Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K italskému moři vyrazte na letních gumách. Ušetříte palivo i nervy

aktualizováno  12:35
U českých řidičů není neobvyklé dojíždění zimních pneumatik v létě. V Itálii z toho ale mohou být opletačky. V extrémním případě hrozí pokuta přes 45 tisíc korun a zabavení dokladů.

Zimní pneumatika má více drážek a především jiné složení směsi použité na výrobu

Výzkum pneumatikářské společnosti Bridgestone letos ukázal, že zrovna v Itálii téměř 10 % řidičů zůstává na zimních pneumatikách po celé léto, v Dánsku je tento ukazatel 18 %. Odhaduje se, že v Česku je to více než pětina motoristů (více čtěte zde).

Při cestě k Jadranu do velmi oblíbené Itálie může na české řidiče kvůli tomu číhat nečekaná patálie. I přesto, že máme Itálii zafixovanou hlavně jako destinaci, kde sníh vidí jednou za desetiletí, jsou tam v zimních měsících povinné příslušné gumy (nahradit je ovšem mohou řetězy připravené v kufru auta). Povinnost používat se liší region od regionu, zimáky jsou ovšem předepsané i v nejjižnější Kalábrii.

Rychlostní index

Rychlostní index je součástí označení pneumatiky. Ten udává udává, do jaké rychlosti je plášť použitelný. Kód z jednoho až dvou písmen označuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí. Rozpětí rychlostí je od 5 (index A1) až přes 300 km/h (ZR), nejčastěji používané jsou indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) a V (240 km/h).

Nejzazší termín, do kterého mohou regiony stanovit povinnost zimních gum je 15. květen, s podzimem to pak může být nejdříve 15. listopad. Ministerská vyhláška číslo 1049 sice neříká, že pak už musí jezdit všichni na letních gumách. Ale jasně uvádí, že pneumatika musí v létě splňovat minimálně rychlostní index, který je uvedený v technickém průkazu. Platí to nejen pro zimní gumy, ale také pro ty celoroční, které mají na bočnicích označení M+S (Mud+Snow).

Server Zipnews uvádí, že vyhláška v Itálii povoluje jezdit na pneumatikách s rychlostním indexem o jeden stupeň nižším, ovšem jen v zimním období. Gumy s vyšším rychlostním indexem auto namontovány mít může.

Pokuta za letní jízdu na pneumatikách s nižším rychlostním indexem, než je předepsáno, je v Itálii v rozmezí 420 až 1 682 eur (přes 45 tisíc korun) a následovat může i zabavení technického průkazu.

„Samozřejmě pokuta nepředstavuje jediné náklady navíc. Pokud v zahraničí přijdete o technický průkaz, musíte si zajistit odtah do nejbližšího pneuservisu. Tam si koupit letní pneumatiky a nechat si je přezout. Pak si zajistit odvoz na policejní stanici pro technický průkaz, dostat se zpátky a teprve po tomto procesu můžete pokračovat v cestě,“ vypočítává kompletní následky Vojtěch Schwangmaier, majitel e-shopu Pneumatiky.cz.

V Česku platí to samé, v zimních měsících můžete mít auto obuté pneumatiky s o stupeň nižším rychlostním indexem. Kdysi se lepila na přístrojovou desku samolepka s upozorněním na limit maximální rychlosti. Moderní vozy mají tuto funkci přímo zabudovanou. Při montáži takových pneumatik se limit nastaví do palubního počítače vozu, při jeho překročení se pak na přístrojovce objeví varovné hlášení.

Předejděte dohadům

Velký technický průkaz, kde je specifikace pneumatik k vozu zaznamenaná, s sebou do Itálie samozřejmě nevozte. V dokladech k vozu je třeba mít „malý techničák“. A tam je zaznamenaná nejvyšší rychlost vozidla. Zároveň také platí, že rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla. Rychlostní index obutí tedy není v dokladech od vozu, které musíte mít u sebe, přímo uvedený, odvodit se ale dá.

Policie v dovolenkových destinacích podle autoklubu ÚAMK bude mít letos spadeno kromě dodržování předpisů také na technický stav vozu. Zimní gumy se poznají na první pohled. Dohadovat se pak při silniční kontrole nad zimním obutím s italským policistou (kdo ví, zda bude mluvit jinak než italsky) rozhodně není ideální způsob trávení dovolené.

„Italové nás v tomto ohledu trochu předehnali. U nás jsou řidiči v létě omezeni pouze minimální hloubkou dezénu, která musí být alespoň 1,6 mm (v Itálii je limit stejný - pozn. red). A pak je jedno, zda se jedná o zimní, nebo letní pneumatiku, jakkoliv se bezpečnost zimních gum v létě se dramaticky snižuje,“ dodává Schwangmaier.

Italská média varují, že při použití nepovolených pneumatik bude problém také s plněním pojišťovny. „V Česku se taková situace zatím vždy posuzuje individuálně. Řeší se vliv brzdné dráhy, přilnavost a průběh škodní události s odkazem na obecné povinnosti pojištěného,“ vysvětluje marketingový ředitel ePojištění David Holý.

Zimní guma nebrzdí a žere

Už při teplotách nad 15 °C jsou rozdíly mezi letním a zimním obutím velmi výrazné. Zatímco na suchém povrchu zastaví auto na letních pneumatikách během 36 metrů, na zimním obutí trvá brždění 41 metrů. Na mokrém asfaltu je rozdíl dokonce 6 metrů (51 m proti 57 m) v neprospěch zimních. To znamená, že dvakrát přejedete přechod pro chodce, než zastavíte.

„Na mokru a při teplotě cca 30 °C má vozidlo vybavené dobrými letními pneumatikami brzdnou dráhu až o 30 % kratší než vozidlo vybavené zimními pneumatikami. V některých podmínkách může rozdíl v brzdné dráze odpovídat dvojnásobku délky vozu,“ uvádí Bridgestone.

„Zimní pneumatiky zůstávají díky svým speciálním směsím a dezénům v chladných podmínkách měkké a poddajné. Za nízkých teplot tak poskytují trakci a přilnavost na suchém, mokrém a zledovatělém povrchu. Avšak s rostoucí teplotou zimní pneumatiky tuto výhodu ztrácejí, jejich přilnavost klesá a dezén se začíná opotřebovávat rychleji,“ uvádí výrobce pneumatik. Letní pneumatiky totiž používají tvrdší směs, která se nestane příliš měkkou a přilnavou na rozpáleném povrchu silnice.

„I když stále někteří řidiči doufají v opak, jízda na zimních pneu v létě není bezpečná. Měkčí směs automaticky neznamená lepší přilnavost. Naopak, teplem příliš změklé zimní pneumatiky, jsou náchylnější k defektům a mnohem rychleji se opotřebí,“ dodává Vojtěch Schwangmaier. Zimní pneumatiky také zvýší spotřebu (více čtěte zde).

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...