Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První škodovku vyrobili před 85 lety, pocházela ze Španělska

  12:35aktualizováno  12:35
Před 85 lety byl vyroben první automobil s logem Škoda, luxusní limuzína Škoda Hispano Suiza. První exemplář převzal 10. května 1926 prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Škoda Hispano Suiza se vyráběla v Plzni i Mladé Boleslavi. První vůz koupil prezident Masaryk. | foto: Škoda

Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: "Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů."

"Do roku 1929 vyrobila automobilka sto těchto limuzín," říká mluvčí společnosti Škoda Auto Rudolf Dreithaler. Vůz se vyráběl v Plzni i v Mladé Boleslavi. Na designu se podíleli přední karosáři té doby, firma Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.

Licenci pro výrobu limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern v roce 1924 od původně španělské firmy Hispano Suiza, tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. "Na jaře 1925 byla zahájena výroba, v květnu 1926 byl dokončen první vůz," uvádí Dreithaler.

Škoda Hispano Suiza

Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce velmi vzdálená. Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku přesně podle přání zákazníka. Každý tak byl jedinečný originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti 140 km/h.

Zákazníky a majiteli limuzíny byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 tisících korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu.

V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 tisíc korun.

Hispano Suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v Československu). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.

Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.