Úředně zrušená auta v polopřevodu zkusí zachránit ombudsmanka

  16:13aktualizováno  16:13
Zástupce veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Stanislav Křeček se obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v případu vlastníků vozidel, kteří si na sebe nestihli dopřepsat auto v registru vozidel do loňského 30. června a kvůli jejich administrativnímu zániku je ze zákona nemohou používat.

Škoda Felicia | foto: Škoda

Křeček uvedl, že to považuje za extrémně přísné, a požádal Ťoka o stanovisko k možnému odstranění tvrdosti právní úpravy.

Zákonem číslo 239/2013 se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Vyplynulo z toho, že všechna auta, u kterých do 30. června loňského roku nebude zapsaný vlastník a nebude podaná žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena. Šlo o vozidla v takzvaném polopřevodu (více čtěte zde).

Podle kanceláře ombudsmanky to mělo dopad na desítky a možná i stovky lidí, kteří se k autům nepřihlásili a nyní kvůli vlastní chybě i kvůli zákonu nemohou auta legálně používat a znovu je zaregistrovat. „Setkávám se s lidmi, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony. Důsledek ale považuji za extrémně přísný. Považuji za nepřiměřené, aby kvůli takové v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek,“ uvedl Křeček.

Požádal proto Ťoka o změnu, aby bylo možné takto zaniklá vozidla znovu legálně přihlásit.

Kancelář poukazuje na to, že zákon sice přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých aut, ale u některých řidičů proměnil jejich vozidla často pořízená na leasing v bezcenný majetek.

Jako příklad uvedla situaci muže, který na úvěr pořídil auto svým rodičům. „Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem a neprovedl včas registraci. Asi tři roky staré auto tak úředně zaniklo a všechny pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče mohli dál používat, ztroskotaly,“ doplnila mluvčí kanceláře Iva Hrazdílková.

Pomoc pro majitele aut

O návrh řešení požádal Křeček Ťoka i u případů, kdy majitel prodá auto zájemci a ten ho bez přihlášení prodá dalšímu kupci. Podle Křečka z toho mohou vzniknout problémy pro původního majitele, který má malé šance situaci řešit, ačkoliv je stále v registru jako vlastník.

Ten je stále uveden v registru vozidel, z čehož mohou plynout rizika například v podobě vzniku dluhu na pojistném na povinném ručení nebo jiných správních deliktů provozovatele vozidla.

Změnu zápisu v registru původní vlastník provést nemůže, protože k tomu nemá potřebné doklady (technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, protokol o evidenční kontrole vozidla a zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).

„Registr vozidel sice může kupujícího pokutovat za přestupek nepodání žádosti o zápis změny vlastníka, ale pokud už kupující auto, ani doklady k němu nemá, je situace prakticky neřešitelná,“ vysvětluje Kancelář veřejného ochránce práv. „Původní vlastník může na svou obranu pouze podat určovací žalobu k soudu, aby soud potvrdil, že již vlastníkem není.“

I v této věci požádal zástupce ombudsmanky ministra dopravy o návrh řešení. Lidem, kteří prodávají auto, pak doporučuje, aby si pečlivě hlídali, že kupující na sebe auto přehlásí. Nejjistějším způsobem je domluva prodávajícího a kupujícího, že změnu zápisu v registru vozidel provedou společně.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně...

Najdete na iDNES.cz