Škoda 450

Škoda 450 | foto: Škoda Auto

Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

  • 10
Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet, ze kterého se za další dva roky zrodila legendární Felicia, vznikl v 1 010 exemplářích.

Na brněnském výstavišti dnes začal Mezinárodní strojírenský veletrh, jedna z nejvýznamnějších výstavnických akcí v Česku. Brněnské výstaviště hostí až do pátku 13. října přes 1 600 firem ze 32 zemí. „Veletrh má bohatou tradici. V jeho historii najdeme také automobilové premiéry. Letos slavíme třicet let od představení Škody Favorit, právě na podzim 1987 měl tento důležitý model premiéru na brněnském veletrhu,“ uvádí pro iDNES.cz Jiří Smetana, mluvčí brněnského výstaviště.

Škoda 450 při premiéře na brněnském strojírenském veletrhu

„Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA,“ uvádí Vítězslav Kodym z muzea Škody Auto.

Na premiéru Škody 450 se do Brna tehdy vydalo podívat víc než 1,6 milionu návštěvníků. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve.

„V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffieldovou,“ popisuje Kodym. Sheffieldová původně skončila až druhá, ale ukázalo se, že vítězce Mary Leoně Gageové ještě nebylo osmnáct let, i když už měla dvě děti a byla vdaná.

Vůz společně s jedenadvacetiletou rodačkou ze Salt Like City na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.

Kabriolet Škoda 450 a Miss USA Charlotte Sheffieldová

Čtyřistapadasátka byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Otevřenou verzi si vymyslel tehdejší ředitel kvasinského závodu Škody Antonín Kvapil a vedoucí vývoje František Chamrát (později vytvořil také Škodu 110 R), první prototyp postavili ze Škody Spartak vlastně v utajení na vlastní pěst. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. „Díky konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestující oceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách,“ dodává Kodym. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici.

S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká škodovka bez střechy maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1089 kubických centimetrů byl osazený dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Čtyřstupňová převodovka měla řadicí páku na sloupku řízení.

„Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1 010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu 450 byly dodány zahraničním zákazníkům,“ cituje z archivu muzea značky Vítězslav Kodym. „Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch.“

„V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu 450 tehdy činila 42 000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu,“ vypráví Kodym. Pro srovnání: GAZ 21 (volha „Carevna“) stála 55 000 korun, Tatra 603 98 000 korun.

Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450, Felicia. U ní například konstruktéři nahradili příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovaly i tehdy moderní „ploutvičky“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14 863 felicií. „Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie,“ uzavírá Kodym.