Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Promile za volantem: Kdy a jak dojet s alkoholem?

aktualizováno 
U řidiče, který má v krvi jedno promile alkoholu, je nebezpečí nehody až jedenatřicetkrát vyšší, proto i nový silniční zákon tvrdě postihuje řidiče, kteří se posadí za volant "pod vlivem". Od 1. července může jedno jediné pivo "stát" řidiče tři trestné body. Když řidič nasbírá 12 bodů, přijde o řidičský průkaz a jedna promile v krvi už se posuzuje jako trestný čin.
Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

"Jak se ovšem s alkoholem vypořádat?“ - říká si motorista. Za jak dlouhou dobu po poslední sklence je možné usednout za volant? A nebo lze problém, jak dostat po večeru nad vínem, pivem, nebo jiným alkoholem, auto domů, vyřešit jinak? A co ráno?

"Když vím, že budu ráno řídit, dávám si velký pozor. Kolikrát se nabídnu, že namísto pití ostatní rozvezu. Auto mě živí, jsem proto na alkohol za volantem hodně opatrný," říká František Kulíšek z Prahy.

Jak domů?
Už samotná myšlenka jet autem do hospody, baru, diskotéku není úplně dobrý nápad. Hladina alkoholu v krvi, pokročilá noční hodina a klíčky od auta zaparkovaného před podnikem jsou pak pro mnohé neodolatelným lákadlem.

Jednou z možností, jak problémům předejít, je domluva. Je třeba najít dobrovolníka, který bude daný večer abstinovat a podroušenou společnost rozveze domů. Takový dobrovolník ovšem není vždy po ruce.

V tu chvíli nastupují firmy, které na bázi taxislužby odvážejí zákazníka v jeho vlastním voze. Služba funguje tak, že po zavolání na dispečink přijedou v jednom voze dva řidiči.

Jeden pak řídí auto zákazníka, druhý dělá doprovod pro následný odvoz. Cena za tuto službu se pohybuje mezi 20 a 30 korunami za ujetý kilometr.

Alkoholtestery: Přístroje všechno neprozradí

Trubičkám se zelenajícími se balónky už odzvonilo. Řidiči nyní foukají do digitálních alkoholtesterů. Ty profesionální stojí 25 až 40 tisíc korun, běžným řidičům však obchody nabízejí jejich mnohem levnější sourozence. Jsou kapesní alkoholtestery vůbec k něčemu? Vyplatí se? To ověřoval test provedený ve spolupráci s Českým metrologickým institutem.

Jako hlavní nevýhoda se ukázala malá citlivost testerů. Pro českého řidiče, který nemůže mít v krvi žádný alkohol, pak nastává problém: Přístroj neumí určit úplnou nulu. "Ne všechny přístroje dokážou absolutní nulu zcela přesně určit,“ potvrzuje Jan Tichý z Českého metrologického institutu, který přístroje testoval.

Test ukázal, že běžně dostupné analyzátory skutečně ukážou uživateli, že pil alkohol a kolik mu ho ještě zbývá v krvi. Avšak výsledek je nutno brát jen jako orientační, protože některé přístroje nedokážou zcela přesně rozlišit nízké hladiny alkoholu v krvi, či přesněji v dechu. "Přístroje s omezeným rozsahem měření, které ukazují až po překročení koncentrace 0,15 promile alkoholu v krvi, nejsou vhodné pro použití v zemi, kde platí nulová hranice. Označení LO (low = nízký) garantuje jen to, že obsah hladiny alkoholu je nižší než 0,15," vysvětluje Tichý.

Jak dopadly?
Testem prošlo sedm alkoholtesterů, které stály od 1488 korun (Al 2500) do 3558 korun (Al 6000). Jejich ovládání je jednodušší než používání mobilního telefonu, povětšinou vystačí s jediným tlačítkem.

"Výsledky srovnatelné s profesionálním přístrojem vykazovaly jen dva dražší z testovaných alkoholtesterů," říká Jan Tichý. Nejlépe se s "nulou" vyrovnaly přístroje CA 2000 a Al 6000.

Konečné hodnocení, zohledňující také cenu, jednoduchost obsluhy, hygieničnost používání atd. dopadlo takto:

Pořadí

přístroj

1.

