Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S papežem se jezdí maximálně osmdesátkou

aktualizováno 
Ovládat Mercedes ML 430 není jen tak. Zvlášť když vám za zády sedí jeden z nejstřeženějších lidí planety, papež Benedikt XVI. a zpoza třícentimetrového neprůstřelného skla žehná poutníkům.

Řidiče a zároveň ochranku mu v Česku dělá Jan Zachrdla. Na brněnském letišti, kde se koná bohoslužba pro 120 tisíc lidí, řídí speciální papamobil.

"Ani nevím, jak jsem se k tomu dostal, nominovali mě nadřízení," usmívá se třiatřicetiletý řidič ochránce. Že bude řídit papežovo speciálně upravené auto, se dozvěděl teprve před čtrnácti dny. "To víte, že mě to potěšilo, je to pro mě pocta. Řekl bych, že vrchol práce," říká. Řízení auta si trénoval několik dní.

"S autem jsem se musel seznámit, je to úplně něco jiného než běžný vůz. Atypicky se ovládá, je totiž mnohem těžší, protože je opancéřovaný, a také je vysoký, takže má jinde těžiště," popisuje nové zkušenosti policista.

auta pro papeže

První papamobil byl polský náklaďák - čtěte ZDE

Papamobil má podle něho také omezenou maximální rychlost. "Je to osmdesát kilometrů v hodině. Je to konstruované na pomalou jízdu, které se řidič musí přizpůsobit," usmívá se.

Jak přesně však jeho trénink za volantem na jízdu s Benediktem XVI. vypadal, Zachrdla prozradit nesmí. "Nemůžu to popsat, ale nácvik dělám ve večerních hodinách za menšího provozu," říká. Stejně tak nesmí říct, jaké bezpečnostní prvky kromě opancéřování a neprůstřelných skel mercedes má. "Tyhle věci se nedají zveřejnit, rozhodně to ale není normální mercedes," podotýká tajemně.

Papamobil

Chránil Sarkozyho i Bushovou

Zachrdla pracuje na odboru dopravy policejního útvaru pro ochranu ústavních činitelů. "Nejsme ale jen řidiči, naší prací je i ochrana, takže u sebe máme zbraň a prošli jsme všemi výcviky," vykládá. I před návštěvou papeže s kolegy nacvičovali.

"Ale to děláme pravidelně. Například jak se chovat při řízení, a pak, co dělat, když vystoupíme a fungujeme jako ochranka. Musíme umět střílet, nebo třeba sebeobranu," líčí. V minulosti už takto chránil například francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho nebo manželku exprezidenta Spojených států Lauru Bushovou.

Jen hlavu České republiky Václava Klause nevezl, jeho ochranka totiž spadá pro samostatný útvar. "Kvůli papežovi jsem si nemusel dělat žádnou další prověrku, máme všichni standardní prověrky na určitý stupeň utajení," popisuje policista.

Z papeže Benedikta XVI. Zachrdla nervózní není. "Ale musím být v maximální psychické pohodě a soustředění," říká.

U otázky, zda je věřící, Jan Zachrdla vteřinu zaváhá a nakonec přiznává: "Nejsem. Z tohoto pohledu je pro mě papež normální významná chráněná osoba," říká.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.