Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radar naměřil řidičům na D1 přes 250 km/h

  11:35aktualizováno  11:35
Dálnice z Prahy do Brna představuje pro každého pátého řidiče závodní dráhu, na níž není nutné dodržovat zákonem předepsanou rychlost. Někteří ze závodníků tu svůj vůz rozjedou i na víc než 250 kilometrů v hodině. Policisté říkají, že řidiče zpomalí až bodový systém.
Z Prahy do Brna do hodiny? Dvěstěpadesátkou žádný problém... Ilustrační foto.

Z Prahy do Brna do hodiny? Dvěstěpadesátkou žádný problém... Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Silničáři změřili rychlost statisíců aut na dálnicích. Výsledek? Dvacet procent řidičů jezdí rychleji, než smí.

Je to nepříliš dlouhý úsek, který zakončuje zatáčka. Nevypadá nebezpečně, a snad i proto tu řidiči jezdí rychleji, než povoluje zákon. Každý pátý tu šlápne na plynový pedál víc, než by měl. Někteří tu jedou dokonce přes 250 kilometrů v hodině.

O jakém místě je řeč? O úseku dálnice z Prahy do Brna, na kterém má Ředitelství silnic a dálnic přístroj na sledování projíždějících aut.

V dubnu tu měřilo v jednom směru deset dní. Místem projelo kolem 190 tisíc aut a téměř 37 tisíc řidičů jelo víc než stotřicítkou. Přístroj však neumožňuje auta, která porušila předpisy, dohledat.

"Schválně jsem se jel na to místo podívat. Nezdá se to, ale ta zatáčka je nebezpečná. Nedovedu si představit, jak ji mohou zvládnout ti, kteří jedou rychleji, než smějí," konstatuje Jan Hoření, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Přesné místo, kde měření probíhalo, nechce prozradit. Silničáři se tu chystají v budoucnu znovu měřit a bojí se, že by se řidiči na úsek upozorňovali.

Co naměřily radary

Dálnice Praha - Brno

* projelo 190 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 36 761 aut
* 130 - 150 km/h 25 244
* 105 - 210 km/h 11 480
* víc než 210 km/h 37
* víc než 250 km/h 2

Obchvat Olomouce (rychlostní silnice R35)

* projelo 116 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 440 aut
* 130 - 150 km/h 15 070
* 150 - 210 km/h 2360
* víc než 210 km/h 10

Dálnice Brno - Bratislava (D2)

* projelo 122 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 032
* 130 - 150 km/h 13 97
* 150 - 210 km/h 3918
* víc než 210 km/h 17
Poznámka: Údaje jsou za duben 2005, vždy za 10 dní. Měření bylo provedeno v jednom místě a v jednom jízdním směru.
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Policisté: Řidiče zpomalí až bodový systém
Měření sice proběhlo už v dubnu, ale zatím nebylo zveřejněno. Kromě dálnice z Prahy do Brna se uskutečnilo i na dálnici z Brna na slovenské hranice a také na obchvatu Olomouce. Také tady pro část řidičů dopravní předpisy neplatí, rychlost tu porušil každý sedmý.

Proč řidiči tak často jezdí na dálnicích rychleji, než se smí? Policisté pro to mají jednoduché vysvětlení - "závodníci" se podle nich nebojí sankcí, které povoluje současný zákon. Podle něj může ten, kdo překročí mimo obec povolenou rychlost o víc než 50 kilometrů v hodině, dostat na místě pokutu maximálně do tří tisíc korun. U menšího prohřešku mu hrozí pokuta ještě o tisícovku menší.

"Stavět na dálnici auta, která se řítí třeba dvoustovkou, je téměř nemožné, v takové chvíli jde o život. Snažíme se řidiče v takové chvíli alespoň vyfotit a fotku poslat k vyřešení na příslušný obecní úřad," řekl šéf dálničního oddělení Bernartice Vladimír Doležal.

"Takových případů ale moc není, u nás jich je tak stovka do měsíce. Jediné, co řidiče donutí zpomalit, je zavedení bodového systému. Tam konečně nepůjde jen o peníze, ale o vlastní řidičské doklady," dodal.

Kampaň o novinkách
Od zavedení bodového systému, který začne platit příští rok v červenci, si hodně slibuje i ministerstvo dopravy.

Už nyní chystá mohutnou kampaň, která řidiče na novinky na silnicích upozorní. Řidiči se z ní například dozvědí, že o řidičský průkaz přijdou na jeden rok po nasbírání dvanácti trestných bodů. Od července příštího roku se navíc výrazně zvýší i pokuty za dopravní přestupky. S kampaní počítá i dokument, o kterém včera jednala vláda.

Čtěte: Nejnebezpečnější silnice vedou na Teplice a Hradec Králové

Dálnice, doprava

Ze dvou desítek hodnocených úseků v průzkumu Ředitelství silnic a dálnic ČR byl jako nejnebezpečnější označen úsek silnice Lovosice – Teplice, která je v současnosti alternativou úseku dálnice D8 ...VÍCE
"Čekáme, že to bude představovat zlom v nepříliš dobré situaci, která na českých silnicích stále panuje," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
"Je to naše hlavní zbraň v boji o snížení počtu mrtvých při dopravních nehodách," dodala.

Údaje ze zahraničí dávají policistům a lidem z ministerstva za pravdu. V Itálii platí bodový systém od roku 2003, hned za prvních šest měsíců stejného roku zde klesl o osmnáct procent počet lidí, kteří přišli o život při dopravních nehodách.

I v Česku se situace v tomto ohledu pomalu zlepšuje. Letos za prvních devět měsíců zahynulo při nehodách 794 lidí, což je nejméně od roku 1990.

Ministerstvo dopravy na příští rok chystá i další kampaně. Chce se v nich zaměřit kromě jiného na používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.

VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU NAJDETE ZDE

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.