Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrifikace a robořízení jsou pro Seat drahé. Nasazuje kyberasistentku

aktualizováno 
Španělská automobilka už nebude v koncernu sázet jen na sportovní styl, chce se stát lídrem v oblasti propojených aut.

Seat Ateca | foto: Pavel Srp, auto-mania.czpro iDNES.cz

Vcelku nedávno se tak Seat stal první evropskou automobilkou, která bude ve svých vozech (do konce roku v Leonu a Atece, později i dalších modelech) nabízet digitální asistentku Alexu od Amazonu (nově oznámilo její integraci do svých aut BMW).

Jde o pokročilé hlasové ovládání: Alexa bude důsledně integrována do palubního systému. Kromě zadání cíle do navigace s ní budete přirozenými hlasovými pokyny (přehraj písničku, odemkni dveře) používat i další funkce auta. V době komplikovaných palubních systémů se hlas ostatně jeví jako nejsnazší cesta, jak vůz ovládat. Alexa navíc bude propojena s internetem a účtem na Amazonu, takže by s ní měla jít ovládat i zařízení, která máte doma, případně i funkce tzv. chytrého domu. Zatím bohužel funguje jen v angličtině a němčině.

Seat Ibiza

Inteligentní osobní asistent je však podle všeho jen prvním krokem, který vede k nově vytyčenému cíli Seatu. Ten se totiž chce stát nejen v rámci koncernu, ale i v celé autobranži lídrem v oblasti konektivity a tzv. propojeného auta (čtěte zde). 

Důvodů je několik, podle německého magazínu Automobilwoche jsou pro španělskou značku systémy autonomního řízení nebo elektromobily příliš drahé. A nejen pro automobilku jako takovou, drahé jsou i pro její zákazníky. Ve dvou ze tří hlavních směrů celosvětového vývoje automobilového průmyslu (elektromobilita, autonomní řízení, konektivita) by prostě Seat nedokázal držet krok s konkurencí. Jeho šéf Luca de Meo proto chce vsadit na třetí směr: konektivitu. Chce tak dosáhnout i toho, aby se Seat dobral pevné pozice v koncernu. Tu totiž vždycky neměl.

Značka k tomu má ostatně dobré předpoklady, průměrný věk jejích zákazníků je o deset let nižší než v případě ostatních koncernových příbuzných a Barcelona také představuje ideální místo, kde se tyto systémy dají testovat. Klíčová je ovšem také změna přemýšlení, kterou de Meo svým podřízeným naordinoval.

Místo zaměření na osamocené uvedení aut na trh od nich chce neustálý vývoj, zavádění inovací a rychlé rozhodování. Novinkou je také Easy-Mobility-Team, který je přímo podřízen Matthiasi Rabemu, členovi představenstva Seatu pro vývoj. Se svými podřízenými (včetně Rabeho) se také Luca de Meo setkává každý měsíc, aby probrali novinky a další posun v rámci digitalizace. To se zatím u koncernových značek nedělo.

Seat Ateca

Seat Ateca

Easy-Mobility-Team má relativně velkou svobodu. Seat díky němu patřil k prvním automobilkám, které nasadily Apple CarPlay a Android Auto. Již také testuje digitální klíček, jenž by se měl používat při sdílení aut, a tým pracuje i na dalších projektech. Zajímavý je např. vývoj modelu Ateca Smart City. Je to známé SUV Ateca, jehož parkovací senzory při jízdě rychlostí do 60 km/h monitorují volná parkovací místa a informace o nich posílají do centrálního serveru v Barceloně, který pak může informovat ostatní o dostupnosti volných stání.

Význam týmu je dán i nárůstem počtu jeho členů, od začátku roku se zvedl z 60 na 80. „Abychom se stali lídry v oblasti digitalizace a propojených aut, nemusíme však všechny technologie vyvíjet z gruntu sami,“ vysvětlil Automobilwoche Fabian Simmer, jeden z vedoucích Easy-Mobility-Teamu. „Chceme především přijít s vlastním a chytrým využitím stávající techniky.“

Autoři:


Témata: Seat, Android, Barcelona

Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

Nákupní horečka: emisní normy zmenší nabídku aut, prodejci plní sklady

Faceliftovaná Škoda Fabia

Už jen zhruba do března půjde objednat legendární Subaru WRX STI. Model, který sice netrhal prodejní rekordy, ale...

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

VW hlásí úspěšný vstup do nového roku, odbyt vzrostl o desetinu

Volkswagen T-ROC

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, zažil nejlepší vstup do nového roku ve...

Nissan Qashqai 1,6 16V + LPG
Nissan Qashqai 1,6 16V + LPG

r.v. 2009, naj. 115 400 km, LPG + benzín
199 877 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz