Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nekonečné předjíždění kamionů. Jeden chtěl druhého vytlačit

  10:00aktualizováno  10:00
Nekonečné předjíždění kamionů, které se s minimálními rozdíly rychlostí předjíždějí a ucpávají dálnice, stresují ostatní řidiče. Bizarní souboj svedly dva kamiony na slovenském úseku dálnice D 2 mezi česko-slovenskou hranicí a Bratislavou.

„Jel sem po dálnici a hned za Bratislavou, přesně u Stupavy, jsem dojel dva kamiony které jely vedle sebe. Protože na slovenských dálnicích nesmí předjíždět, zkusil jsem je natočit,“ popisuje pro iDNES.cz autor videa. „Předjížděný rumunský řidič držel rychlost 94 kilometrů v hodině, ten maďarský asi 94,5. Maďar ztratil trpělivost, protože asi sedm až deset kilometrů blokoval levý pruh a tvořila se kolona, začal tak druhý kamion vytlačovat. Rumun zrychlil, pak trochu přibrzdil a z okna druhému řidiči nadával.“

Zákaz předjíždění chce i český ministr vnitra

Předjíždění kamionů na dálnicích je teď aktuální téma, ministr vnitra Milan Chovanec v letos v červenci přišel s návrhem kamionům zakázat předjíždět na dálnicích.

Chovanec chce jít stejnou cestou jako na Slovensku: „To znamená absolutní zákaz předjíždění kamionů na dálnicích, protože to, co předvádějí někteří, především zahraniční řidiči kamionů, to už přerůstá veškeré únosné meze,“ řekl ministr vnitra za ČSSD.

Agresitiva na českých silnicích

Přibývá stále víc lepičů na zadek

Nehoda (ilustrační foto)

Nehoda (ilustrační foto)

Zdůraznil, že na Slovensku zákaz pro řidiče kamionů funguje. „My teď zkoumáme, jestli by to nešlo aplikovat v České republice, je to jedna z cest, jak dálnice zprůjezdnit,“ prohlásil.

Pohyb kamionů reguluje značka zakazující nákladním vozidlům předjíždět se v označeném úseku. Plošný zákaz předjíždění na celé dálniční síti ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že by pomalu jedoucí nákladní vozidlo dlouhodobě zpomalovalo průjezd pravého pruhu bez toho, aby jej mohly zbylé nákladní vozy předjíždět. V praxi by se tak pravý pruh mohl zaplnit kamiony, mezi něž by si řidiči osobních aut netroufli zařadit.

O omezení kamionů uvažuje i opoziční ODS. „Vzájemné zdlouhavé předjíždění kamionů na dálnicích musí skončit. Jde o velmi nebezpečný manévr, který brání plynulé jízdě. Proto zakážeme nákladním autům předjíždění na dálnicích, kde jsou dva pruhy. Zároveň na mnoha místech musíme další pruh přistavět, aby kamion mohl bezpečně předjíždět pomalejší auta. Jsme si vědomi potřebnosti kamionové dopravy, ale musíme stanovit taková pravidla, aby kamiony neohrožovaly ostatní řidiče,“ řekl nedávno předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Kamiony řidiče štvou

Právě předjíždějící se kamiony řidiče osobních aut nejvíce rozčilují (čtěte více). Těžké kolosy se předjíždějí jen velmi pozvolna a člověk za volantem osobáku často kroutí hlavou a netrpělivě čeká, až se pruh uvolní a on může znovu dupnout na plyn. Podle dopravních expertů však nejde o žádnou provokaci ze strany ‚kamioňáků‘.

„Řidič kamionu jede svou rychlostí, kterou se snaží udržet. Když totiž zpomalí, už se v kopci jen těžko zpátky rozjíždí, náklad mu to nedovolí. Nezbývá mu tedy, než držet nohu dál na plynu a předjet svého o něco pomalejšího kolegu,“ vysvětlil odborník na dopravu nákladních aut Irenej Štalmach.

„Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy,“ píše se v §36 odst. 4 Zákona o provozu na pozemních komunikacích (č. 361/2000 Sb).





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.