Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

  11:00
Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme základní provedení s tříválcovým turbobenzinem a byli mile překvapeni.
Seat Ateca

Seat Ateca | foto: Pavel Srp, auto-mania.czpro iDNES.cz

Tříválcům ve větších autech teoretici z internetových diskuzí nevěří, ale ani oni nemohou popřít, že 115 koní výkonu není pro 1,3tunové auto málo. Vyzkoušeli jsme to v Seatu Ateca, to je urostlé SUV střední velikosti, které za pár týdnů dostane dvojče v podobě Škody Karoq. S litrem rozhodně loudavá není, jezdí za pět a půl až osm litrů, podle toho, jak dupete na plyn, naše nejběžnější spotřeba byla sedm litrů.

Seat Ateca 1,0 TSI v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1841 x 1615 x 2638
  • kufr: 510 l
  • pohotovostní hmotnost: 1280 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 999 ccm
  • maximální výkon: 85 kW/115 k
  • max. točivý moment: 200 Nm
  • max. rychlost: 183 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 11 s
  • základní cena: 481 900 korun

Rozjezdy jsou trochu kostrbatější, přece jen je třeba přidat trochu plynu. Na stovce je podle tabulek za 11 sekund, to není vůbec špatné, troufnete si i na okreskové předjíždění, na to 200 Nm točivého momentu stačí. Samozřejmě s rozumem. Na dálnici neztrácí dech do nějaké stopadesátky, pak ještě zrychluje, ale vášeň už to není. Očekávatelně se na litrové atece projeví, když ji více naložíte, suverenita velkého objemu tříválci chybí.

Tříválcová ateca překvapí hlavně odhlučněním. Pokud se budete pohybovat v první půlce otáčkoměru, někam do čtyř tisíc, motor skoro neslyšíte. Tříválcové hrčení se ozve až při vytočení. Do kabiny se nepřinášejí ani vibrace. Méně citlivé ucho při jízdě bez vytáčení skoro nepozná, že ho veze tříválec.

Seat Ateca
Seat Ateca

Tříválec je v atece spárovaný výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolka je k mání až do benzinového 150koňového čtyřválce 1,4 litru.

Ateca s motorem 1,0 TSI se musí obejít bez některých prvků výbavy, které jsou dostupnější až pro silnější motorizace (například podvozek s měnitelnou tuhostí odpružení), vystačit musí také s jednodušší zadní nápravou tvořenou torzní příčkou. Jízdnímu projevu to ale nijak nevadí, podvozek je jistý.

Auto jede po dálnici pevně, nevlaje, poradí si i se zakroucenou okreskou. Nehoupe se, naklání se možní i míň než od SUV čekáte. Lehkonohý atlet ateca není, normální každodenní úkoly ale zvládne bravurně. Nic víc SUV neumí a nic víc od nich ani nečekáme.

Benzinové provedení s lehčím motorem zatáčí mnohem veseleji a působí celkově mrštně. Turbodieselové verze s těžšími motory pod kapotou tak zlehka nejedou.

Ateca stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol (systém Haldex), do blízkého příbuzenstva patří třeba i leon, jehož kombíkové variantě vlastně ateca konkuruje.

Seat Ateca
Seat Ateca

Nejzajímavější pohled pro oko nabízí ateca zboku. Učebnice moderního autodesignu říkají, že z profilu má dvě třetiny výšky karoserie zabírat ponton (plech) a zbylou třetinu kabina (sklo). Prý to dává autu robustní, vyvážený vzhled. U atecy si s tím designéři poradili trochu jinak: prahy opticky oddělili od auta tím, že jim dali černé oplastování. Tím auto dostalo robustní vzhled a zároveň vozu zůstala silueta přikrčeného hatchbacku. Prima je to i pro nastupování. Prahy jsou subtilní, takže se do kabiny dostáváte opravdu komfortně. A neumažete si nohavice, když leje.

Tvary jsou ovšem o něco střídmější než u aktuální produkce Seatu. Z ostatních pohledů je to spíš sázka na jistotu.

Zahranacené oblouky blatníků potřebují vyplnit velkými koly, aby to atece slušelo. Jenže to se podepíše na komfortu. Už tak je podvozek tvrdší, jak je u seatů zvykem. Sedmnáctipalcové ráfky jsou fešácké, základní šestnáctky by možná přidaly ještě trochu víc komfortu. Tlumiče na nerovnostech ovšem dokážou ty největší nárázy odfiltrovat na únosnou mez.

Délka seatu z Česka je 4,36 metru, což je o 18 centimetrů méně, než má na délku Seat Leon kombi. Kdo se potřebuje vyškrábat k chalupě mimo civilizaci, ocení slušnou světlou výšku 189 mm (verze s pohonem přední nápravy má 176 milimetrů).

Kabina je hezky prostorná, hlavně nad šířkou interiéru si budou ti vpředu libovat. V obou řadách pak ocení prostor v podélném směru.

Mohutné auto s vysokánskými boky posádku obklopí. Ateca totiž hraje na oblíbenou notu kupců SUV: dojem bezpečí a robustnosti daný vysokým posazem. Uvnitř si za vysokánskou přístrojovkou možná přijdete trochu moc utopení, stejně vysoké jsou i boky. Děti ponořené v dětských sedačkách moc nevidí ven.

Přístrojová deska je hodně plochá, horizontální propojení panelů kapličky budíků a infocentra s dotykovou obrazovkou je zajímavé. Vše je intuitivní a dobře dosažitelné, s dotykovým displejem (největší verze má osm palců) se naučíte pracovat rychle.

Seat Ateca

Do kufru ateca naloží 510 litrů, verze s pohonem všech kol má zavazadlový prostor pod krycí roletkou o 25 litrů menší. Kufr je přístupný dobře, za příplatek může dostat bezdotykové otevírání a zavírání, stačí naprázdno kopnout nohou pod zadní nárazník.

Nejlevnější ateca má pod kapotou právě tříválec, pohon předních kol a cenovku 481 900 korun.

Na první pohled to působí hrozivě, dát půlmilion za tříválcový litr. Jenže svezení to rozhodně nouzové není. Pro maminkovské ježdění mezi školou, nákupy a prací a k tomu dvakrát do roka na dovolenou to je akorát. Pokud jste dravější řidič a častěji jezdíte s větším nákladem, budou vám občas koně pod kapotou chybět. Pro vůbec první SUV v historii Seatu je ovšem 1,0 TSI důstojný základ.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...