Al 2500

2.

CA 2000

3.

ALERT

4.

FIT

5.

Al 6000

6.

Al 5000

7.

CA 1000

Alkoholtester v mobilu
Mobilní telefon v ruce je sice další z tvrdě stíhaných prohřešků, novinku od LG ale řidiči uvítají. Nové "Včko", označené LP4100 v sobě má zabudovaný alkoholtester.

K tomu je potřeba připočítat ještě takzvané přístavné, které může být až 40 korun. Nechat se odvézt domů ve vlastním autě i s nějakým tím upitým pivem mohou hlavně obyvatelé velkých měst po celé republice. Telefonní čísla lze obvykle získat v barech a restauracích. VÍCE... 

Už můžu vyjet?
Nejistá chůze, sucho v krku... a cesta do práce před sebou. Jak zjistit, že mohu bezpečně a beztrestně usednout za volant? Jedna možnost je sednout s bolavou hlavou, hrnkem kávy, tužkou a kalkulačkou nad papír se vzorečky a účtenku a spočítat hladinu alkoholu v krvi.

Existují však mnohem komfortnější způsoby, jak alespoň přibližně určit čas, kdy vyrazit s čistou krví na silnici.

Nejdostupnější variantou je služba SMS PROMILE. Stačí poslat z mobilního telefonu textovou zprávu v ceně 20 korun s údaji o sobě a informacemi o uplynulém večírku a do minuty přijde odpověď, kdy bude hladina alkoholu opět nulová. Čtěte ZDE...

Pravidelní pijáci pak mohou do svého "koníčka" zainvestovat a pořídit si alkoholtester. Digitální měřáky, které změří hladinu alkoholu v dechu, už nepatří jen mezi policejní nádobíčko.

Přístroje velikosti mobilního telefonu je dnes možné koupit v běžných obchodech. Nejsou tak přesné jako profesionální testery, pro orientační měření ale poslouží dobře.

Pouze orientační měření
Jaký je vztah mezi alkoholem v krvi a stopami po alkoholu v dechu? Elektronický alkoholtester ukazuje hladinu alkoholu v ústech, ne v krvi. Pokud si člověk vypláchne ústa alkoholem a vyplivne jej, nebude mít po něm v krvi prakticky ani stopu.

Tresty za alkohol: pokuta, zabavené auto, oprátka
Česko má jako jedna z mála evropských zemí nejpřísnější - nulovou - toleranci k alkoholu za volantem. Stejně střízlivého řidiče vyžadují ještě zákony na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku, Chorvatsku a Estonsku.

Polský ministr spravedlnosti v polovině června oznámil, že připravuje změnu, podle které by bylo Možné řidičům za jízdu v opilosti zabavovat auta. VÍCE...

Britové inkasují až 7200 eur (213 000 Kč) za jedinou skleničku navíc nad povolený limit 0,8 promile, Francouzi jsou přece jen trochu tolerantnější, ale nejméně 750 eur (22 000 Kč) za překročení povolených 0,5 promile také není málo. ZDE...

Ještě dále jdou thajské soudy. Prvního zářÍ loňského roku odsoudil třiadvacetiletého řidiče, který po čtyřech lahvích alkoholu zabil autem čtyři lidi, k trestu smrti. ČTĚTE...

V tomto případě měřák určí jen koncentraci alkoholu v ústech. Proto se má test opakovat asi po deseti minutách. Aby se ukázalo, zda jde jen o alkohol v ústech, který rychle vyprchá, či o skutečné stopy v dechu, což vypovídá o jeho přítomnosti v krvi.

Je měření přesné?
V situaci, kdy v Česku řidič nesmí mít v krvi ani desetinu promile, hodně záleží na přesnosti měřicích přístrojů. Digitální, které používají policisté, mají drobnou odchylku.

"Ta tolerance je asi 0,2 promile - nahoru/dolů. Záleží i na tom, kdy naposledy před kontrolou policisté nechali přístroj přezkoušet,“ vysvětluje litoměřický státní zástupce Jan Poláček.
Přesnější je až rozbor krve u lékaře.

Protože se ale člověk do nemocnice dostane až s časovým odstupem, musí pak soudní znalec dopočítat hladinu alkoholu v době kontroly.

