Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude pršet, slibují meteorologové. Pozor na aquaplaning, zpomalte

  16:30aktualizováno  16:30
BESIP varuje před vydatným deštěm, který slibují meteorologové na nadcházející víkend. „Ve velmi prudkém dešti i na dálnici je leckdy bezpečná rychlost mezi 60 až 80 km/h. Navíc je potřeba počítat s tím, že ve vodní tříšti snadno přehlédneme auto před sebou,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Teploty mají klesnout až o 10 °C a předpověď varuje před velmi vydatným deštěm například v oblasti Šumavy a Českého lesa. Pršet pak má v průběhu víkendu na území celé České republiky.

„Řidiči zvyklí na letní počasí a vysoké teploty se tak budou muset vyrovnat se změnami tlaku, což má vliv na jejich psychiku,“ varuje šéf BESIPu Martin Farář.

„Se změnou počasí, stejně jakou s každou změnou, se musí člověk vyrovnat. Zatímco počasí se může změnit během okamžiku, lidská psychika se musí přizpůsobit postupně. Při prudkých změnách se dostáváme do stresu, aniž si to uvědomujeme. Mozek i tělo se vyrovnávají se změnami, a méně se tak soustředíme na potřebnou činnost. Může to být jen okamžik, kdy ztratíme soustředění, a tragédie je na světě,“ popisuje.

Fotogalerie

Vydatné deště, před kterými meteorologové varují, zvyšují riziko takzvaného aquaplaningu. Při prudkém příchodu deště se řidič dostane do situace, kdy vjede do přívalů vody a během okamžiku ztrácí orientaci. V takovém případě pomůže jediné, a to bezpečně, ale razantně zpomalit. „Nejbezpečnější je sundat nohu z plynu, vyšlápnout spojku, protože nevíme, kolik vody je před námi na silnici, a případně opatrně přibrzďovat. Důležité je se neleknout a nezačít zmatkovat. Prudké panické brzdění není dobré řešení,“ radí Martin Farář.

Čím vyšší je vrstva vody na silnici, tím vyšší je riziko aquaplaningu. Po najetí na vrstvu vody ztrácí pneumatika kontakt s vozovkou a auto se stává neřiditelné (více o aquaplaningu čtěte zde).

Základními předpoklady pro vznik aquaplaningu jsou množství vody, rychlost a výše dezénu a stav pneumatik. „Pojedou-li dva řidiči ve stejných autech za deště za stejných podmínek, pak ten, který bude mít na autě sjeté pneumatiky, ztratí kontrolu nad autem v rychlosti třeba už 70 km/h, zatímco ten, který bude mít nové pneumatiky, bude moci jet až 100 km/h,“ varuje Martin Farář a radí: „Pokud je před námi kaluž, nebo vrstva vody tekoucí přes silnici, pak už dopředu sundáme nohu z plynu, sešlápneme spojku a pevně držíme volant. Auto se zklidní, kola se odvalují nezávisle na sobě a máme větší šanci, že vodou projedeme.“

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým...

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým gumám silnice dotýká z pouhých 16 procent.

Pneumatika do mokra pro formuli 1 odvede až 65 litrů vody za sekundu. Za 5 sekund byste tedy jejich prostřednictvím naplnili celou vanu (více čtěte zde). Takové pneumatiky ovšem na běžných autech nemáme.

„Řidiči aut vybavených denním svícením by měli mít na paměti, že by v dešti i ve dne měli zapnout potkávací světla, protože jinak dozadu nesvítí,“ připomíná Farář.

Autor:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.