Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Seat jde do elektra. V Číně našel partnera a musel vymyslet novou značku

SOL je nová značka elektroaut, v Číně ji založil Seat se svým partnerem. První sériový seat do zásuvky má jiné jméno a techniku od čínské firmy JAC. S tou teď budou Španělé vyvíjet elektroauta pro čínský trh.
SOL E20X

SOL E20X | foto: JAC-Volkswagen

Seat se po letech tápání nadechl k velké jízdě, prodeje rostou a značka se pouští do nových dobrodružství. Kromě rozumně vybalancovaného základu - aut s dobrým poměrem ceny a užitku okořeněnými líbivým designem, chce být na špici komunikačních technologií. Jako první značka v Evropě například do svých aut posadila Alexu, virtuální asistentku Amazonu. Ve španělských městech pak provozuje pilotní projekty komplexní mobility, ve které jsou auta jen jednou součástí individuální dopravy.

Na otázky na elektromobilitu, která je nejvýraznějším novým trendem automobilismu dneška, odpovídali zástupci Seatu opatrně, hlavně s odkazem na to, že přepřáhnutí na bateriový pohon vyžaduje obrovské investice.

SOL E20X

Teď je vše jinak. Seat ohlásil další pokus o expanzi na čínský trh (podrobnosti čtěte zde) a založil kvůli tomu novou značku elektroaut jménem SOL. To už je letos druhá podznačka španělského výrobce patřícího do koncernu VW. Aktuálně vstupuje do prodeje první model nově vyčleněné sportovní divize Cupra. Jejím premiérovým vozem je v Česku vyráběné SUV Ateca v přiostřené verzi s benzinovým 300koňovým motorem. A aby toho nebylo málo, právě značka Cupra má elektrické seaty ukazovat také v Evropě (viz box).

Značka SOL je určena pro čínský trh. Její vznik je pak taky tak nějak čínsky bizarní. Seat se při letošním návratu do Číny chtěl blýsknout novými showroomy pod vlastním jménem, několik jich začalo vznikat. Jenže pak se zjistilo, že na čínský trh takto bez přípravy značka ze zahraničí vtrhnout nemůže, byť má za sebou domácího joint-venture partnera. A tak se vymyslelo nové jméno, které znamená ve španělštině „slunce“.

SOL E20X se představil letos v červnu, v crossoveru s elektrickým pohonem znalci odhalí vůz prodávaný v Číně už nějakou dobu jako JAC iEV7S. V podání Seatu, tedy SOLu ovšem dostal lehce přemodelovaný vzhled, který odkazuje na evropské malé SUV Seat Arona, mechanika je ovšem čistě domácí. Upravený je také interiér.

SOL E20X má elektromotor s výkonem 114 koní a 270 kroutícími newtonmetry, který živí 39 kWh akumulátor, jenž má zaručit dojezd 280 kilometrů. Při udržování konstantní šedesátikilometrové rychlosti prý auto ujede dokonce 350 kilometrů. Šedesátka je prý mezi čínskými autovýrobci neoficiální standard, se kterým pracují při udávání reálného dojezdu.

SOL E20X
SOL E20X

Z nuly na stovku se čínský elektromobil s hispánským jménem rozjede na 4,5 sekundy a macimální rychlost je 130 km/h.

Tím ovšem spolupráce nekončí, Seat a JAC oznámily nově založení společného vývojového centra, které vznikne v městské prefektuře Čche-fej v čínské provincii An-čchu-e a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy.

Společnost JAC Volkswagen Automotive Co., Ltd., která projekt zastřešuje, bude vyvíjet vozidla s „alternativními pohony na nové energie“ a Seat v ní má hrát za německý koncern klíčovou úlohu.

Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo jen chvíli po podepsání strategické smlouvy mezi společnostmi Volkswagen Group China, JAC a SEAT za přítomnosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze.

„Elektrifikace a zavádění chytrých technologií do výbavy automobilů jsou klíčovými směry probíhající transformace automobilového průmyslu,“ vysvětlil prezident společnosti JAC Volkswagen Li Ming. 

V rámci rozsáhlého projektu má být během příštích dvou let uvedeno na trh 30 novým modelů s alternativními pohony na nové energie, z nichž polovina bude vyráběna v Číně. Volkswagen Group China chce dodat v roce 2020 zákazníkům přibližně 400 tisíc vozidel elektromobilů a v roce 2025 chce prodat už 1,5 milionu takových vozidel.

Elektrický závoďák

Cupra e-Racer podrobně

Cupra e-Racer je podle Seatu první závodní cestovní vůz na světě se zcela elektrickým pohonem. Svůj debut v ostrém nasazení zažije za rok.

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou jeho klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti vozu a určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny co nejníže. Díky tomu je těžiště vozidla blíž k zemi. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6 072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9 000 mobilních telefonů současně. Největším problémem, se kterým se vývojový tým potýká, je uchlazení akumulátorů.

Čtyři elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ popisuje Xavier Serra, šéfkonstruktér týmu.

Cupra e-Racer
Cupra e-Racer
Cupra e-Racer

e-Racer má jednostupňovou převodovku, která přispívá ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a k nejvyšší rychlosti 270 km/h.

Závodní vůz je jako každý elektromobil vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut. „Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....