedá zjistit majitel auta v případě přestupku.

To je nesmysl, i když je auto v polopřevodu, je v centrálním registru zaznamenaný člověk, na kterého původní majitel auto odhlásil, takže v databázi je osoba, která za vozidlo „odpovídá“ zaznamenaná vždy.

Pravé důvody budou pravděpodobně jinde. V registru, který si ministerstvo dopravy v roce 2012 za sedmatřicet milionů pořídilo, je totiž nepředstavitelný nepořádek. Převod databází se nepovedl, takže v registru jsou nesmysly. Příklad? Když autora článku kontrolovali naposledy policisté, tvrdili mu, že je podle registru auto napsané na člověka, který auto před deseti lety do Česka dovezl, Mezitím už změnilo dvakrát majitele, prošlo několika evidenčními a policejními kontrolami.

Ministerstvo si prostě chce v registru udělat aspoň trochu pořádek.

Je to jen spekulace, ale nejhlavnější důvod je pravděpodobně ještě jeden: zbavit se starých aut a alespoň na papíře omladit vozový park (průměrné stáří osobních aut v Česku je přes 14 let, ale jsou v tom i auta, která už neexistují, ale nejsou odhlášená, nebo veteráni). Dá se předpokládat, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a ty zvyšují věkový průměr. 

Auta začali nechávat lidé v polopřevodu v roce 2009, kdy s zavedla ekodaň. To je poplatek za převod starého auta v závislosti na emisní normě, kterou plní. Za staré karburátorové škodovky, kterými dodnes dojíždějí do práce a nákupy desetitisíce lidí, je to deset tisíc, za novější auta pět, nebo tři tisíce. To jsou mnohdy částky, které tvoří významnou část ceny vozu. Převést vůz plně na nového majitele je možné jen s potvrzením o zaplacení „ekovýpalného“, jak se poplatku mezi lidmi také říká.

A tak lidé převod auta prostě nedokončili a moc dobře vědí, proč ho „nedohlásili“ na sebe. Na to nepotřebují nesmyslnou ministerskou aplikaci, teď si spíš lámou hlavu, kde vzít deset tisíc, aby převod favorita, který jim umožňuje dojíždět do práce, dokončili před tím, než ho z registru úředník vymaže.

Dnes už není polopřevod možný, auto se rovnou převádí na nového majitele. Ekologický poplatek je tedy nutné uhradit v každém případě. V nejnižších cenových a příjmových skupinách se tak dnes uplatňuje systém solidarity. Stačí otevřít autoinzerci a inzerátů, které končí dovětkem „na převodu netrvám“, najdete víc než dost. 

Kdo si kupuje auta za dvacet tisíc a teď mu jeho vůz stát úředně zruší výmazem z evidence, totiž určitě nebude ten, kdo si koupí nové auto. O autech „posledního kilometru“ čtěte zde.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...