Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab 9-3 BioPower: lihové opojení

aktualizováno 
Možná se to nezdá, ale tenhle na pohled docela velký a důstojný sedan není volba rozumu, ale hlavně emocí a pocitů. Těžko říct, kde se to v chladných seveřanech bere, ale tohle švédské auto vás chytne za srdce. Pokud vás ale zajímá jen počet kombinací výbav a litrů objemu kufru, jděte jinam. Saab 9-3 má možná nemladou techniku, ale je mu to fuk...

Zaslouží pozornost už proto, že stojí u nové kapitoly v historii legendární automobilky. Saab totiž brzy dostane nového majitele - čtěte Značka Saab teď patří výrobci nejrychlejších aut.

Druhý primát je čistě český. Saab 9-3 má v občance za jménem připsáno BioPower, což znamená, že je jedním z mála aut na našem trhu, které může jezdit na biolíh. Ten od předminulého týdne seženete v Mladé Boleslavi pod označení E85 a přidávat se budou další čerpačky. Přečtěte si o novém palivu na českém trhu ZDE

Saab 9-3 BioPower

"Furt v lihu"

Líh pijí i škodovky

Dvě škodovky na E85 jezdí od předminulého týdne na Mladoboleslavsku. Jednu má k dispozici nemocnice v Mladé Boleslavi, druhou Správa a údržba silnic Mnichovo Hradiště.

"Jde o směs, která se skládá z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Proti benzinu výrazně snižuje emise výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba," uvedl Oldřich Reinbergr, ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD, která palivo jako první v České republice vyrábí.

Bioetanol E85 lze čerpat na první stanici ve Středočeském kraji – na KM Prona v Mladé Boleslavi. Během měsíce by měly přibýt v kraji další čtyři stojany.

Cena E85 byla stanovena na 25 korun. Do budoucna by však měl výrazně zlevnit díky chystanému zákonu, který by biosložky v palivu osvobodil od spotřební daně.

BioPower v dokladech znamená, že saabu chutná palivo na bázi lihu. Správně se to jmenuje E85, což je koktejl, ve kterém je 15 % benzinu a zbytek je líh.

Přeplňovaný dvoulitr má 200 koní, když jim ho dáte pít. Pokud je ošidíte obyčejným benzinem, je stádo o pětadvacet hlav řidší. Že jste motoru dali pít, co mu chutná, poznáte hlavně na jeho pružnosti, na E85 dává totiž motor místo 265 rovných 300 krouticích newtonmetrů.

Lepší výkony jsou vykoupeny o něco vyšší spotřebou. Průměrně pije 12 litrů biolihu, naturalu mu stačí asi o dva litry míň. E85 je ale zase o nějakou korunu levnější.

Tahoun

Závodivému řidiči rozdováděnému z lihového opojení budou možná při přechodu na benzin koně subjektivně chybět, motoru je ale u benzinky jedno, co nalijete do nádrže.

Že jezdíte s BioPowerem ale neznamená, že je akční rádius omezen na okolí "lihové" benzinky. Do nádrže lijete to, co vám zrovna přijde pod ruku. Motor si to přebere a dokáže spalovat jakýkoli koktejl benzinu a E85. Do jedné nádrže lijete obojí a o víc se nestaráte.

Pravověrným saabistům ale možná bude chybět forsáž tlačící je do sedačky, když se probudí turbodmychadlo a motor začne táhnout jak splašený.

Koně našeho biosaabu měli mnohem vybranější chování, když bylo turbodmychadlo v činnosti, což prozrazoval hlavně manometr v kapličce pod volantem. Jinak byl turboefekt dokonale potlačený. Motor má ohromující lineární gradaci výkonu a nejlíp je ručce otáčkoměru kolem čtyř až pěti tisíc otáček.  

Saaba poznáte i poslepu

Saab je značka opředená legendami. (Jedna z nich třeba vypráví, že prapůvod automobilky sahá do poválečného Československa, do konstrukčních kanceláří Jawy.) Saab je prostě pojem. A to i přesto, že pod taktovkou předchozího majitele - amerického mamuta GM - spíše skomíral.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých
automobilů značky Saab 
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Saabisté jsou mezi ostatním řidičským lidem tak trochu za exoty, už jen proto, že se dodnes zdraví. Nevídané v době, kdy vám jde o život i při jízdě městem do práce.

