Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motodetektivka: v Brně vystavují stroj, na kterém závodil tajemný fantom

  11:38aktualizováno  11:38
Z plakátu na letošní Motosalon sice kouká Pepa Sršeň s duem Pavel Liška a Jan Révai, skutečnou celebritou je však motorka se sajdkárou, na které trojice sedí. Ikonický meziválečný stroj Rudge Ulster má totiž československou historii a vypadá přesně jako před osmdesáti lety, kdy závodil na našich okruzích.

Motocykl objevil ve sbírce motocyklového závodníka Jana Horáka na sklonku devadesátých let v inzerci brněnský vydavatel veteránistického časopisu a pořadatel veteránských závodů Karel Kupka. Na první pohled nevypadal nijak výjimečně.

„Byl takový trošku divný, řídítka z zündappa, divné trubky kolem blatníků, řadicí automat z jawa a tím pádem brzda i řazení na pravou nohu,“ vzpomíná Kupka na první dojmy z nového stroje. Rudge, které se v Česku familiárně přezdívá „ručka“, ale Karel Kupka chtěl. A proto motorku koupil.

O názvu rozhodl neúspěch na Tourist Trophy

Až poté společně se známými zjistil, že namísto civilního stroje si domů přivezl netovární závodní motorku. A že je její historie svázaná s meziválečnými československými závody.

Fotogalerie

Motocykly Rudge Ulster „Grand Prix Model“ byly představeny na největší motocyklové výstavě své doby v londýnské Olympii v prosinci 1928. Továrny rády nazývaly své nejlepší modely podle dosažených úspěchů, velmi často se tak pochopitelně vyskytovaly názvy Tourist Trophy Replica odkazující k výsledkům na legendárním Manu. Značka Rudge nebyla výjimkou.

Jenže zrovna ten rok Rudge na Manu štěstí nepobrala, Graham Walker ze závodu odstoupil kvůli poruše mazání v posledním kole. Reputaci si naopak napravil v severoirském Ulsteru, kde v posledním kole poprvé v historii překonal průměrnou rychlost 130 kilometrů v hodině. Slavný přírodní okruh, o kterém se říká, že je ještě rychlejší než Man, tak dal vrcholnému modelu značky netradiční jméno.

„Ručka“ z plakátu Motosalonu je právě jedním z modelů Grand Prix. Ty jsou vlastně replikou závodního stroje pro soukromé závodníky. Motocykl měl oproti civilní verzi plno rozdílů - ostřejší vačku, zvýšenou kompresi, olejovou nádrž pod sedlem, přední kolo 21” a zadní 20”, vyztužený karter žebry a na výstupu dvě kuličková ložiska. Na přání se dala objednat závodní převodovka s „dlouhou“ jedničkou.

Nejdřív na závody, pak k zákazníkovi

Exemplář Karla Kupky se nakonec podařilo identifikovat díky sběrateli motocyklů Rudge Josefu Novákovi z Neratovic. Ten měl doma knihu dovozů Rudge do Československa a v ní našel, že model Ulster s odpovídajícím číslem motoru byl prodán 25. července 1929 jistému panu Klečkovi přes obchodníka Hüttnera. Podle knihy byl motocykl prodán se sidecarem, ten ale samozřejmě u zachráněné motorky nebyl.

Pátrání po historii motorky pokračovalo. V archivu motoristického publicisty Jana Králíka se podařilo vypátrat fotografii ze závodu Zbraslav-Jíloviště z dubna 1929. Motocykl ještě neměl značku, jen papírové převozní číslo N 186, které mělo přiděleno generální zastoupení značky v Praze. Naráz bylo jasno. Motocykl tehdy zkrátka nejdřív „ozávodili“ a pak jej v červenci prodali běžnému zákazníkovi.

1929 Rudge-Boxhorn

1929 Rudge-Boxhorn

Záhada závodníka Boxhorna

Záhadou naopak zůstává, kdo s motorkou závodil. V dohledaných startovních listinách je totiž uvedeno jméno E. Boxhorn. Postupně se podařilo zjistit, že závodník s tímto jménem startoval na Ecce Homo, jméno figuruje i v tabulkách Mělnického okruhu. To vše v letech 1928 – 1929. Pak se po něm slehla zem. Nebo minimálně po jeho jméně. Podle odborníků je totiž pravděpodobné, že ve skutečnosti šlo o pseudonym. Kdo se za ním skrýval, není dodnes jasné.

Rudge Ulster Karla Kupky prošel kvalitní renovací a majitel s ním dodnes jezdí po veteránských akcích po celé Evropě. K dokonalosti mu ale přece jen něco chybělo - ona „sajda“, kterou motocykl při prodeji v roce 1929 měl. Jenže kde ji vzít?

Sidecar dostal dobovou patinu

V roce 2014 vyrazil Karel Kupka právě na slavnou Tourist Trophy na ostrov Man. A po cestě navštívil sběratele motocyklů Rudge, který torzo sajdkáry odpovídající modelu prodávanému na konci 20. let měl. V Česku pak „sajda“ prošla kompletní renovací do dobového designu. Ve Slaném v karosárně Carrosserie Vyskočil vyrobili repliku původní „loďky“, které dali nádhernou patinu. Díky ní sidecar vypadá, jako by jej po osmdesáti letech jen někdo vytáhl z kůlny a oprášil.

Rudge Ulster Grand Prix je vystavený i na veletrhu Motosalon v pavilonu F na stánku závodu Brno Revival Mezi pavilony, který se na brněnském výstavišti pojede na konci června.

Autoři:



Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Nové GS naučí řádit v terénu i začátečníka. První jízda s novým BMW

Test motorky BMW F 850 GS

To zvládneš. Stoupni si na stupačky, zařaď dvojku a hraj si se spojkou. Když přidáš plyn, buď lehce v předklonu. Na...

Italská radost i starost. Aprilia nemá soupeřku a má krásný zadek

Aprilia Dorsoduro 900

Podobně jako třeba Subaru Impreza mezi auty má tato Italka jen málo přímých konkurentů mezi motorkami. Dorsoduro je...

Čech s nejlepší prací na světě: elektrický harley nám přiláká zákazníky

Managing Director Harley Davidson Strategic Growth Markets v regionu EMEA ...

Martin Heřmanský je mezi českými harleyáři uznávaný frajer. Dnes je jedním z devíti regionálních ředitelů této...

Najdete na iDNES.cz