Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

  16:26aktualizováno  16:26
Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Dostává novou kapotu, masku chladiče, nárazníky, mlhové světlomety a zadní svítilny. Pod kapotou zůstávají atmosférické litrové tříválce.

Celosvětově se od představení v roce 2011 prodalo na dvě stě tisíc škodováckých mrňousů, za loňský rok to bylo 40 tisíc. Škoda ho vyrábí s jeho dvojčaty Seat Mii a Volkswagen UP! v bratislavské továrně koncernu VW.

Za šest let se v Česku prodalo téměř 23 a půl tisíce kusů tohoto nejmenšího modelu značky, nyní se v Praze představuje obnovené provedení.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Nejtypičtější v Česku prodané citigo má pět dveří (třídveřových se všude prodává kolem třiceti procent) a bílou nebo červenou barvu a je překvapivě v nejvyšší výbavě Style, ovšem na druhou stranu se víc prodává slabší výkonová verze se 44 kilowatty (60 koní). Silnější provedení atmosférického litrového tříválce má o 11 kilowattů víc (celkem 55 kW/75 koní); točivý moment 95 newtonmetrů (který při sprintech mezi semafory potřebujete hlavně) mají obě verze stejný.

Třetí provedení pohonu pro citigo spaluje zemní plyn a má 50 kW (68 koní), tato varianta označená G-TEC drží v Česku pětiprocentní podíl (jak jezdí, čtěte zde). Citigo tedy nedostalo po vzoru svého dvojčete Volkswagenu UP! přeplňovaný litrový benzinový tříválec TSI s výkonem 90 koní a chystá se i 115koňové GTI.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

O ojetá citiga je zájem

Komentář odborníka: Pavel Foltýn, manažer Auto ESA

Mezi ojetinami se nejmenší škoda setkává se stále větším zájmem zákazníků. Drtivá většina si jej pořizuje jako druhý vůz do rodiny, který díky svým malým rozměrům ocení především v městském provozu.

Třídveřová verze, která je po designové stránce velmi líbivá, vzbuzuje zájem u nejmladší generace motoristů, pro které se citigo stává velmi často jejich prvním vozem. Při výběru vozu se vyplatí připlatit si za silnější, 55kilowattovou verzi motoru 1,0 MPI, která vozu poskytne dostatek výkonu při prakticky stejné spotřebě jako u slabšího agregátu.

Poměrně zřídka se setkáme s tímto vozem s robotizovanou převodovkou nebo s pohonem na CNG, který poznáte podle označení G-TEC.

Devizou citiga je i spolehlivost, kterou potvrzují přední příčky žebříčků hodnotících bezporuchovos. Díky primárnímu využití v městském provozu je většina ojetých vozů nabízena s poměrně nízkým nájezdem kilometrů a oproti jiným modelům dominují v nabídce především automobily zakoupené v ČR s pravidelným značkovým servisem.

Díky novým nárazníkům narostlo o 34 mm do délky na 3 597 mm, ostatní míry (včetně 251litrového kufru) zůstaly zachovány.

Mechanika citiga se nemění, s faceliftem dostalo jen jemné úpravy vzhledu a novou křiklavě zelenou barvu do ceníku. Tříválec je tedy stále stejný, rachtavě se ozve při vytočení a citigo s ním městským provozem proplouvá suverénně. Motor je spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou, jejíž řazení (hlavně zpátečky) je v porovnání se škodováckým standardem občas trochu kostrbaté. Za robotizovaný automat se připlácí velmi slušných třináct tisíc, v Česku po něm sahá třináct procent kupců.

Občerstvené citigo už je v prodeji, příští týden jdou první vozy k zákazníkům. Základní cena je 197 900 korun, za silnější motor se připlácí deset tisíc, ale musíte jít o výbavový stupeň výš, nejlevnější 55kilowattové citigo je tedy za 228 900. Za pár dveří navíc je příplatek deset tisíc. Za automat třináct.

Fotogalerie

O nástupci není rozhodnuto

Nejzásadnější otázka posledních týdnů, která se citiga týká, zní, zda dostane nástupce. Manažer značky Petr Šolc pro australský magazín Motoring prohlásil, že citigo zůstane v této podobě na trhu do roku 2019 nebo 2020 a pravděpodobně nedostane zástupce. Podle informací iDNES.cz od manažera koncernu VW, který nechce být jmenován, není o nástupci zatím rozhodnuto: „Intenzivně se o tom nyní diskutuje, ale rozhodnuto to není.“

Koncern Volkswagen a tedy i Škoda Auto nyní přeskupuje síly a startuje velkou ofenzívu v kategorii SUV, potřebuje tedy uvolnit výrobní a vývojové kapacity a především přehodnotit, do kterých modelů bude investovat. A na malém autě nejnižší kategorie vydělávají automobilky obecně velmi málo. Naopak za módní frajerská SUV a crossovery jsou zákazníci ochotni hodně připlatit, i když mají tato auta často konvenční techniku.



Nejčtenější



Další z rubriky

První svezení: Nový Peugeot 508 není jen krásný, také parádně jezdí

Peugeot 508

Francouzi přicházejí s novým vozem střední třídy. Navzdory známému označení 508 jde o úplně jiný typ auta. Nová...

První jízda: nový Volkswagen Touareg má parádní interiér

Volkswagen Touareg

Touareg patří k nejdůležitějším modelům značky Volkswagen, dodnes se jich vyrobilo přes milion. Nyní přichází jeho nová...

Komfortní samuraj Lexus ES je velký krok do neznáma

Nám se ostrá světla i tvary karoserie líbí, někomu už obří „tlama“ možná přijde...

V USA jméno ES znají už od roku 1989. Do Evropy nová generace tohoto auta přijíždí vůbec poprvé. A připravena je velmi...

Najdete na iDNES.cz