Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kodiaq v akci: první svezení se škodovkou nové doby

  12:48aktualizováno  16. listopadu 7:59
Mallorca (Od zpravodajů iDNES.cz) - Škoda představila své sedmimístné SUV Kodiaq prvního září. V Česku si zcela nový model české značky za první měsíc od zahájení prodeje objednalo přes tisíc zákazníků. Auto, které zahajuje ofenzivu SUV značky Škoda, řídíme na novinářské prezentaci.

Jaké jsou první dojmy? Auto je hezky jisté, skvěle zatáčí a je dobře ovladatelné. Na takto velký vůz jede zlehka a ani se moc nehoupe a nenaklání. Podvozek se výborně vypořádá s dírami i výmoly. Při prvních jízdách na španělském ostrově Mallorca foukal silný vítr, mohutná škodovka ale jeho poryvům odolávala na výbornou. Citlivost na boční vítr je potlačena na minimum.

Nejsilnější turbodiesel 140 kW má ovšem trochu hrubší zvuk, který už je uvnitř docela slyšet. Nejvýkonnější TDI je vždy spojeno s automatickou převodovkou DSG (sedmistupňová, určená pro přenášení vysokých točivých momentů, vypůjčená z VW Multivan), ta řadí plynule, ale nijak závratně rychle a to ani ve sportovním režimu.

Mnohem lepší dojem zanechalo provedení se základním benzinovým provedeném 1,4 TSI s výkonem 110 kW (pro některé trhy bude k mání ještě slabší varianta s 92 kilowatty). Motor spojený taktéž s automatem DSG působí živěji a má mnohem příjemnější zvukový projev. Je kultivovanější než TDI a jde ochotněji za plynem.

Libí se nám multimediální centrum s velkým displejem, navigace ovšem není z nejrychlejších - ve městě vykresluje při odbočení mapu s lehkým zpožděním. Při večerní projížďce nás nadchnula LED světla. Příplatkové lampy kompletně obsluhované diodami svítí skvěle, s dálkovkami vidíte opravdu daleko dopředu.

Z auta je výborný výhled, perfektní jsou velká zpětná zrcátka. Pro některé postavy bude zádrhel v pozici na předních sedadlech - jak to u moderních aut bývá, jsou přední sedačky v zájmu co nejlepší ochrany posádky při bočním nárazu posunuté co nejvíc ke středovému tunelu. Pasažér tak sedí daleko od dveří, ale doslova nalepený na středové konzoli. Menší řidiče, kteří mají sedačku posunutou více vpřed tak může středový panel tlačit do kolene. Nutno dodat, že podobným problémem trpí spousta dnešních aut.

Automobilka Škoda Auto představila 15. listopadu na španělské Mallorce...
Automobilka Škoda Auto představila 15. listopadu na španělské Mallorce...

Kodiaq je první sedmimístná škodovka a zároveň sedmý model mladoboleslavské značky. Toto auto má odstartovat novou éru Škodovky. Po velkém rodinném autě na zvýšeném podvozku budou následovat další nová SUV, příští rok dorazí další generace modelu Yeti.

„Hranici tisíce objednaných vozů jsme překonali dnes ráno. Na to, že zákazníci objednávali auto jen podle fotek, je to skvělý úspěch,“ uvedl Luboš Vlček, ředitel českého zastoupení Škody.

„Věříme, že se nám v příštím roce podaří výrazným způsobem zatraktivnit a posunout segment SUV v České republice. K tomuto by měly přispět naše nové SUV modely Kodiaq a Yeti, které se budou vhodně doplňovat,“ doplňuje Luboš Vlček.

Kodiaq má na délku 4,7 metru, to je o půl metru více, než měří aktuální Yeti. Do nabídky Škody patří novinka vedle Superbu.

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq

Urostlý medvěd

Jménem se nová Škoda se odvolává na medvěda kodiaka, žijícího na stejnojmenném ostrově u jižního pobřeží Aljašky.

Je to klasické SUV, podvozek zvedají velká kola, má urostlé tělo a hodně místa v interiéru. Za technický základ posloužila modulární platforma MQB-B koncernu Volkswagen. To znamená pohon předních, nebo všech kol (Haldex páté generace) a motor vepředu napříč. Technika je tedy společná s mnoha modely od VW Golf přes Škody Octavii se Superbem až po Volkswagen Tiguan. To je blízký příbuzný Kodiaqa. Právě vedle superbu se v hierarchii modelů Škody novinka zařadí. Ten si ovšem i nadále zachová status vlajkové lodi. Zajímavé je srovnání některých parametrů: kodiaq je o dvě stě kilogramů těžší než superb a jen o necelé čtyři centimetry delší než octavia combi.

Může se hodit

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z nabídky vozů značky Škoda a dalších

To druhé B v označení platformy kodiaqa značí prodlouženou verzi platformy (delší rozvor), ale třeba taky to, že převodovky pro turbodieselové motory s vysokým točivým momentem přebírá z pracovního Volkswagenu Tranporter/Multivan.

Markantou přídě jsou kromě obrovité masky chladiče a velké do boků přetažené kapoty s výraznými prolisy také dva páry světel - pod velkou hlavní lampou bude ještě jedna menší. Vertikální členění světel auto opticky zvedá a přidává přídi na mohutnosti, kterou ještě podtrhuje zdvojení linek. Všechny hrany jsou zdvojené, což přidává na dojmu robustnosti.

