Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přípravu na zimu není dobré odkládat

  16:21aktualizováno  16:21
Vyměnit letní pneumatiky za zimní, překontrolovat funkci brzd, kvalitu stěračů a dostatečného množství kapalin. To by mělo být minimum každého řidiče, který chce mít jistotu, že ho jeho vůz před nadcházejícími studenými dny nezradí.

Přípravě vozu pro zimní období je nutné věnovat dostatečnou pozornost.

Jedním z příznaků studenější poloviny roku je méně slunečných dnů. S tím souvisí i potřeba svícení nejen po setmění, ale i během celého dne.

Řidiči v České republice musí celodenně svítit od konce platnosti letního času, který se na zimní mění vždy poslední říjnovou neděli. Pokud však světla zapnou o nějaký týden dříve, ničemu rozhodně neuškodí.

Spíše naopak. "Světelné podmínky se často mění i během jediného dne. Většina řidičů dobře ví, jak špatně je vidět v okamžiku, kdy ze sluncem zalité silnice vjedou do zastíněného lesa. Neosvícený vůz v protisměru lze pak velmi snadno přehlédnout," říká Karel Pospíšil z Ústředního automotoklubu, podle něhož je výzkumy na základě pověření Evropské komise zcela jasně prokázáno, že v zemích, kde se svítí celý den, počet dopravních nehod výrazně poklesl.

V Česku si na začátku 90. let vlastní studii vypracoval například Dopravní podnik hlavního města Prahy. "Nehodovost tramvají, které několik měsíců jezdily s rozsvícenými světly, klesla o třicet procent. I proto od roku 2001 naše tramvaje při jízdě svítí neustále," říká tisková mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Jak vůz připravit na zimu

Patero rad

1. Auto přezujte včas
Nenechávejte výměnu letních pneumatik za zimní na poslední chvíli. Zimní obutí není určeno jen na sníh. Správná doba na přezutí nastává, když průměrná teplota vzduchu klesne na 7 stupňů Celsia.
2.Rozsviťte světla
Celodenní svícení je u nás povinné od poslední říjnové neděle až do 27. března. Odborníci však doporučují svítit po celý rok. Automobil či motocykl je tak mnohem lépe vidět.
3.Doplňte provozní kapaliny
Chybějící voda v ostřikovačích dokáže cestu pořádně znepříjemnit. S příchodem prvních podzimních mrazíků je navíc třeba běžnou kapalinu vyměnit za nemrznoucí směs.
4.Zkontrolujte dieselmotory
Nízké ranní teploty hůře snášejí zejména vozy se vznětovými motory. Problémům při startování můžete předejít výměnou špatně žhavících svíček.
5.Pozor na akumulátor
Nároky na baterii v tomto období výrazně rostou. Pokud je akumulátor slabý, vůz může špatně startovat. Nikdy ho však neroztahujte na laně. Hrozí na opravu finančně nákladné poškození katalyzátoru či rozvodového řemenu.
Svícení náklady zvyšuje jen mírně
Mnozí řidiči, kteří světla během dne nezapínají, argumentují tím, že dochází k jejich opotřebení a navíc se zvyšuje spotřeba vozu. Tyto náklady ve srovnání s celkovým přínosem Karel Pospíšil považuje za banální.

"V rámci jednoho roku jde maximálně o desítky korun," vysvětluje odborník na bezpečnost silničního provozu. Další výmluvou zejména majitelů starších vozů, které nemají zvukovou signalizaci rozsvícených světel, bývá obava, že automobil opustí bez jejich vypnutí. I proti tomu existuje účinná obrana. "Namontovat zvukovou signalizaci, která při otevření dveří řidiče na rozsvícená světla upozorní například pípáním, trvá třicet minut," vysvětluje Tomáš Otáhal z elektroservisu, podle něhož se cena za tuto službu pohybuje okolo dvou set korun.

Elektroservisy však nabízejí i službu, kdy se světla sama rozsvítí po nastartování automobilu. "Například u Škody Felicia to vyjde asi na patnáct set korun," dodává Otáhal. O tento zásah do automobilu bude brzy pravděpodobně značný zájem.

Vznětové motory snášejí zimu hůře
Další nepříjemnosti podzimu představují ranní mrazíky. Obzvlášť řidiči, kteří musí parkovat venku, bezpochyby dobře znají usedání do vymrzlého vozu, jemuž předchází několikaminutové škrábání námrazy z oken.

Proto by v přihrádce automobilu neměla chybět umělohmotná škrabka. Při použití kovové totiž hrozí poničení skla. S rozmyslem je třeba postupovat i při zahřívání motoru. "Vytáčet motor do nejvyšších otáček krátce po nastartování je hloupost. Motor je dobré nechat před vyjetím chvíli běžet, aby se zahřál na provozní teplotu. Sníží se tím jeho opotřebení," říká vedoucí autoservisu NH Car Tomáš Bílý.

S klesajícími teplotami by se na motor svého vozu měli zaměřit především majitelé aut s dieselovým pohonem. "V létě jedna dvě špatně žhavící svíčky nemusí znamenat problém, ale jakmile teplota klesne pod deset stupňů, diesel už nemusí naskočit," varuje Tomáš Bílý. Problémy při startování může znamenat i nefunkční baterka. V těchto chvílích řidiči mnohdy sahají k roztažení vozu na laně. To však může automobilu ublížit.

"Hrozí poškození katalyzátoru, případně přetržení rozvodového řemene," dodává Bílý. Zapomínat by se nemělo ani na provozní kapaliny. Dostatek nemrznoucí kapaliny v ostřikovačích a chladiči by měl být samozřejmostí. Stejně tak je třeba si ohlídat množství a správný druh motorového oleje. Ten je na zimu lepší volit s nižší viskozitou.

S tekutinami souvisí i stěrače, které jsou v tomto období namáhány nejvíce. Vyplatí se proto zvážit, zda nebude lepší vyměnit i pryžové lišty. Pozornost si bezpochyby zaslouží také brzdová soustava. V tomto směru si lze ale mnohé starosti ušetřit. Autorizovaní prodejci téměř všech značek před zimou nabízejí kompletní kontrolu vozu zdarma, případně za částku nepřesahující dvě stě korun.

Aby AUTO přežilo déle než pár zim bez úhony, se vyplatí věnovat mu trochu pozornosti. Na co je třeba se zaměřit, co neopomenout?
Čtěte ABECEDU ZIMNÍHO ŘIDIČE

Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.