Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Vozový park má omladit, stát proto auta vymaže z registru

  13:21aktualizováno  13:21
Ministerstvo dopravy rozjelo další kolo kampaně, která připomíná, že se začátkem července vyřadí statisíce aut z registru. Prostě je vymaže, napořád. A o to jde především.

V registru je přes sedm set tisíc aut v takzvaném polopřevodu. | foto: Škoda

Leoš je veteránista, sbírá Mini. Dalšího koupil k výročí svatby pro manželku s tím, že ho zrenovuje. Auto na sebe nedohlásil proto, že ho před rokem koupil ve stavu, ve kterém by ani nedojelo k evidenční kontrole, která je podmínkou převodu. Ten chtěl dokončit až bude auto hotové s novým lakem a v perfektním stavu. Ale protože ho novela zákona zastihla před dokončením, musel auto seskládat tak, jak bylo, na přívěsu miníka odvezl na STK, auto „dopřevedl“ a pak ho zase rozebral, aby mohl pokračovat v renovaci. Zabralo to asi týden práce navíc. Leoš na to měl čas a energii. Je to ten šťastnější případ.

Ano, tím, že u auta nedokončil převod a nechal ho v takzvaném „polopřevodu“ porušoval předpisy. Nová úprava platící od začátku letoška už takovou situaci nepovoluje. Stávající podoba zákona upravujícího převádění aut je ovšem paskvil, který od Nového roku ztrpčuje život lidem, kteří kupují ojetinu. Více čtěte zde.

Do loňska bylo nedohlášení auta z polopřevodu přestupek, nebyla za něj stanovena sankce. Zastánci zrušení statusu polopřevodu, ve kterém je teď přes sedm set tisíc aut, tvrdí, že se nedá zjistit majitel auta v případě přestupku.

To je nesmysl, i když je auto v polopřevodu, je v centrálním registru zaznamenaný člověk, na kterého původní majitel auto odhlásil, takže v databázi je osoba, která za vozidlo „odpovídá“ zaznamenaná vždy.

Pravé důvody budou pravděpodobně jinde. V registru, který si ministerstvo dopravy v roce 2012 za sedmatřicet milionů pořídilo, je totiž nepředstavitelný nepořádek. Převod databází se nepovedl, takže v registru jsou nesmysly. Příklad? Když autora článku kontrolovali naposledy policisté, tvrdili mu, že je podle registru auto napsané na člověka, který auto před deseti lety do Česka dovezl, Mezitím už změnilo dvakrát majitele, prošlo několika evidenčními a policejními kontrolami.

Ministerstvo si prostě chce v registru udělat aspoň trochu pořádek.

Je to jen spekulace, ale nejhlavnější důvod je pravděpodobně ještě jeden: zbavit se starých aut a alespoň na papíře omladit vozový park (průměrné stáří osobních aut v Česku je přes 14 let, ale jsou v tom i auta, která už neexistují, ale nejsou odhlášená, nebo veteráni). Dá se předpokládat, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a ty zvyšují věkový průměr. 

Auta začali nechávat lidé v polopřevodu v roce 2009, kdy s zavedla ekodaň. To je poplatek za převod starého auta v závislosti na emisní normě, kterou plní. Za staré karburátorové škodovky, kterými dodnes dojíždějí do práce a nákupy desetitisíce lidí, je to deset tisíc, za novější auta pět, nebo tři tisíce. To jsou mnohdy částky, které tvoří významnou část ceny vozu. Převést vůz plně na nového majitele je možné jen s potvrzením o zaplacení „ekovýpalného“, jak se poplatku mezi lidmi také říká.

A tak lidé převod auta prostě nedokončili a moc dobře vědí, proč ho „nedohlásili“ na sebe. Na to nepotřebují nesmyslnou ministerskou aplikaci, teď si spíš lámou hlavu, kde vzít deset tisíc, aby převod favorita, který jim umožňuje dojíždět do práce, dokončili před tím, než ho z registru úředník vymaže.

Dnes už není polopřevod možný, auto se rovnou převádí na nového majitele. Ekologický poplatek je tedy nutné uhradit v každém případě. V nejnižších cenových a příjmových skupinách se tak dnes uplatňuje systém solidarity. Stačí otevřít autoinzerci a inzerátů, které končí dovětkem „na převodu netrvám“, najdete víc než dost. 

Kdo si kupuje auta za dvacet tisíc a teď mu jeho vůz stát úředně zruší výmazem z evidence, totiž určitě nebude ten, kdo si koupí nové auto. O autech „posledního kilometru“ čtěte zde.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.