Saaba si jednoduše s jiným autem nespletete. Někomu se líbí, druhému ne. Nikdo mu ale neupře nadčasový design, který má daleko k usedlosti.

Saab 9-3 BioPower

Řidič především

Trochu jinak než ve zbytku autosvěta je to i uvnitř. Třeba spínací skříňka je mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Na tom si saabisté zakládají. Další libůstkou je takzvaný "noční panel" - zmáčkněte čudlík a vyjma rychloměru ostatní budíky usnou, zhasne se všechno podsvícení a nic vás netahá za oči při nočních vyjížďkách.

Plasty na pracovišti řidiče rozhodně nejsou posledním výkřikem moderny, jsou hladké a ne moc hezké. Přístrojová deska je ale stavěna podle klasických požadavků vyjádřených zaklínadlem "vše pro řidiče". Středový panel je tu natočený k řidiči a vůbec má pilot - nezapomeňte, že saaby mají v hangárech schované také čeští stíhači - jistotu, že on je tu ten hlavní.

Volant padne skvěle do ruky a při řezání zatáček připomene řidiči, že i dnes jsou ještě ke koupi auta s přesným a dokonale komunikativním řízením. Protažení auta zatáčkou tu nepřipomíná kormidlování.

Saab 9-3 BioPower

Nestrádá ani zbytek posádky. Cestující na zadních sedadlech mají místa habaděj a do kufru se vejde tolik, kolik od klasického sedanu očekáváte. Ledničku tam nenaložíte, nákup ano. Jen vás trochu vyděsí legrační zvuk natahující se pružiny, když víko kufru otevíráte.

Poslední mohykán

Na interiéru se možná místy pozná, že 9-3 už není nejmladší (vyrábí se od roku 2002 s faceliftem v roce 2008), ale na silnici se umí činit jako mladík.

Jinak než klišovitě jízdní vlastnosti saabu pojmenovat nejde: devět-trojka prostě drží jako přibitá. Klid, s jakým letí po dálnici, je až strašidelný. V moderních autech máte občas pocit odosobnění - umějí jet pekelně rychle, ale máte pocit, že je řídíte tak napůl.

V saabu jste dokonale vtaženi do hry, máte neskutečnou jistotu a pocit vlády nad autem. Živočišně ho cítíte, prostě stará škola, jíž obětujete i ty chybějící čudlíky funkcí, které stejně nikdy nevyužijete.

Devět-trojka zároveň umí být úžasně pohodlná, skvěle odfiltruje i pražské nerovnosti. Cítíte, jak je auto tuhé. Ne nadarmo je devět-trojka dodnes oceňována za pevnou bezpečnou karoserii.

Zatáčí s až neuvěřitelnou chutí. Takový hlad po zatáčkách má snad už jen BMW, jenže tenhle saab je "předokolka". Ač by měl být nedotáčivý, zadní kola rozhodně nejsou přítěží. Nesaabisté saabům vyčítají archaickou techniku dávno zapomenutých opelů. Z Opelu Vectra Saab 9-3 sice něco dílů má (podvozkovou platformu), ale letečtí inženýři saabu je vypiplali do sportovní dokonalosti.

V zatáčkách cítíte, jak funguje zadní náprava s pasivně řízenými koly. Pod vlivem odstředivých sil se zadní závěsy nepatrně natáčejí tak, že se kola v kulových kloubech téměř neznatelně natáčejí proti smyslu natočení předních, řídicích kol a pomáhají vykroužit oblouk.

Má duši

Saab 9-3 už není nejmladší, ale adept na šrotovné rozhodně není. Je to auto pro nadšené řidiče, kteří raději šoférují, než by sledovali pravidelnost švu na sedačce.

Za základní verzi s dvousetkoňovým dvoulitrem BioPower vyjde na 825 tisíc, právě teď nabízejí dealeři stotisícovou slevu na všechny modely.

Saab 9-3 2,0T BioPower v číslech

motor

zážehový, přeplňovaný čtyřválec 1 998 ccm

max. výkon a krouticí moment

147 kW/200 k a 300 Nm

zrychlení (0-100 km/h)

7,9 s

max. rychlost

230 km/h

prům. spotřeba

8,1 l/100 km

převodovka

šestistupňová manuální

délka x šířka x výška x rozvor

4 646 x 1 753 x 1 450 x 2 675 milimetrů

pneumatiky

215/55 R16

základní cena

825 000 Kč





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.