Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředně zrušená auta v polopřevodu zkusí zachránit ombudsmanka

  16:13aktualizováno  16:13
Zástupce veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Stanislav Křeček se obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) v případu vlastníků vozidel, kteří si na sebe nestihli dopřepsat auto v registru vozidel do loňského 30. června a kvůli jejich administrativnímu zániku je ze zákona nemohou používat.

Škoda Felicia | foto: Škoda

Křeček uvedl, že to považuje za extrémně přísné, a požádal Ťoka o stanovisko k možnému odstranění tvrdosti právní úpravy.

Zákonem číslo 239/2013 se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Vyplynulo z toho, že všechna auta, u kterých do 30. června loňského roku nebude zapsaný vlastník a nebude podaná žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena. Šlo o vozidla v takzvaném polopřevodu (více čtěte zde).

Podle kanceláře ombudsmanky to mělo dopad na desítky a možná i stovky lidí, kteří se k autům nepřihlásili a nyní kvůli vlastní chybě i kvůli zákonu nemohou auta legálně používat a znovu je zaregistrovat. „Setkávám se s lidmi, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony. Důsledek ale považuji za extrémně přísný. Považuji za nepřiměřené, aby kvůli takové v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek,“ uvedl Křeček.

Požádal proto Ťoka o změnu, aby bylo možné takto zaniklá vozidla znovu legálně přihlásit.

Kancelář poukazuje na to, že zákon sice přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých aut, ale u některých řidičů proměnil jejich vozidla často pořízená na leasing v bezcenný majetek.

Jako příklad uvedla situaci muže, který na úvěr pořídil auto svým rodičům. „Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem a neprovedl včas registraci. Asi tři roky staré auto tak úředně zaniklo a všechny pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče mohli dál používat, ztroskotaly,“ doplnila mluvčí kanceláře Iva Hrazdílková.

Pomoc pro majitele aut

O návrh řešení požádal Křeček Ťoka i u případů, kdy majitel prodá auto zájemci a ten ho bez přihlášení prodá dalšímu kupci. Podle Křečka z toho mohou vzniknout problémy pro původního majitele, který má malé šance situaci řešit, ačkoliv je stále v registru jako vlastník.

Ten je stále uveden v registru vozidel, z čehož mohou plynout rizika například v podobě vzniku dluhu na pojistném na povinném ručení nebo jiných správních deliktů provozovatele vozidla.

Změnu zápisu v registru původní vlastník provést nemůže, protože k tomu nemá potřebné doklady (technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, protokol o evidenční kontrole vozidla a zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).

„Registr vozidel sice může kupujícího pokutovat za přestupek nepodání žádosti o zápis změny vlastníka, ale pokud už kupující auto, ani doklady k němu nemá, je situace prakticky neřešitelná,“ vysvětluje Kancelář veřejného ochránce práv. „Původní vlastník může na svou obranu pouze podat určovací žalobu k soudu, aby soud potvrdil, že již vlastníkem není.“

I v této věci požádal zástupce ombudsmanky ministra dopravy o návrh řešení. Lidem, kteří prodávají auto, pak doporučuje, aby si pečlivě hlídali, že kupující na sebe auto přehlásí. Nejjistějším způsobem je domluva prodávajícího a kupujícího, že změnu zápisu v registru vozidel provedou společně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.