Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motodetektivka: v Brně vystavují stroj, na kterém závodil tajemný fantom

  11:38aktualizováno  11:38
Z plakátu na letošní Motosalon sice kouká Pepa Sršeň s duem Pavel Liška a Jan Révai, skutečnou celebritou je však motorka se sajdkárou, na které trojice sedí. Ikonický meziválečný stroj Rudge Ulster má totiž československou historii a vypadá přesně jako před osmdesáti lety, kdy závodil na našich okruzích.

Motocykl objevil ve sbírce motocyklového závodníka Jana Horáka na sklonku devadesátých let v inzerci brněnský vydavatel veteránistického časopisu a pořadatel veteránských závodů Karel Kupka. Na první pohled nevypadal nijak výjimečně.

„Byl takový trošku divný, řídítka z zündappa, divné trubky kolem blatníků, řadicí automat z jawa a tím pádem brzda i řazení na pravou nohu,“ vzpomíná Kupka na první dojmy z nového stroje. Rudge, které se v Česku familiárně přezdívá „ručka“, ale Karel Kupka chtěl. A proto motorku koupil.

O názvu rozhodl neúspěch na Tourist Trophy

Až poté společně se známými zjistil, že namísto civilního stroje si domů přivezl netovární závodní motorku. A že je její historie svázaná s meziválečnými československými závody.

Fotogalerie

Motocykly Rudge Ulster „Grand Prix Model“ byly představeny na největší motocyklové výstavě své doby v londýnské Olympii v prosinci 1928. Továrny rády nazývaly své nejlepší modely podle dosažených úspěchů, velmi často se tak pochopitelně vyskytovaly názvy Tourist Trophy Replica odkazující k výsledkům na legendárním Manu. Značka Rudge nebyla výjimkou.

Jenže zrovna ten rok Rudge na Manu štěstí nepobrala, Graham Walker ze závodu odstoupil kvůli poruše mazání v posledním kole. Reputaci si naopak napravil v severoirském Ulsteru, kde v posledním kole poprvé v historii překonal průměrnou rychlost 130 kilometrů v hodině. Slavný přírodní okruh, o kterém se říká, že je ještě rychlejší než Man, tak dal vrcholnému modelu značky netradiční jméno.

„Ručka“ z plakátu Motosalonu je právě jedním z modelů Grand Prix. Ty jsou vlastně replikou závodního stroje pro soukromé závodníky. Motocykl měl oproti civilní verzi plno rozdílů - ostřejší vačku, zvýšenou kompresi, olejovou nádrž pod sedlem, přední kolo 21” a zadní 20”, vyztužený karter žebry a na výstupu dvě kuličková ložiska. Na přání se dala objednat závodní převodovka s „dlouhou“ jedničkou.

Nejdřív na závody, pak k zákazníkovi

Exemplář Karla Kupky se nakonec podařilo identifikovat díky sběrateli motocyklů Rudge Josefu Novákovi z Neratovic. Ten měl doma knihu dovozů Rudge do Československa a v ní našel, že model Ulster s odpovídajícím číslem motoru byl prodán 25. července 1929 jistému panu Klečkovi přes obchodníka Hüttnera. Podle knihy byl motocykl prodán se sidecarem, ten ale samozřejmě u zachráněné motorky nebyl.

Pátrání po historii motorky pokračovalo. V archivu motoristického publicisty Jana Králíka se podařilo vypátrat fotografii ze závodu Zbraslav-Jíloviště z dubna 1929. Motocykl ještě neměl značku, jen papírové převozní číslo N 186, které mělo přiděleno generální zastoupení značky v Praze. Naráz bylo jasno. Motocykl tehdy zkrátka nejdřív „ozávodili“ a pak jej v červenci prodali běžnému zákazníkovi.

1929 Rudge-Boxhorn

1929 Rudge-Boxhorn

Záhada závodníka Boxhorna

Záhadou naopak zůstává, kdo s motorkou závodil. V dohledaných startovních listinách je totiž uvedeno jméno E. Boxhorn. Postupně se podařilo zjistit, že závodník s tímto jménem startoval na Ecce Homo, jméno figuruje i v tabulkách Mělnického okruhu. To vše v letech 1928 – 1929. Pak se po něm slehla zem. Nebo minimálně po jeho jméně. Podle odborníků je totiž pravděpodobné, že ve skutečnosti šlo o pseudonym. Kdo se za ním skrýval, není dodnes jasné.

Rudge Ulster Karla Kupky prošel kvalitní renovací a majitel s ním dodnes jezdí po veteránských akcích po celé Evropě. K dokonalosti mu ale přece jen něco chybělo - ona „sajda“, kterou motocykl při prodeji v roce 1929 měl. Jenže kde ji vzít?

Sidecar dostal dobovou patinu

V roce 2014 vyrazil Karel Kupka právě na slavnou Tourist Trophy na ostrov Man. A po cestě navštívil sběratele motocyklů Rudge, který torzo sajdkáry odpovídající modelu prodávanému na konci 20. let měl. V Česku pak „sajda“ prošla kompletní renovací do dobového designu. Ve Slaném v karosárně Carrosserie Vyskočil vyrobili repliku původní „loďky“, které dali nádhernou patinu. Díky ní sidecar vypadá, jako by jej po osmdesáti letech jen někdo vytáhl z kůlny a oprášil.

Rudge Ulster Grand Prix je vystavený i na veletrhu Motosalon v pavilonu F na stánku závodu Brno Revival Mezi pavilony, který se na brněnském výstavišti pojede na konci června.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Kousavá jawa slaví padesátku v Brně, kde na ní Franta Štastný jel nejlíp

František Šťastný

Před padesáti roky v Brně František Štastný zajel svůj nejlepší domácí výsledek v mistrovství světa. Na motorce, které...

Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

Čechie

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí Tesla vizionáře Elona...

Najdete na iDNES.cz