Škoda Kodiaq

S xenony je amen, technologii vysoce svítivých žárovek automobilový svět opouští, našla v ní totiž zalíbení jen Evropa. Budoucnost patří LED diodám, a Kodiaq jako posel nové doby v Mladé Boleslavi tak kromě základních halogenových světel (žárovka H7) v příplatkovém ceníku nabídne už jen diodové přední lampy. Na plně LED přední lampy přešla také Octavia, u které diody z příplatkového ceníku vytlačily xenony.

Jako na kolejích

Jízda ohromí skvělým odhlučněním kabiny a dokonale dotlumeným podvozkem. Superb má ale kabinu odhlučněnou ještě o něco lépe, prozradil nám jeden z vývojářů. Vzhled i jízdní vlastnosti se podařilo odlehčit, takže auto nepůsobí jako kolos na pohled ani zpoza volantu.

Na silnici se nehoupe, v oblouku se přirozeně více nakloní, ale po vnějších kolech zatáčku vykrouží jak po kolejích. Jedenapůltunové auto (1 450 - 1 650 kg) se nese s neuvěřitelnou lehkostí.

Fotogalerie

Při jízdě působí možná harmoničtějším dojmem než hodně dlouhý Superb. Kvůli vysoké karoserii musí být podvozek trochu „utaženější“, na komfortní a lehkonohé chování to však nemá vliv. Kodiaq se nekymácí v zatáčkách ani na nerovnostech, jak to u vysokých aut bývá zvykem, a neotravuje ani parazitními pohyby karoserie, kvůli kterým jízda s SUV často připomíná plavbu po moři.

Zvenčí nepůsobí arogantně, ani nijak výjimečně obrovsky, ale uvnitř okouzlí prostorností. Kabina je opravdu obrovská. Řidiče nenutí sedět příliš vysoko, pokud nechce.

Sedm míst a 270 litrů

Základní provedení Kodiaqu je pětimístné, sedm sedadel bude za příplatek. Kabina je opravdu prostorná. Pro nohy i hlavy cestujících v druhé řadě je spousta místa, sedadla druhé řady jsou posuvná a každé opěradlo má individuálně nastavitelný sklon. I velký člověk tam sedí pohodlně, sedáky jsou pohodlnější než na první pohled vypadají.

Třetí řada je dimenzovaná hlavně na děti, ale v nouzi se tam dospělák do zhruba 180 cm na kratší přejezd poskládá.

Za pozornost stojí, že ještě v obsazení sedmi lidmi se do kufru vejde 270 litrů nákladu (pro srovnání: stejný objem kufru má v Česku velmi oblíbené starší Suzuki SX4, aktuální krátká Fabia naloží 330 litrů). Pod podlahu kufru se v sedmimístné verzi vejde dojezdová (úzká) rezerva, v pětimístné variantě plnohodnotná.

Škoda Kodiaq

Jedním z pilířů expanze značky mají být také moderní technologie. Škoda říká, že Kodiaq bude „plně připojené auto“, to znamená moderní telematické, informační a asistenční služby (více čtěte zde).

Mikrofon pro řidiče

Robustní dojem dávají palubní desce svisle orientované výdechy klimatizace, které ji opticky zvedají. Podobný fígl použil designérský tým Jozefa Kabaně na vnějšku.

Kodiaq také představuje specialitu v podobě speciálního chrániče hran dveří. Plastový díl, který soustava pružin a táhel vysune při otevření, zabrání otlučení dveří při otevření ve stísněných prostorech.

Škoda má na své řešení patent a Kodiaq je vůbec prvním autem koncernu VW, který ho dostává. Nutno dodat, že velmi podobnou věc mají už několik let fordy. Takových drobností má nová škodovka více, kromě obligátní škrabky na led pod víčkem nádrže a deštníku ve speciální dutině ve dveřích, jsou to třeba otočné bočnice opěrek na zadních sedadlech, které fungují jako opora hlavy pro spícího pasažéra.

Zajímavý je také systém, který využívá v autě sériově montované handsfree. Jeho mikrofony zachytí, co řidič říká, a zvuk pošle do zadních reproduktorů, aby cestující vzadu lépe slyšeli.

Škoda Kodiaq na mezinárodní přehlídce designu Designblok 2016

Kolik si zaplatíme?

V ceníku příplatkových rozmazlovadel jsou asistenty sledování mrtvého úhlu, kamery kolem celého vozu nebo adaptivní tempomat a nechybí stavitelný (adaptivní) podvozek s proměnnou tuhostí. Kodiaq dostal tažné zařízení s možností připojit až dvouapůltunový přívěs.

Objednávky Kodiaqu přijímají prodejci Škody od začátku října. Základní cena vozu je 677 900 korun. V Číně, která je pro Škodu Auto největším trhem, firma se zahájením výroby počítá ve druhém čtvrtletí příštího roku. Později by se měla v Číně objevit také verze kupé se sníženou zádí, o jejímž uvedení v Evropě se teprve rozhodne.

Předpokládaný konkurent novinky Hyundai SantaFe začíná s cenou 679 900 korun, větší Grand SantaFe stojí 1,18 milionu korun. Kia Sorento se prodává od 949 980 korun a Audi Q5 startuje na jednom milionu.







Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.