Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

  18:00aktualizováno  21:48
„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých detailů.

„Mám z Karoqa velmi dobrý pocit, má vyvážené proporce. Nemám moc rád SUV, škodovácká novinka na mě ale působí hlavně jako rodinné auto, něco mezi SUV a MPV. Už třeba proto, že nemá přehnané blatníky jako některá SUV a crossovery,“ komentuje průmyslový designér, který mimo jiné učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Seat Ateca
Seat Ateca je v Česku

Petr Siebert připomíná v souvislosti s novinkou české značky její dvojče od Seatu. SUV španělské značky jménem Ateca se vyrábí na stejné lince s Karoqem v Kvasinách na Rychnovsku. Škodováci uvádějí, že vše viditelné je na Karoqu odlišné, stejná je nabídka motorů a další technika, odlišnosti najdeme v některých prvcích výbavy. Karoq má například v nabídce chytrá variabilní zadní sedadla nebo velký barevný displej, který v kapličce pod volantem nahrazuje tradiční budíky.

„Když srovnáme Atecu s Karoqem, najednou jako by Ateca do nabídky Seatu nějak nepasovala. Aktuální seaty dnes mají mimoběžné linie, které na sebe záměrně nenavazují, to ale ateca nectí, má blíž ke škodovkám,“ všímá si Petr Siebert. „Jako by Ateca i Karoq byly dvě škodovky, akorát každá s jiným designem,“ shrnuje.

Fotogalerie

A možná není daleko od pravdy. Podle informací iDNES.cz vznikla Ateca v designstudiu Škody, původně měla nést znak české značky, následně se ovšem v rámci koncernu VW rozhodlo, že to bude seat a vývojáři a designéři museli nové SUV Škody vytvořit nanovo.

„Karoq má podle mého škodovácký design, škodovku v něm poznávám, celý design je úhledný, auto má velmi dobře vyvážené proporce,“ komentuje designér.

Karoq nahrazuje v nabídce značky velmi úspěšný model Yeti, který ovšem designem polarizoval publikum. „Design Yetiho byl úplně odlišný od všech ostatních. Karoq navazuje na Kodiaqa, má ovšem svou vlastní identitu,“ vysvětluje Karl Neuhold, vedoucí exteriérových designérů Škody.

Karoq se drží kubistického stylingu značky, který dal aktuálním modelům tým vedený dnes už bývalým šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. Novinka má představovat nový vývojový stupeň tohoto designérského jazyka. Ten stále výrazněji používá inspiraci krystalickými prvky. Designérskému týmu totiž už před lety učarovala tradice českého sklářství. Světlům se tak snaží dávat design odkazující na broušený křišťál.

Zádi dominují výrazně tvarovaná světla s typickým podpisem škodovek posledních dvaceti let v podobě písmene C. „Do zadních světel jsem se musel chvíli zakoukávat, ale oproti Kodiaqu je Karoq opravdu hezký i zezadu,“ komentuje Petr Siebert. „Kodiaq už je moc velký a mohutný,“ dodává. Menší Karoq působí vyváženějším a nápaditějším dojmem.

Škoda Karoq

Nejvýraznějším prvkem Karoqa jsou ovšem přední dělená světla. Ta odlišují SUV od Škody od ostatních modelů značky, jsou totiž orientovaná pod sebou. Tento charakteristický prvek by měla dostat i další chystaná SUV značky.

„Spodní menší světlo je mlhovka, na tomto místě je mnohem lépe chráněná při malých nehodách, které obvykle odnáší spodek předního nárazníku,“ vysvětlil Neuhold, který nyní víceméně vede designérské studio značky, dokud Škoda nenajde náhradu za Kabaně. I v této poloze jsou mlhovky stále plně funkční tak, aby „podsvítily“ mlhu. Designér upozorňuje, že odstup mlhovky od hlavního světla je u nových škodováckých SUV nejmenší, jaký povoluje legislativa.

Přední zdvojená světla jsou u Karoqa vyřešena lépe než na Kodiaqu. Linie velkého horního hlavního světlometu lépe zařezávají se spodní mlhovkou, ta u většího modelu působí trochu nesourodě kvůli ostrým linkám, které neladí s hlavní lampou.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

Škoda Karoq

Škoda Karoq

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Němci jdou po kamionech švindlujících s emisemi. V podezření jsou i Češi

Ilustrační snímek

Zatímco se v Německu množí soudní rozhodnutí o zákazech vjezdu dieselů do měst, na obzoru je další skandál. Bavorsko...

Najdete na iDNES.cz