Přípravu na zimu není dobré odkládat

  • 2
Vyměnit letní pneumatiky za zimní, překontrolovat funkci brzd, kvalitu stěračů a dostatečného množství kapalin. To by mělo být minimum každého řidiče, který chce mít jistotu, že ho jeho vůz před nadcházejícími studenými dny nezradí.

Přípravě vozu pro zimní období je nutné věnovat dostatečnou pozornost.

Jedním z příznaků studenější poloviny roku je méně slunečných dnů. S tím souvisí i potřeba svícení nejen po setmění, ale i během celého dne.

Řidiči v České republice musí celodenně svítit od konce platnosti letního času, který se na zimní mění vždy poslední říjnovou neděli. Pokud však světla zapnou o nějaký týden dříve, ničemu rozhodně neuškodí.

Spíše naopak. "Světelné podmínky se často mění i během jediného dne. Většina řidičů dobře ví, jak špatně je vidět v okamžiku, kdy ze sluncem zalité silnice vjedou do zastíněného lesa. Neosvícený vůz v protisměru lze pak velmi snadno přehlédnout," říká Karel Pospíšil z Ústředního automotoklubu, podle něhož je výzkumy na základě pověření Evropské komise zcela jasně prokázáno, že v zemích, kde se svítí celý den, počet dopravních nehod výrazně poklesl.

V Česku si na začátku 90. let vlastní studii vypracoval například Dopravní podnik hlavního města Prahy. "Nehodovost tramvají, které několik měsíců jezdily s rozsvícenými světly, klesla o třicet procent. I proto od roku 2001 naše tramvaje při jízdě svítí neustále," říká tisková mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Jak vůz připravit na zimu

Patero rad

1. Auto přezujte včas
Nenechávejte výměnu letních pneumatik za zimní na poslední chvíli. Zimní obutí není určeno jen na sníh. Správná doba na přezutí nastává, když průměrná teplota vzduchu klesne na 7 stupňů Celsia.
2.Rozsviťte světla
Celodenní svícení je u nás povinné od poslední říjnové neděle až do 27. března. Odborníci však doporučují svítit po celý rok. Automobil či motocykl je tak mnohem lépe vidět.
3.Doplňte provozní kapaliny
Chybějící voda v ostřikovačích dokáže cestu pořádně znepříjemnit. S příchodem prvních podzimních mrazíků je navíc třeba běžnou kapalinu vyměnit za nemrznoucí směs.
4.Zkontrolujte dieselmotory
Nízké ranní teploty hůře snášejí zejména vozy se vznětovými motory. Problémům při startování můžete předejít výměnou špatně žhavících svíček.
5.Pozor na akumulátor
Nároky na baterii v tomto období výrazně rostou. Pokud je akumulátor slabý, vůz může špatně startovat. Nikdy ho však neroztahujte na laně. Hrozí na opravu finančně nákladné poškození katalyzátoru či rozvodového řemenu.
Svícení náklady zvyšuje jen mírně
Mnozí řidiči, kteří světla během dne nezapínají, argumentují tím, že dochází k jejich opotřebení a navíc se zvyšuje spotřeba vozu. Tyto náklady ve srovnání s celkovým přínosem Karel Pospíšil považuje za banální.

"V rámci jednoho roku jde maximálně o desítky korun," vysvětluje odborník na bezpečnost silničního provozu. Další výmluvou zejména majitelů starších vozů, které nemají zvukovou signalizaci rozsvícených světel, bývá obava, že automobil opustí bez jejich vypnutí. I proti tomu existuje účinná obrana. "Namontovat zvukovou signalizaci, která při otevření dveří řidiče na rozsvícená světla upozorní například pípáním, trvá třicet minut," vysvětluje Tomáš Otáhal z elektroservisu, podle něhož se cena za tuto službu pohybuje okolo dvou set korun.

Elektroservisy však nabízejí i službu, kdy se světla sama rozsvítí po nastartování automobilu. "Například u Škody Felicia to vyjde asi na patnáct set korun," dodává Otáhal. O tento zásah do automobilu bude brzy pravděpodobně značný zájem.

Vznětové motory snášejí zimu hůře
Další nepříjemnosti podzimu představují ranní mrazíky. Obzvlášť řidiči, kteří musí parkovat venku, bezpochyby dobře znají usedání do vymrzlého vozu, jemuž předchází několikaminutové škrábání námrazy z oken.

Proto by v přihrádce automobilu neměla chybět umělohmotná škrabka. Při použití kovové totiž hrozí poničení skla. S rozmyslem je třeba postupovat i při zahřívání motoru. "Vytáčet motor do nejvyšších otáček krátce po nastartování je hloupost. Motor je dobré nechat před vyjetím chvíli běžet, aby se zahřál na provozní teplotu. Sníží se tím jeho opotřebení," říká vedoucí autoservisu NH Car Tomáš Bílý.

S klesajícími teplotami by se na motor svého vozu měli zaměřit především majitelé aut s dieselovým pohonem. "V létě jedna dvě špatně žhavící svíčky nemusí znamenat problém, ale jakmile teplota klesne pod deset stupňů, diesel už nemusí naskočit," varuje Tomáš Bílý. Problémy při startování může znamenat i nefunkční baterka. V těchto chvílích řidiči mnohdy sahají k roztažení vozu na laně. To však může automobilu ublížit.

"Hrozí poškození katalyzátoru, případně přetržení rozvodového řemene," dodává Bílý. Zapomínat by se nemělo ani na provozní kapaliny. Dostatek nemrznoucí kapaliny v ostřikovačích a chladiči by měl být samozřejmostí. Stejně tak je třeba si ohlídat množství a správný druh motorového oleje. Ten je na zimu lepší volit s nižší viskozitou.

S tekutinami souvisí i stěrače, které jsou v tomto období namáhány nejvíce. Vyplatí se proto zvážit, zda nebude lepší vyměnit i pryžové lišty. Pozornost si bezpochyby zaslouží také brzdová soustava. V tomto směru si lze ale mnohé starosti ušetřit. Autorizovaní prodejci téměř všech značek před zimou nabízejí kompletní kontrolu vozu zdarma, případně za částku nepřesahující dvě stě korun.

Aby AUTO přežilo déle než pár zim bez úhony, se vyplatí věnovat mu trochu pozornosti. Na co je třeba se zaměřit, co neopomenout?
Čtěte ABECEDU ZIMNÍHO ŘIDIČE