Pravděpodobnost nehody je při hladině alkoholu

* od 0,3 do 0,9 promile sedmkrát větší než u střízlivého řidiče,

* při hladině od 1,0 do 1,4 promile jedenatřicetkrát vyšší,
* při hladině alkoholu nad 1,5 promile stodvacetosmkrát větší.

Ve světě uhlídá pijany elektronika
Na řidiče, kteří jsou veřejným nebezpečím a nerozpakují se po pár sklenkách usednout za volant, zbrojí švédské automobilky SAAB a Volvo.

Zařízení, které opilému řidiči znemožní nastartovat vůz, mají podobu miniaturního zařízení zabudovaného do trochu většího klíčku k zapalování; řidič musí nejprve do klíčku fouknout, a jen když není pod vlivem alkoholu, auto se mu podaří nastartovat.

 Co způsobuje alkohol?

* poruchy zrakového vnímání,

* tzv. tunelové vidění,
* zhoršené vnímání barev,
* tendence nebezpečně riskovat,
* horší odhad vzdálenosti, 
* prodloužení reakčního času,
* nebezpečí spánku během řízení.

Přístroj Smart Start, povinně instalovaný do aut v americkém státu Nové Mexiko všem těm, které policie nachytala za volantem "pod vlivem", má tu výhodu, že nerozlišuje značku vozu.

Speciální zařízení o velikosti mobilního telefonu se propojí se startováním auta. Řidič zasune klíčky do skříňky zapalování a systém ho vyzve aby fouknul do trubičky alkoholmetru.

Přístroj pak vyhodnotí, jestli hladina alkoholu nepřesahuje zákonnou normu a podle toho rozhodne, zda řidiče nechá nastartovat. Konstruktéři mysleli i na ty, kteří by chtěli systém ošálit tím, že nechají namísto sebe foukat někoho jiného. Smart Start v nepravidelných intervalech vyzývá řidiče k opakování dechové zkoušky i během jízdy.

Pokud systém zjistí, že dech řidiče není "v normě", vyzve jej elektronický hlas k okamžitému zastavení. Když nestřízlivý řidič neuposlechne, spustí se alarm a všechny směrovky začnou blikat.

Jak rychle se odbourává alkohol v těle?

Rychlost odbourávání alkoholu v těle uvádějí odborné prameny v rozmezí 0,085 g (ženy) až 0,1 gramu (muži) alkoholu na 1 kg tělesné hmotnosti za 1 hodinu.

Obsah alkoholu v jednotlivých nápojích se značně liší. Například v 1 litru 12° piva je cca 30,8 g alkoholu, v litru vína může být od 79,5 g až do 111 g alkoholu. Lihoviny mívají nad 300 g alkoholu v jednom litru.

Příklady:

* po vypití jednoho piva (0,5 l) můžeme za volant za 2,5 hodiny,
* totéž platí pro dvě deci bílého vína nebo sklenku lihoviny,
* u červeného vína počítáme raději 3 hodiny na dvě deci,
* po 5 pivech (2,5 litru) bychom mohli řídit za cca 12 hodin,
* kombinace např. 5 piv a 5 "panáků“ představuje, že za volant nemůžeme zhruba 24 hodin,
* po vypití 1 litru bílého vína je odpočinkový čas rovněž 24 hodin,
* po vypití 1 litru červeného vína bychom neměli řídit téměř 30 hodin.

Výše uvedené platí pro zdravého muže středního věku o hmotnosti cca 80 kg. Muži o nižší hmotnosti, ženy, děti, mládež, lidé vyššího věku, ti, kdo trpí některými nemocemi nebo jsou léčeni určitými léky, odbourávají alkohol pomaleji.

Výpočet hladiny alkoholu v krvi:

hladina alkoholu v krvi [g/kg = ‰] =množství nápoje [dl] × obj. procenta alkoholu [%] × (muži 1,1; ženy 1,3) / tělesná hmotnost [kg] – uplynulá doba [hod] × 0,2

Tento výpočet je možno provést do 15 hod. po požití alkoholu, po 10 hod je však výsledek spíše orientační.

Autoři: ,




Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.